Field recording

Mooi topic, field recording lijkt me ook erg tof. Heb bijv. dat ik de wereld toch wat anders ervaar als ik een tijd met een goede foto camera rond loop. Denk dat je deze ervaring ook zeker met audio zult hebben. Heb bovendien nog wat nodig voor audio opnames bij video. Denk aan de zoom H6 omdat die wat compacter is dan de H8.

Ik heb behoorlijk wat geluids effecten gekocht destijds (CD's).
6 CD's aan geluiden- 6 cd!😍 - op een usb stick van 128 Gig gezet met de vraag of het wel op stond...:?
6 Cd's is 1,5 Gig...:o: Ja, dus...

Field recording vindt ik ook mooi idee omdat die opnamens altijd uniek zijn.
en je kunt ze tegenwoordig gebruiken als waveforms! 8~

Interessant draadje. :) Wat ik me afvraag, bestaat er ook een microfoon die je gemakkelijk kunt gebruiken icm. een smartphone? Ik denk dat iemand die dit serieus en blijvend wil doen een recordertje gaat aanschaffen, uiteindelijk, maar als je dit gewoon 'ns wil proberen? Die smartphone is er al (in verreweg de meeste gevallen), dan wellicht niet onmiddellijk nodig om zo'n recorder te kopen. Dus een mic die wat beter is dan die in je telefoon voor redelijke opnamen, en voor een zacht prijsje, dat zou leuk zijn.

Interessant draadje. :) Wat ik me afvraag, bestaat er ook een microfoon die je gemakkelijk kunt gebruiken icm. een smartphone? Ik denk dat iemand die dit serieus en blijvend wil doen een recordertje gaat aanschaffen, uiteindelijk, maar als je dit gewoon 'ns wil proberen? Die smartphone is er al (in verreweg de meeste gevallen), dan wellicht niet onmiddellijk nodig om zo'n recorder te kopen. Dus een mic die wat beter is dan die in je telefoon voor redelijke opnamen, en voor een zacht prijsje, dat zou leuk zijn.
die zijn er vast wel, ik had het eerst met de dictafoon app op mijn iphone geprobeerd, dit is natuurlijk mono, maar de resultaten waren best aardig met de interne microfoon. Zeker als je dingen wil als vogel geluiden, of water of dingen als claps in een ruimte of op je bureau voor impuls responses, kun je zo prima beginnen.

Ik vind zelf het stereo wel wat toevoegen in de praktijk zodra je het echt in tracks gaat gebruiken als granular sources, maar voor impulse responses of 'fake' stereo sounds kun je zo prima beginnen met experimenteren.

... stereo ...

Wat verder gelezen over het onderwerp, in stereo opnemen zou leuk zijn, maar dat blijkt dus lastig. Externe microfoontjes zijn er genoeg, ook nog wel wat goedkoper dan die @JazzMann noemt, maar mono. Hier een recent artikel (update in 2021 iig), ik dacht dat je wellicht iets zou kunnen inpluggen via USB, maar in het geval van Android zullen niet alle apparaten audio ondersteunen, zit je blijkbaar met power over USB, en dat soort dingen. Lijkt erop dat je met mono tevreden moet zijn, meestal.

Ben verder ook niet zo thuis in de wereld van smartphones, heb er eentje, dacht ik eindelijk 'ns een nuttige toepassing gevonden te hebben... ;)

Ik heb een 'oude' Zoom H1 met deadkitten die ik af en toe ook gebruik voor buitenopnames.
Ik vind het resultaat met zo'n plopkap (rycote) een beetje dof, maar zonder is hij wel heel gevoelig voor windruis.
Verder is het nog best lastig om het juiste bereik op te nemen en niet teveel brom te krijgen (laag).
En het viel me op dat hij vooral geschikt is voor een 'totaal' opname (rondom) en niet voor een specifiek detail.
Wat best logisch is, gezien z'n pickup rondom, maar zover was ik nog nooit in de mictechnologie gedoken.

