Oakley projectje, join forces?

Hey daar,

heb 't na het bouwen van m'n eerste MOTM modules behoorlijk te pakken. Net een update van Mr MOTM binnen, veel geplande modules zullen niet voor de zomer leverbaar worden en omdat de levertijden sowieso behoorlijk zijn ga ik tussendoor aan wat Oakley projectjes beginnen, als eerste de SVF (MOTM versie komt pas Augustus dus zal wel December 2004 worden).

Ziet iemand een stukje gezamenlijke inkoop van onderdelen enzo zitten? Bij frontpaneeltjes scheelt aanschaf van meerdere paneeltjes ineens een slok op een borrel (weet nog niet of het Stooge of Schaeffer wordt) en voor onderdelen lijkt het me voor het uitwisselen van kennis en delen van minimale order grotes enzo ook wel handig. Ik kan een deel van de basics via m'n pa krijgen voor weinig/niets.

Let me know per mail dan werken we het zo verder uit.

Suggesties voor leveranciers zijn trouwens ook welkom (liefst dichtbij en zo compleet mogelijk, RS Components en Telec lijken me wel OK maar staat me bij dat je bij RS als partikulier alleen kunt afhalen, opzich ook geen probleem maar dan wel 1*naar Haarlem karren).

Hier wat links:
http://www.oakleysound.co.uk/svf.htm
http://www.oakleysound.co.uk/svf-doc.pdf
http://www.wiseguysynth.com/larry/oakley/svf.htm

Onderdelen kun je ook bij farnell bestellen. Ze zijn niet echt goedkoop, vooral als je geen grote hoeveelheden besteld maar ze hebben wel redelijk wat. Minimale oderbedrag was een tijdje geleden 50 euro. Wel vooraf betalen. Ook bij Conrad is veel te krijgen niet alles staat in de catalogus en de zoekfunctie op de site is erg beroerd, maar ze hebben het meeste wel, maar daar moet je soms een beetje voor rommelen op de site. Ook dil heeft een hoop. Het assortiment van dil is ongeveer hetzelfde als van display en de meeste lokale elektronica boeren. Voor dit filter zou je alles moeten kunnen krijgen behalve de ptc weerstand en misschien wat levertijd voor de ca3280 De PTC is alleen via farnell te krijgenl. Ik heb er een aantal op voorraad als er iemand nodig heeft kun je me pb'en of mailen.

Ik bestel zo veel mogelijk onderdelen bij Conrad.
Vage/moelijk te krijgen onderdelen ga ik voor naar DIL (in rotterdam) ook om advies te krijgen voor alternatieven. Paneeltjes maak ik zelf, vindt schaeffer veels te duur, maar inderdaad, met meerdere mensen scheelt zo'n bestelling allicht... Handig is om Oakley dingen inclusief de 'rare parts'-kits te bestellen. Ook de pots, die de pcb goed vastzetten aan het frontpaneel moet je er gewoon biijnemen.
Farnell wil geloof ik gewoon niet leveren aan particulieren, onder een bepaald bedrag, in ieder geval nooit antwoord gehad.

ik heb tot hiertoe mijn meeste onderdelen bij mouser.com besteld (geen minium bestelling), maar dan moet je wel import taxen betalen + transport uit de US...
volgende keer toch eens die conrad proberen, merci voor de tip

Heb er inmiddels een paar geprobeerd en vind Mouser ook het makkelijst. Hebben heel veel en is meestal binnen een week binnen.

SVF en EFG Deluxe zitten inmiddels in mekaar. ADSR-VCA, Equinoxe, MidiDAC3 en OMS 410 zijn under construction.

SVF en EFG heb ik zwarte Schaeffer paneeltjes voor, mooi maar past niet echt bij MOTM. MOTM heeft reliëf en glanst een beetje, dit zwart is mat (vette vingers) en vlak...
De andere modules ga ik zilver houden, dan lliever helemaal wat anders...

