Octave Switch voor VCO

renepela

Ouwe rot
Ik heb een fraaie modular die vrijwel volledig is opgebouwd uit modules van Oakley.
De VCO's van Oakley zijn super goed, maar missen iets wat ik toch wel handig zou vinden. Een octave switch.

De VCO's van Oakley hebben een course en tuning knop zodat je ze op elke frequentie kunt zetten die je maar wilt. Mooi, maar ook lastig als je even snel een oscilator een oktaafje hoger of lager wilt zetten.

Ik ben dan ook van plan om een aparte module te maken met drie draai schakelaars, drie inputs en drie outputs. Die schakelaar kan ik dan op -2, -1, 0, +1 en +2 zetten of zo. In de middelste positie gaat het voltage wat er in gaat er onveranderd weer uit. In de overige posities wordt er steeds 1V op of afgehaald. Als ik mijn klavier op deingang van de octave switcher zet en de uitgang van de octave switcher op de ingang van de VCO heb ik dus een octave switch. Ik maar dus drie van die switches op 1 module, zodat ik met 1 extra module dus drie octave switches heb. Voor elke VCO (ik heb er dus 3) eentje.

Tot zover wat ik wil. Nu de uitvoering nog.
Zoekend op internet vind ik dit ontwerp wat exact doet wat ik wil (zelfs iets meer, want ik kan ook nog andere intervallen kiezen dan een oktaaf)
http://www.wiseguysynth.com/larry/jlh-831/831.htm

Helaas worden de pcb's niet meer gemaakt voor dit ontwerp.
Een nog groter probleem is dat de ontwerper van deze schakeling (Larry Hendry) is overleden. Ik kan hem dus geen vragen meer stellen.

Bij de foto's op zijn site staan o.a. foto's van de pcb.
Is er iemand die op basis van deze foto's in staat een pcb te maken?

Overigens vind ik de schakeling nogal uitgebreid en begrijp ik hem ook niet helemaal. Wat ik erg handig vind zijn die potmeters om de boel strak af te regelen. Weerstanden zijn immers nooit exact de weerstand die ze zouden moeten zijn en hebben een afwijking van 1% of zo en dat gaan mijn tuning een kleine afwijking vertonen die je natuurlijk op de hogere octaven steeds meer gaat horen.

Toch hoop ik dat iemand een link heeft naar een eenvoudiger schakeling of me kan helpen met de schakeling van Larry.

http://www.wiseguysynth.com/larry/jlh-831/831.htm

Helaas worden de pcb's niet meer gemaakt voor dit ontwerp.
Een nog groter probleem is dat de ontwerper van deze schakeling (Larry Hendry) is overleden. Ik kan hem dus geen vragen meer stellen.

Bij de foto's op zijn site staan o.a. foto's van de pcb.
Is er iemand die op basis van deze foto's in staat een pcb te maken?

Leuke site....maar er staan toch schema's op? Je zou hem zo kunnen bouwen alleen dan op vero. En ik denk niet dat het mogelijk is om vanaf die foto's een pcb te laten maken.

Check ook: http://www.yusynth.net/Modular/EN/STANDARDS/index.html. Die heb ik hier in mijn modular hangen. Enige nadeel van deze is dat alles gerefereerd is aan de voedingsspanning, dus hij is niet stabieler of preciezer dan je voeding. Maar hij is wel volledig instelbaar.

Hier: http://www.doepfer.de/a110_tec.htm kun je zien hoe Doepfer het oplost in de A-110 met een voltage reference en slim gebruik van een BCD-encoder.

Weerstanden zijn immers nooit exact de weerstand die ze zouden moeten zijn en hebben een afwijking van 1% of zo

Voor dit soort toepassingen gebruik je normaliter 0,1% weerstanden (of 1% gematcht tot 0,1%).

alleen een oktaaf switch nodig?
groetne,
jeroen

Ja. Ik wil op een 1U brede module drie losse octaaf switches maken. 1 voor elke VCO.
Ik ga denk ik toch proberen die 831 te maken van Larry. Die doet eigenlijk precies wat ik wil.
Wordt even klooien. Ik heb nog nooit iets gebouwd vanaf een schema. Tot nu toe altijd pcb's gesoldeerd waar ik alleen de onderdelen maar op hoefde te solderen.
Nu moet ik zelf na gaan denken :).

