Wat heb je aan de techniek als ......

fuse

Gepokt en gemazeld
je niet eens weet hoe de vork in de steel zit?

Of anders gezegd. De verlokkingen van al die nieuwerwetse harde en softe waren. Maar door het bomen het bos niet meer zien en er maar een samengeraapt zooitje ervan bakken.

Jonge pikkies die ouwe lullen uitlachen en lekker hun eigen ding doen. Op zich wel leuk voor de vernieuwing maar ze eigenlijk niet weten waarom (omdat het kan en de verkoper zei dat het beter was zo). Of ouwe lullen die te conservatief zijn en rustig met gedemagnetiseerde scheermesjes dagenlang tape zitten te snijden omdat ze zo gewend zijn.

Dat ervaring niet hetzelfde is als alle sneltoetscombinaties te kennen of CCtjes uit je hoofd weten. Maar ook het kunnen omgaan met standaard microfoon opstellingen of weten welke compressor het beste klinkt bij een hoover geluid of het kunnen aanvoelen of een spoor EQ nodig heeft of niet.
Of de psychologische zaken die komen kijken als je met zangeressen of half dronken gitaarspelers om moet gaan zodat je toch die goede takes kan opnemen. Of een bobo vakkundig om te tuin leiden met een Funklogic apparaat zodat toch je ding kan doen.

Maar ik betrap me er zelf ook steeds weer op dat het nivo van vakmanschap in de hedendaagse muziekbizz toch wel onderhevig is aan enige mate van devaluatie. Niet dat ik er zelf zoveel verstand van heb. Maar als ik bij een concert een kutgeluid te horen krijg terwijl ik toch het volle pond heb betaald of bij een CD allerlei irritante fouten hoor dan voel ik me gewoon genaaid. Of hier op het forum waar sommigen als kip zonder kop dingen gaan lopen te beweren waar je op je klompen wel kan aanvoelen dat het niet klopt.

Het "niet precies weten hoe de vork aan de steel zit" kan denk ik ook best creatief/impulsief werken !
Als men de theorie een te grote rol laat spelen bij de creaties, is de kans groot dat men verzandt in een duf "geluidjes zoeken om het geluidjes zoeken", en dat de creatie op zich op het 2e plan komt.

Wij hebben een vrij groot netwerk van mensen die vakkundig zijn in wat ze doen.
Dat kan iemand zijn die heel veel verstand heeft van analoge taperecorders tot iemand die alles weet van house-sync.

Als ik het niet weet, hehehe.....lach maar . ik ben ook maar een mens:D

Dan bel ik die mensen en krijg meestal het juiste antwoord.
Andersom doen zij dat ook.
Op die manier kun je elkaar helpen.

Wat experimenteren met geluid betreft, denk ik dat ik dat nog steeds doe, maar dan met wat duurdere aparatuur dan vroeger.
Ik combineer ook vaak bijv. een kaos of een goedkoop boss efectje met een teletronx van E. 4000,- .

Heb je toch dat karakter van zo'n rot doosje die dan wel effe wordt gemangeld door een echte goeie compressor.

Het moet gewoon in je karakter zitten denk ik. De 1 gebruikt presets de ander doet nog wat met die presets omdat die niet helemaal tevreden ermee is.
Meestal zijn presets op synths niet echt makkelijk bruikbaar dus ik moet er toch wat aan doen.

wat WIL je nou eigenlijk Fuse.. Ik snap het nut van je post niet. Om maar te zwijgen over de missende vraagstelling..
Dus: leuk verhaal dat je getypt hebt maar wat motten we ermee?

(of was je gewoon weer dronken)

vraag ik ook? moet iedereen nou een doorgeleerde vakman zijn voor ie muziek maakt???
mogen zolderkamer amateurs als ik ook plezier hebben maar niet mee discuzeuren?

of bedoel je dat de mensen die dingen commercieel uitbrengen iets beter hun vak moeten verstaan?

en waarom ga je bij elke cd je irriteren als je een foutje hoort? zo geniet je toch niet meer van de muziek maar zit je technisch te luisteren en daar koop je je cds toch hopelijk niet op?

Kijk, de huidige technologie biedt heel wat mogelijkheden aan de startende muzikant/componist. Tegenwoordig kan je met een huis-tuin- en keuken pc al een aardige studio in elkaar knutselen.