Gaaf, ik zit ook te denken om een Oakley project te gaan bouwen. Maar aangezien ik eigenlijk ook wel live wil spelen met het instrument lijkt de Orbital mij zeer interessant...alleen is het ontwerp nog niet helemaal klaar :-).

Maar mijn eigen mono-synth voor live bouwen zoals ik hem het handigst vind is natuurlijk ultra-cool :). Ik speel in een beetje ouderwetse prog-rock/metal band waarin je een hoop solo's kunt geven op leuke analoge spullen, vandaar mijn interesse in de Orbital.

Zijn er meer mensen die een Orbital willen gaan bouwen?

Zijn er trouwens ook mensen met lumineuze ideen over hoe je zo'n mono synth tot een polysynth zou kunnen maken? Ik weet eigenlijk niet precies hoe je dan stemming en keyboard-aansturing van de verschillende oscillatoren goed kunt verdelen... Het zou voor mij helemaal ideaal zijn als die Orbital een soort jupiter 4 zou worden.... 4 of misschien 6 stemmig polyfoon, maar ook monofoon te schakelen. In theorie maak je natuurlijk gewoon veel meer VCO's, maar hoe koppel je ze en hoe laat je ze op het juiste moment aan en uit schakelen?

Heeft iemand hier verstandiger ideeen over?

Groeten,

Rutger

Origineel geplaatst door Rutger19
Gaaf, ik zit ook te denken om een Oakley project te gaan bouwen. Maar aangezien ik eigenlijk ook wel live wil spelen met het instrument lijkt de Orbital mij zeer interessant...alleen is het ontwerp nog niet helemaal klaar :-).
Dat is al heel lang zo. Ik vraag me af hoe lang dat nog gaat duren.
Zijn er trouwens ook mensen met lumineuze ideen over hoe je zo'n mono synth tot een polysynth zou kunnen maken? Ik weet eigenlijk niet precies hoe je dan stemming en keyboard-aansturing van de verschillende oscillatoren goed kunt verdelen... Het zou voor mij helemaal ideaal zijn als die Orbital een soort jupiter 4 zou worden.... 4 of misschien 6 stemmig polyfoon, maar ook monofoon te schakelen. In theorie maak je natuurlijk gewoon veel meer VCO's, maar hoe koppel je ze en hoe laat je ze op het juiste moment aan en uit schakelen?
[/B]
Bij een polyfone synth heb je meer stemmen, een stem is tenminste een VCO, VCF, EG en een VCA. Dus je hebt niet alleen meer VCO's nodig maar ook meer VCF's, EG's en VCA's. Over het algemeen kies je in een polysynth voor een redelijk simpele opzet voor een stem omdat het anders bijna niet te bouwen is. Het stemmen kiezen is op zich niet ingewikkeld. Daar zijn een paar manieren voor, over het algemeen steel je de stem die het langst geleden aangeslagen is en wordt dat de nieuwe stem. Met een microproccesor wordt de nootinformatie omgezet naar analoge spanningen die die naar de stemmen gestuurd worden.

........

Groeten,

Rutger

Je hebt om te beginnen een polyfone midi-CV/gate converter nodig (of een polyfoon cv/gate keyboard), bijv een oakley polydac, kenton pro4, roland mpu-101, doepfer mvc-24, etc. verder 4 VCO's, 4 VCA's, 4 EG's. Je kunt deze evt. allemaal door 1 VCF laten lopen maar 4 VCF's is natuurlijk mooier omdat je dan een onafhankelijke VCF per stem hebt met F, Q etc.
Bereidt je maar voor op een ingewikkelde set-up met veel patchkabels