Die van Yusynth doet in principe precies hetzelfde hoor, en daar is het PCB-ontwerp wel van beschikbaar (en de PCB ook te koop bij Bridechamber).
Als je de Yusynth bouwt met alleen de octaaf-schakelaars en niet de 1/12 schakelaars heb je eigenlijk hetzelfde ding.

Die 831 hangt z'n weerstandsladder ook aan de voedingsspanning, dus die is niet preciezer.

Ik vraag me af of de VCO's die ik heb wel werken met negatieve spanningen. Dus onder 0 is denk sowieso iets wat niet werkt.

Wat ik me ook af vroeg is of ik niet iets van een begrenzing aan moet brengen. Volgens mij is 10V of zo het maximum wat die VCO's aankunnen. Dus als ik bij 10V ook nog eens de octave switch omhoog gooit vraag ik me af of de VCO's daar wel tegen kunnen.

Als ik het zo zie is die yusynth inderdaad wel een aardig ding, maar ik zou alleen het linker deel nodig hebben en dan past ie ook op een 1U module.

Ik vraag me vooral af wat er zou gebeuren als ik er teveel spanning op zet.
Maximum zou +20V zijn of zo in het meest extreme geval.
Moet ik de documentatie van Oakley eens op naslaan.

Is het niet mogelijk een octave switcher te maken met alleen maar 0.1% weerstanden en verder geen andere componenten. Ik snap eigenlijk niet zo waarom ik nog voedingsspanning nodig heb voor dit.

Maximum zou +20V zijn of zo in het meest extreme geval.

Hoe wou je dat doen als de voeding maar +15V is? Meer dan 13-14V zal er niet uit de switcher komen.

Is het niet mogelijk een octave switcher te maken met alleen maar 0.1% weerstanden en verder geen andere componenten.

Dat kan, maar dan kun je alleen maar naar beneden switchen omdat je dan een passieve spanningsdeler hebt. Om naar boven te switchen moet het signaal versterkt worden.

Ik denk dat die module van yusynth wel een aardige optie is om te bestellen. Wel de makkeljkste manier namelijk. Ze leveren de pcb en de onderelen. Moet ik alleen zelf bij schaeffer nog een frontplaatje maken. Als ik het door zo lees kunnen ze alleen geen negateive spanningen leveren.
Zou toch wel leuk zijn als dat kon. -2, -1, 0, +1, +2 of zo.

Je kunt in principe wel wat schuiven natuurlijk. Als je de semitones-kant gebruikt maar ongeveer met de weerstandswaarden van de octaaf-kant bijvoorbeeld, dan kun je ook onder de 0V.

Alles goed beken en ik denk dat ik toch voor die 831 ga. Voor mij is die perfect. 1U breed en schakelt ook naar beneden.

Ik vrees dat ik maar eens moet leren hoe ik vanaf een schema iets op moet bouwen.
Ook wel weer leuk eigenlijk.

Tja, het is of de Yusynth ombouwen of de 831 zelf opbouwen inderdaad.

Printplaat is op zich wel na te maken, maar daar gaat wat tijd in zitten. Je kunt niet direct van die foto's etsen in ieder geval.

Wat moet er aangepast worden dan? Hij telt toch al +1 en +2 op bij het inkomende signaal en hij kan dat er ook afhalen zag ik. Eigenlijk precies wat ik wilde. 5 standen.

Nou je het zegt.... Hij heeft twee ouputs inderdaad.

Ik zie dan het nut van deze module niet in. Hij is veelbelovend, want ook de layout voor het protoboard staat erbij, maar zonder input heb ik er niet zo veel aan.

Back