Bij het maken van een song, van idee tot cd, komt echter heel wat kijken. Vroeger had je hiervoor meerdere personen nodig. Nu kan dat door één persoon. De muzikant is dus componist, muzikant, audio engineer, producer,... maar da's heel wat kennis om door één persoon te kunnen beheerst worden. Heel wat 'producers' hebben vaak de indruk dat je met de nodige spullen snel resultaat kan behalen. Om in al die domeinen een redelijk niveau te halen zal je echter heel wat tijd moeten besteden aan theorie en techniek en oefenen, en niet iedereen wil/kan de nodige tijd daarvoor vrijmaken.

Ik vind me vooral in de stelling 'schoenmaker blijf bij je leest'. Mocht ik toch een song hebben die 'hover approved' is dan ga ik wel op zoek naar iemand die de nodige kennis en materiaal heeft om mij bij het opnemen e.d. bij te staan. En daarvoor hoef ik niet eens naar bv Galaxy Studios, d'er zijn genoeg personen die niet muziek maken maar het opnemen e.d. ervan als hobby hebben.

Als de stelling is dat je nog zoveel kunt investeren in apparatuur, die bijna alles kan, maar je weet eigenlijk niet waarom en hoe, dan krijg je daar echt geen goed resultaat mee, en dat onderschrijf ik. Maar dat is ook 'een open deur intrappen'! Voor de rest is het allemaal een kwestie van ervaring en als de zangeressen dronken zijn, ook levenservaring. Al hoewel... dronken zangeressen? Tjee...!

Oh nee! Ik heb het verkeerd gelezen. Het omgaan met zangessen is psychologisch net zo moeilijk als half-dronken gitaristen. Hé! Vanuit psygologisch standpunt... Vertel er eens wat meer over :D

Wout

wat is de moraal van dit verhaal ? :confused:

ik maak muziek, maar de technieken heb ik nog niet 100% onder de knie: lekker belangrijk!!

Niemand die naar muziek luisterd (behalve mensen met kennis van muziek etc) heeft door dat ik een amateur/rookie/n00b ben, en al hebben ze het wel door, ik doe het voor mijn lol niet om andere te plezieren..

mja, niemand wordt ervaren geboren, zeker niet in alle zaken die fuze opnoemt. veel belangrijker vind ik een interesse in dingen leren, in experimenteren (groeien, zo je wilt). af en toe kom ik mensen tegen die kennis een vies woord schijnen te vinden, dat vind ik heel veel storender.

kas.

Dronken? Niet echt.

Maar hoe de balans te vinden tussen 'ik heb nog dit of dat nodig en dan.....' of verzuipen in nieuwe (freeware) VSTi's, je helemaal blind staren op oude gear of je mix helemaal dichtsmeren met FX en compressie terwijl dat helemaal niet nodig is.

Wat mezelf betreft verdiep ik me graag in alle soorten muziekstijlen al was het alleen al om te leren waarom zij bepaalde dingen doen. En dan lekker alles zo gebruiken om zelf m'n eigen dingen beter te kunnen maken. Want daar kun je wel gruwlijk veel van leren nl.

Ja duhuh!

Maar hoe kom je te weten wat jij het lekkerste vind werken?

Re: Wat heb je aan de techniek als ......

Origineel geplaatst door fuse
je niet eens weet hoe de vork in de steel zit?

Of anders gezegd. De verlokkingen van al die nieuwerwetse harde en softe waren. Maar door het bomen het bos niet meer zien en er maar een samengeraapt zooitje ervan bakken.

Jonge pikkies die ouwe lullen uitlachen en lekker hun eigen ding doen. Op zich wel leuk voor de vernieuwing maar ze eigenlijk niet weten waarom (omdat het kan en de verkoper zei dat het beter was zo). Of ouwe lullen die te conservatief zijn en rustig met gedemagnetiseerde scheermesjes dagenlang tape zitten te snijden omdat ze zo gewend zijn.

Dat ervaring niet hetzelfde is als alle sneltoetscombinaties te kennen of CCtjes uit je hoofd weten. Maar ook het kunnen omgaan met standaard microfoon opstellingen of weten welke compressor het beste klinkt bij een hoover geluid of het kunnen aanvoelen of een spoor EQ nodig heeft of niet.
Of de psychologische zaken die komen kijken als je met zangeressen of half dronken gitaarspelers om moet gaan zodat je toch die goede takes kan opnemen. Of een bobo vakkundig om te tuin leiden met een Funklogic apparaat zodat toch je ding kan doen.

