compositie vragen met rs7000

bastardsunited

criticus maximus
beste mensen, Ik werk nou al een aantal jaren vrij bevredigend op mijn rm1x en later rs7000. Ik heb alleen altijd een probleem gehad. Ik werkte vroeger altijd met fasttracker 2, en kreeg daar hele fijne resultaten mee. Dit was voornamelijk te wijten aan het feit dat je met fast-tracker een soort continu proces van tracks maken hebt.

Wat ik bedoel te zeggen. Ik vind het vervelend om met patterns te werken. Ik maak een pattern en moet dan stoppen met de continuiteit en een nieuwe pattern maken die ik later weer aan elkaar plak. HIerdoor krijg je vaak geforceerde overgangen en een vrij voorspelbaar maatsoort gebruik. Hierdoor mist een track vaak een soort "vloeibaar" gevoel.

begrijpen mensen wat ik bedoel, en kennen jullie het probleem en hoe gaan jullie daar mee om?

Je kunt toch tracks kopieeren, en dan later veranderingen aanbrengen in de melodielijnen of drumtracks??

Dit ging ook zo met al die tracker programma's volgens mij.

ja klopt. maar dat bedoel ik niet echt. Ik denk dat het met het gevoel heeft te maken van aparte maten die je aan je neus voorbij ziet gaan. OP die manier ben je sneller geneigd om ergens een kleine variatie in te brengen. Ik denk dat ik het moeilijk kan uitleggen.

ik kan ook vragen hoe iedereen de rs7000 gebruikt met componeren

Goede opmerking, voor mij geldt hetzelfde (letterlijk, zelfs dezelfde gear)

Dat continueproces hou ik er in door in Cubase -waar ik alles inspeel/tap/tweak- gewoon door te breien zoals ik in FT2 ook had gedaan.

Ik arrangeer dus geen beats e.d. op de RS7k zelf... (nu drum ik ze soms zelf in met m'n trixermixer! :P)

Op een gegeven moment zie en hoor ik vanzelf waar een break moet komen of een extra riffje. Dan ga ik kijken hoeveel verschillende drumblokken er nu eigenlijk in Cubase staan en dan ga ik ze systematisch in de rs7000 importeren
zodat cubase zich alleen maar druk hoeft te maken wanneer er welke pattern van de rs7k gespeeld moet worden, de rest is aan de rs7k

dit kan je op verschillende manieren doen zoals:

- Dus bijv. een blok drums in cubase waar alle elementen (basskick tot aan de crash) inzitten hoef je maar 1 keer te importeren naar je rs7k en daar ga je hem weer uit elkaar halen en uitsmeren over meerdere tracks van de rs7k

- Of partij voor partij (eerst hihats, dan basskick) naar verschillende tracks gooien in je rs7k zodat je makkelijker variaties/filters/effecten per element van de beat kan aanbrengen.

- Of je gaat het toch gewoon in FT2 maken en dan exporteren (kan toch wel neem ik aan) :)

zoiets

hhhmm, die cubase suggestie lijkt me inderdaad wel wat. Ik heb alleen grote moeite om cubase en de rs7000 eenvoudig met elkaar te laten communiceren, laat staan info uitwisselen. Dus ik ben bang dat dat frustraties oplevert die het muziek-proces niet ten goede komt.

maar het is interessant om te horen hoe anderen dit "euvel" verwerken.

in song mode werken doe ik nooit, gebruik ik alleen om mijn pattern-chains tot songs te verwerken zodat ik ze live makkelijk kan afspelen, verder lijkt het me nogal onoverzichtelijk, of valt dat wel mee? bovendien slaat de rs7000 in song mode niet alle parameters op, zoals veranderde filter instellingen, lfo's etc nogal irritant.

ik werk met de RS ook altijd in de pattern mode en ik moet eerlijk zeggen, je moet echt heel hard je best doen om een mooie songstructuur te maken. Vaak doe ik het uit de losse pols (snel muten van trax) maar het eindresultaat is dan opgenomen en daar kan je dan niet meer aan sleutelen.. Ik snap wel hoe ze bij yamaha bedacht hebben hoe het zou moeten volgens hun: maak een zooi patterns en flikker die in de pattern chain mode en vervolgens in de song mode. Maar die manier van werken heb ik nooit iets gevonden: ik blijf steken in de pattern mode.

dus: die tips van Sander zijn erg interessant!

Ik heb net iets bedacht waar ik mee ga experimenteren: ik neem van elke track in de RS een loop op met Cubase SX en dan heb ik een stapel individuele intrumenten loops die ik in SX kan gaan arrangeren. Ik hoop dat dat gaat lukken..

PS hoe werkt dat eigenlijk op de MPC? dat is toch ook met patterns?

gr
Arv

grappig dat zoveel mensen dit probleem hebben!
ik heb nl hetzelfde met mijn rm1x...
zelf gebruik ik nooit de pattern chain mode.
wat misschien wel werkt is: ga gewoon eens een kwartiertje live non stop kloten met een pattern en neem dit op met de pc.
ne heb je dus een heel stuk waar misschien goede stukken in zitten.
nu knippen, plakken en nog wat erbij zetten waar dat nodig is en je hebt een song!

moet er wel bij zeggen dat ik dit zelf nog niet heb geprobeerd maar ben het wel van plan.

(mijn pc doet het nu eindelijk weer nadat de voeding was doorgebrand!)

kylos

sketchen op de RS7000/rm1x, arrangeren met software en een dikke monitor

ja, das leuk en aardig, maar ik ben een ongelofelijke cubase newbie. Dus dat zou mij echt niet goed uitkomen, bovendien moet het wel afspeelbaar blijven op de rs7000 zonder cubase dus.

woont er anders iemand in groningen die ooit eens tijd heeft om mijn setupje te verduidelijke?:halleluja

Back