Na wat spelen met Reason Grain, ben ik ook weer wat meer geïnteresseerd in samplen geraakt, dus wie weet.
I.i.g. een leuk draadje om door te lezen.

interessant draadje. ik heb al 5 jaar -zie ik- een field recorder, een instap model, de Tascam DR-05. maakt goede opnamen, iig ik merk niets op dat ze onbruikbaar zijn... integendeel...
alleen idd windruis, ik heb nu pas zo'n muppet-haar-ding gekocht, of die goed is moet nog blijken...
de windruis gebruik ik dan maar (wind drums drum kit set.... niet alle samples waren buiten gemaakt, en de ruis was bruikbaar;)
maar vaak zit het erg in de weg, het is weg te halen, maar beter zo'n muppet ding, en iets minder hoger frekwenties, dan...

ook vocal samples, wanneer ik een idee heb...

toch vaak gebruikt voor tracks.

interessant draadje. ik heb al 5 jaar -zie ik- een field recorder, een instap model, de Tascam DR-05. maakt goede opnamen, iig ik merk niets op dat ze onbruikbaar zijn... integendeel...
alleen idd windruis, ik heb nu pas zo'n muppet-haar-ding gekocht, of die goed is moet nog blijken...
de windruis gebruik ik dan maar (wind drums drum kit set.... niet alle samples waren buiten gemaakt, en de ruis was bruikbaar;)
maar vaak zit het erg in de weg, het is weg te halen, maar beter zo'n muppet ding, en iets minder hoger frekwenties, dan...
ik denk dat het erg afhankelijk is van wat je wil opnemen, bijvoorbeeld opnames in een bos dan is wind niet echt een probleem, je legt je recorder gewoon achter een boom uit de wind en er gebeurd niets met je opname. Zolang de wind niet rechtstreeks in je microfoons blaast is er niets aan de hand.

en zeker natuuropnames zoals vogels, kabbelende beekjes auto rumoer in de verte, daarbij maakt een beetje wind niet uit, dat is vaak zelfs wel sfeerverhogend. soms wil ik puur het onderwerp overhouden, maar zelfs dan kun je met rxaudio redelijk eenvoudig het onderwerp isoleren en bijvoorbeeld via spectral denoise de wind uit je source verwijderen.

andere mogelijkheid is natuurlijk opnames faken, bijvoorbeeld regen kun je simpel simuleren in de douche, zo’n opname kun je dan helemaal perfect sturen hoe dat moet klinken, zelfde geldt voor impulse responses, je hoeft natuurlijk niet in een ruimte de akoestiek op te nemen, je kunt thuis de meest creatieve impulse opnames maken, wat ik bijvoorbeeld gedaan heb is opnames maken van het bakken van een ei, het knetteren van een tl buis als die aangaat, dingen op verschillende ondergronden laten vallen zoals knikkers, veel bestek, boek, paperclips. Of bijvoorbeeld door een plastic buis dingen opnemen of doorheen laten rollen.

het levert allemaal uniek eigen gemaakt materiaal op wat je vervolgens in je daw in granular, sampler, impulses, saturators, of dingen als soundtoys kan verwerken. Dat is wat ik voornamelijk doe en daar maak ik dan vervolgens nieuwe samples van die minuten duren en daar ben ik een eigen library mee aan het maken voor mijn projecten.

het is echt leuk om mee bezig te zijn en je komt nog eens ergens, zoals dit weekend er weer op uit om leuke inspirerende sounds in de wereld te vinden.

Ik gebruik gewoon mijn recorder in mijn telefoon en dat werkt prima altijd leuk om buiten geluiden op te nemen of op vakanties.

Rycote zijn goede, en nog vrij goedkope windjammers. wat betreft stereo, daar zou ik voor een X-Y microfoon opstelling gaan, zowel Rode als Zoom hebben die in "kleine " versie", . zelf gebruik ik Rode NT-4, of zette ik er 2 x Neumann op (pro-docu werk dan) via mixer

Back