Compressor???

MistaDork

Pierre
Zou iemand me uit kunne leggen wat ik met een compressor kan doen/wat het voor me muziek kan betekenen. Ik ben nog een leek op dit gebied en ben bezig een studiotje op te zetten en hoor telkens het woord compressor vallen.

Tjah, ik kan het je niet echt uitleggen maar kan je wel vertellen dat een compressor alles vetter maakt.
Ik pleur daarom vaak een compressor over de drums.
Het geeft je geluid een punchy sound.
Het is gewoon een opleukapparaat wat vaak gebruikt wordt voor Drums , gitaar en piano.

Greetzz

Haai,

Een compressor is inderdaad een belangrijk machientje als je een profffffesioneel geluid wilt. Je kunt een compressor voor veel doeleinden gebruiken.

voorbeeld: een compressor kan er voor zorgen dat de zachte stukken in je audio harder worden (volume) en de harde zachter. Dit kan er voor zorgen dat je vocaltrack veel consistenter klinkt; veel minder wisselende volumes dus. Ook bij andere tracks werkt dit erg goed zoals bij drums en bij basloopjes.

Voor een goede software compressor zou je eens die van Waves uit moeten checken. Die zijn erg goed. Als dat te duur is raad ik ook wel blue compressor aan. Die is dacht ik gratis.

-- HanzZ

kort gezegd: een compressor maakt alles boven een in te stellen niveau (in Db) zachter zodat alles ongeveer even hard word. Omdat het geluid zachter is gemaakt kan je het volume van het gehel signaal omhoog halen (make up gain) zodat de zachte stukken harder worden terwijl de harde stukken niet harde worden.

Nou ja misschien beetje onduidelijk maar dat is in het kort de werking van een compressor.

Je kan met een compressor ook je drums wat opleuken door de compressor niet meteen het volume omlaag te laten halen als het boven het ingestelde nivau komt, zo word de attack van de druk niet echt harder maar het verschil tussen de attack en wat er na komt is groter.

Dit is hoe ik het begrepen heb, als ik het mis heb hoor ik dat natuurlijk graag :)

Ja dat kan zeker. Waves C1 Compressor (of een van hun andere compressors) zijn plug-ins. Dus zijn ze te gebruiken als rieltijm effect in Cubase. Daar komt bij dat het DX plug-ins zijn dus ze zijn ook te gebruiken in zeer veel andere audio software.

-- HanzZ

Hier is een plaatje:

c1compgate.jpg

-- HanzZ

Onder dynamics in VST van Cubase zit een standaard compressor die zijn werk heel redelijk doet. Je kunt natuurlijk ook plugins gebruiken, zoals HanzZ heeft laten zien.

Voor zang bv kun je goed een hardwarecompressor gebruiken omdat je er dan zo bv voor kunt zorgen dat je inputconverters van de HD-recording niet gaan oversturen.

Ook natuurlijk voor MIDI instrumenten (drumunit) kun je een hardware compressor inzetten (omdat je MIDI vaak niet ook nog eens apart als audio gaat opnemen. Dat gebeurt dan pas in de eindmix. Daar kun je natuurlijk ook weer (BEPERKT) een compressor inzetten om de eindmix wat vetter te maken.
Dat kun je dan weer met zowel een hardware als ook met een software compressor bereiken.

ik heb ook een tijdje met software matige compressors gewerkt. maar die kunnen het echt niet winnen boven de hardware bij mij.. al na 10 minuten met een hardware matige compressor limiter in me handen wist ik genoeg :P

Dat vind ik ook hoor.

Ik heb een Alesisje voor het gewone werk, en een Behringer buizencompressor voor het masteren.

Bevalt prima!

En ik gebruik eigenlijk nooit softwarecomps. Ik heb wel es wat met diverse comps geklooid, maar het resultaat beviel me niet zo goed als bij hardwarre compressors.

Maar meningen verschillen, er zijn er op dit forum vast zat die zweren bij software matige compressors, alleen al ivm de prijsverschillen.

mjah... een compressor is 2ehands niet zo duur hoor..
en ik vraag me af of die mensen die dat zeggen ook daadwerkelijk met hardware compressors gewerkt hebben..

maar goed.. ieder zijn smaak :)

Weet jij wel hoeveel een buizencompressor van gerenomeerde merken als TL Audio, Focusrite en DBX etcetera kost? Daar koop je HEEL WAT software voor hoor!

En als je niet gelooft dat er ook nog mensen met hardware werken..........check mijn site maar eens.
www.amps-recordings.nl

Als dat geen hardware is, weet ik het niet meer!
Ik snap je opmerking ook eigenlijk niet zo goed. Waarom zouden mensen zeggen dat ze hardware compressors gebruiken als dat niet zo is? En als het zo zou zijn, wat kan jou dat dan schelen?

En vaak gaat het ook niet eens anders.
Stel je voor dat je MIDI instrumenten (drumunit etc) via je sequencer aanstuurt, en direct als audio in de mastertrack opneemt, wat wil je dan in 's hemelsnaam met een softwarecompressor. Die KUN je dan niet eens inzetten op de individuele kanalen. Slaat gewoon nergens op. Dan moet je echt hardware inserts op je mixer gebruiken.

Origineel geplaatst door arnomusicman
Weet jij wel hoeveel een buizencompressor van gerenomeerde merken als TL Audio, Focusrite en DBX etcetera kost? Daar koop je HEEL WAT software voor hoor!

En als je niet gelooft dat er ook nog mensen met hardware werken..........check mijn site maar eens.
www.amps-recordings.nl

Als dat geen hardware is, weet ik het niet meer!
Ik snap je opmerking ook eigenlijk niet zo goed. Waarom zouden mensen zeggen dat ze hardware compressors gebruiken als dat niet zo is? En als het zo zou zijn, wat kan jou dat dan schelen?

En vaak gaat het ook niet eens anders.
Stel je voor dat je MIDI instrumenten (drumunit etc) via je sequencer aanstuurt, en direct als audio in de mastertrack opneemt, wat wil je dan in 's hemelsnaam met een softwarecompressor. Die KUN je dan niet eens inzetten op de individuele kanalen. Slaat gewoon nergens op. Dan moet je echt hardware inserts op je mixer gebruiken.

whohw.. rustig aan.. ik bedoelde dat ik betwijfelde hoeveel mensen die zeggen dat software matige compressors net zo goed zijn zelf intensief met hardwarematige compressors gewerkt hebben...

Ik liep een paar weken geleden in me korte broek om een uurtje of 10 s'avonds naar de vuilnisbak..een paar meter van de voordeur.....en ik schrok me de pl**ris :D ...stond er opeens een flightcase bij...en toen bleek er nog een compressor in te zitten (behring. Autocom MDX1000) en achteraf bleek hij nog te werken ook :) ..(niet dattie zoveel waard is)....maar zo vind je nog es wat :{

Ik heb plannen om de MDX-1400 van Behringer aan te schaffen.
Staat nu voor 96 € bij Music Store Köln
Is dit een redelijk apparaatje, of is er een beter alternatief voor die prijs?

ik denk dat je voor dat bedrag beter een 2ehands aan kunt schaffen..
zelf heb ik een alesis 3630 gekocht voor 70 euro

En die is beter?
Ik denk ook dat je er toevallig tegenaan moet lopen.
Zijn er meer goede compressors die 2e hands rond de 100 Euro liggen?

Back