compositie vragen met rs7000

bastardsunited

criticus maximus
beste mensen, Ik werk nou al een aantal jaren vrij bevredigend op mijn rm1x en later rs7000. Ik heb alleen altijd een probleem gehad. Ik werkte vroeger altijd met fasttracker 2, en kreeg daar hele fijne resultaten mee. Dit was voornamelijk te wijten aan het feit dat je met fast-tracker een soort continu proces van tracks maken hebt.

Wat ik bedoel te zeggen. Ik vind het vervelend om met patterns te werken. Ik maak een pattern en moet dan stoppen met de continuiteit en een nieuwe pattern maken die ik later weer aan elkaar plak. HIerdoor krijg je vaak geforceerde overgangen en een vrij voorspelbaar maatsoort gebruik. Hierdoor mist een track vaak een soort "vloeibaar" gevoel.

begrijpen mensen wat ik bedoel, en kennen jullie het probleem en hoe gaan jullie daar mee om?

Je kunt toch tracks kopieeren, en dan later veranderingen aanbrengen in de melodielijnen of drumtracks??

Dit ging ook zo met al die tracker programma's volgens mij.

ja klopt. maar dat bedoel ik niet echt. Ik denk dat het met het gevoel heeft te maken van aparte maten die je aan je neus voorbij ziet gaan. OP die manier ben je sneller geneigd om ergens een kleine variatie in te brengen. Ik denk dat ik het moeilijk kan uitleggen.

ik kan ook vragen hoe iedereen de rs7000 gebruikt met componeren

Goede opmerking, voor mij geldt hetzelfde (letterlijk, zelfs dezelfde gear)

Dat continueproces hou ik er in door in Cubase -waar ik alles inspeel/tap/tweak- gewoon door te breien zoals ik in FT2 ook had gedaan.

Ik arrangeer dus geen beats e.d. op de RS7k zelf... (nu drum ik ze soms zelf in met m'n trixermixer! :P)

Op een gegeven moment zie en hoor ik vanzelf waar een break moet komen of een extra riffje. Dan ga ik kijken hoeveel verschillende drumblokken er nu eigenlijk in Cubase staan en dan ga ik ze systematisch in de rs7000 importeren