Origineel geplaatst door levka
Je hebt om te beginnen een polyfone midi-CV/gate converter nodig (of een polyfoon cv/gate keyboard), bijv een oakley polydac, kenton pro4, roland mpu-101, doepfer mvc-24, etc. verder 4 VCO's, 4 VCA's, 4 EG's. Je kunt deze evt. allemaal door 1 VCF laten lopen maar 4 VCF's is natuurlijk mooier omdat je dan een onafhankelijke VCF per stem hebt met F, Q etc.
Bereidt je maar voor op een ingewikkelde set-up met veel patchkabels
Als je op deze manier een polyfone synth samenslelt heb je het probleem dat als je 1 parameter van je geluid wil veranderen dat 4 keer moet doen. Namelijk voor iedere stem 1 keer, wat je eigenlijk wil is 1 parameter veranderen voor alle stemmen. Het is denk ik niet handig om te starten vanuit een monofone synth en die een x aantal keer te kiopieren, maar een ontwerp te nemen dat al polyfoon is.

ik doe midi via een midi2cv converter van Paia, die is vrij configureerbaar, erg flexibel, cv in de oscillators, evt in filters, dan de osc-outputs via een mixertje in de adsr en vca's... werkt goed.

Volgens my is die orbital gewoon een zooi Oakley modular modules achter één frontplaat. Kun je dus nu al zelf mee beginnen. Kwestie van de punten waar je normaal jacks op soldeert hard-wiren en gaan met die banaan. Echt uitblinken in grafisch design doet Tony niet dus op de frontplaat zou ik niet gaan zitten wachten...

V.w.b. het polyfone verhaal. Als je alleen vwb osc's poly gaat kun je goed accoorden en stab achtige dingen spelen, als je echt wilt arpergiëren (?) enzo moet je meerdere vcf's, eg's en vca's hebben omdat er bv een nieuwe filtersweep nodig is voordat een andere is afgelopen.
Hou er ook rekening mee dat de meeste van die filtermodules een beetje gaan nekken als je er vol 3 knal vco's op los laat. M'n MOTM 490 heeft geen trimmers, die overstuurt echt bigtime met 3 MOTM vco's erin. M'n motm 440 heeft wel potmeters op de ingangen (3), die kunnen tot ongeveer de helft voordat de boel gaat nekken. Je hebt dus ook wat mixer modules nodig.
De PolyDac is volgens mij een erg goed (betaalbaar) ding...

Origineel geplaatst door Imipolex
ik doe midi via een midi2cv converter van Paia, die is vrij configureerbaar, erg flexibel, cv in de oscillators, evt in filters, dan de osc-outputs via een mixertje in de adsr en vca's... werkt goed.

@Imipolex
Was die PAIA erg moeilijk om te bouwen ?
Zou je het evt. ook voor mij kunnen/willen doen ?

groet
Joost

neuh, 'snie zo moeilijk. Heb er overigens nog een, nog niet helemaal af. Interesse?
Leuk is ook dat dit ding 12 V wisselstroom gebruikt en vervolgens + en - 12 (of was het nou 15?) volt doorgeeft voor andere modules.

Bij interesse ff PB'en?

Heb overigens ook nog een aantal Conrad-onderdelenbestellijsten voor Oakley dingen; de ADSR, de VCO, de EFG en de Equinoxe... misschien handig voor aspirant bouwers?

Heb overigens ook nog een aantal Conrad-onderdelenbestellijsten voor Oakley dingen; de ADSR, de VCO, de EFG en de Equinoxe... misschien handig voor aspirant bouwers?

ik ben best wel geïntresseerd in die onderdelen lijsten...

Origineel geplaatst door StiebZ
ik ben best wel geïntresseerd in die onderdelen lijsten...

Okee, ze zijn in xls-formaat, spreadsheets, Open Office... kun je ook in excel enzo openen. Of exporteren als tekst enzo. misschien kan ik ze op het forum parkeren, of mailen als bijlage.
Laat maar weten.

xls formaat voor mij geen probleem.

ze op SF parkeren lijkt me een goed idee voor als er later nog mensen naar opzoek zijn...

in elk geval alvast bedankt!

Back