Maar ik betrap me er zelf ook steeds weer op dat het nivo van vakmanschap in de hedendaagse muziekbizz toch wel onderhevig is aan enige mate van devaluatie. Niet dat ik er zelf zoveel verstand van heb. Maar als ik bij een concert een kutgeluid te horen krijg terwijl ik toch het volle pond heb betaald of bij een CD allerlei irritante fouten hoor dan voel ik me gewoon genaaid. Of hier op het forum waar sommigen als kip zonder kop dingen gaan lopen te beweren waar je op je klompen wel kan aanvoelen dat het niet klopt.
:halleluja prachtig gesproken...

idd... 6 meent het...

van mij mag elke nitwit aanschaffen wat ie wil, z'n kapitaal in een zooi hightech spulletjes stoppen...
maar zeg dan niet dat je een serieus muziekant of producer bent...

of wel muzikant maar niet producer.....want wanneer is een CD nou goed....als er geen productiefoutjes inzitten, of als de songs pakkende schema's structuur en texten hebben?

Als ik me muzikant noem, bedoel ik niet per se een uitzonderlijk goede muzikant. Maar ik maak muziek. En ja, ik engineer zelfs muziek.

Ja duhuh!

Maar hoe kom je te weten wat jij het lekkerste vind werken?

zo dat kostte even enige postings maar dan hebben we nu ook een concrete vraag van Fuse ;)

Nee dat was m'n vraag niet.

Wel dat je niet door hebt dat techniek niet zaligmakend is en je niet steeds maar de schuld geeft aan de techniek als iets niet lukt maar dat je het zelf gewoon bent.

Kan het ook korter (en duidelijker).

Ben je een techhead?

Tegenwoordig kan je bijna alles en is alles ook nog eens redelijk betaalbaar. Dus idd de techniek kan je niet de schuld geven............... hoewel .......... had ik die compounder en mpx-1 maar, dan zou het toch wat beter klinken. Of die minimoog i.p.v. m'n prophecy. Of die o2r96 om op af te mixen uiteraard met mooie genelec monitoren.

Hmmmmmm......... het ligt toch wel aan de techniek. Dat zit gewoon in de aard van het beestje.

Kan het ook korter (en duidelijker).

Ben je een techhead?

:D

Hmm, nee niet echt. Ik vind het resultaat belangrijker, en hoe ik er ben gekomen is voor mijzelf soms een raadsel :)
Nee zonder dollen, ik ben geen typ die de nieuwste firewire mlan ether-midi balbla wil kopen en ik vertik het zelfs om een digitale mengtafel aan te schaffen. Ik vind het leuker om tot een leuk eindproduct te komen met minimale middelen!
Dat je in een goedverzorgde studio met alles door de engineer aangesloten apparatuur sneller en beter kunt werken is een feit, maar zeg is tegen jezelf: doe je het als hobby of voel je je een professional? Nou voor mij hobby dus.
Ook ben ik geen synthfreak, ik vind ze leuk en wat sommige synths kunnen is erg geinig en mooi maar ik sta niet te springen om ze dan meteen maar te kopen.. Als ik een synth zou kunnen lenen voor een paar nummers dan doe ik dat (heb ik ook gedaan)

Maar.. voor een goede productie zijn veel skills nodig en wordt enorm onderschat. Het bekende "ow dat zet je effe in een middagje in elkaar" effect.. Maar ik vind niet dat je moet verzuipen in de technische zaken en het gevoel van muziekmaken verliest. ..Mede daarom vind ik artiesten die live hun ding kunnen nog steeds honderd keer beter dan een zolderkamerhouseproducertje..

..pfoe dat is er uit

Arv

Volgens mij is het meeste van deze teloorgang te wijten aan de lagere prijzen van alle hardware en software. Ook al blijft het nog steeds flink sparen, er zijn een hoop dingen betaalbaar geworden. Als je weet wat in de jaren 70 en 80 een CS80 of OB8 of zo kostte en wat nu een Triton of zelfs een K2600 kost, dan merk je dat het toch wel wat goedkoper is geworden. Daartegen staat dan dat de technologie binnen zo'n toestel soms meer dan vertienvoudigd is.

Dus ... de synthesizermarkt wordt opengetrokken naar een groter publiek. Meestal heeft dergelijk fenomeen van opentrekking tot gevolg dat de kennis van die mensen niet evenredig is aan het potentieel van de apparatuur met als gevolg een algemene niveaudaling.

Een zelfde tendens vind je bv in de fotografie. Sommigen wenden zich tot een state-of-the-art spiegelreflexcamera omdat deze tegenwoordig toch redelijk betaalbaar zijn geworden ... maar als je dan de foto's ziet, dan zouden ze beter met een low-budget-direct-klaar-toestelletje werken.

't Is natuurlijk goed voor de firma's, die hun omzet zien stijgen, maar soms triestig voor het niveau.

Desondanks ben ik wel blij met deze evolutie, anders had ik nooit de apparatuur kunnen aanschaffen die ik nu heb ;)

:doei:

Back