Compressor???

zag laatst een dbx voor 140 ofzo.. das nog weer beter :)

gewoon goed marktplaats in de gaten houden :)

Ja kijk, het kan natuurlijk altijd beter en mooier.
Maar aangezien ik niet zo'n professionele setup heb, en binnenkort de Indigo II thuis krijg, wil ik niet verder gaan dan een Euro of 100.
Maar er staat er idd een Alesis 3630 op marktplaats, heb hem al gemeeld.........
Bedankt.

Jammer, is al verkocht.
Heeft nog wel een NanoCompressor.
Deze zijn niet stereo in te stellen.....
Wordt dat vaak gedaan bij compressoren? Of stelt men beide kanalen meestal hetzelfde in?

stereo gebruik je denk ik alleen maar als je de hele mix door de compressor haalt.. anders gebruik je hem gewoon als 2x mono..

Persoonlijk zou ik heel goed oppassen om een compressor over de hele mix te gooien. Eerder over een submix of een apart spoor is meestal veel effectiever.

En software vs hardware. Tsja, het meeste praktische punt van software compressoren is wellicht de look ahead functie wat bij hardware gewoonweg niet mogelijk is (tenzij je een truckendoos opentrekt)
En wellicht dat het een vooroordeel is dat hardware compressie per definitie beter zou zijn waar je alleen maar jezelf mee hebt. Maar uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat er groot verschil tussen verschillende software compressie versies zit en ook die keuze lijkt mij een persoonlijke zaak.

En software compressie is wel degelijk te gebruiken in situaties waarbij je lage latency meervoudige inputs gebruikt en daar real-time compressie over gooit.

En wat voor software compressie zeker geld is dat je het ding een keer koopt en zo vaak kunt gebruiken als je processor aan kan. Probeer dat maar eens met harde waren.

En het voordeel van een hardwarematige is zeker wel die knoppen waar je aan kunt draaien en zo veel makkelijker werkt. Maar dan heb je weer geen automatisatie die er bij kunt gebruiken. Waar je dan een duurdere met midi versie voor nodig hebt. Trouwens heb je hardware compressors en hardware compressors. Het hoeft niet altijd een focusrite red te zijn, maar die werken dus wel beter dan huis tuin en keuken behringer/alesis.

En zowieso dat het voor menig mixer een obsessie kan worden om de meest ideale compressor te gebruiken.

persoonlijk moet ik zeggen dat ik een hardware compressor toch een stuk lekkerder vind werken.. op deen of andere manier heb ik het gevoel meer controle over het geluid te hebben.. maar ja.. dat zal wel in me kop zitten :)

Even een ander geluid.. compressie is geen wondermiddel! Je kunt er je mix volledig mee aan gort draaien..

Dynamiek is ontzettend belanrijk in je muziek. Compressie beperkt je dynamiek.. en beperk je de dynamiek te veel, dan wordt je snel 'moe' van het luisteren. Verzin ik weliswaar niet zelf.. maar het is echt verdomde belangrijk.

Experimenteer er vooral vrolijk op los.. goed gebruik van compressie kan veel doen voor drums, vocals.. en andere hoogdynamische geluiden..

Origineel geplaatst door DJOOKbox!
persoonlijk moet ik zeggen dat ik een hardware compressor toch een stuk lekkerder vind werken.. op deen of andere manier heb ik het gevoel meer controle over het geluid te hebben.. maar ja.. dat zal wel in me kop zitten :)

"een hardware compressor" en "een software compressor" lijkt me wel erg generaliserend.
Dit ligt natuurlijk gewoon helemaal aan wélke hardware en/of software compressor je gebruikt lijkt me.

Ik ben zelf erg geinteresseerd geraakt in de Sonic Timeworks Compressor X voor Pulsar (ook als vst te krijgen). Ik heb de vst demo een tijdje geprobeerd en die klonk wel heel erg lekker.

die van timeworks heb ik dus ook .. en gebruik ik ook als ik meer dan 2 sporen nodig heb.. maar toch prefereer ik mijn alesis boven die plugin :)

Origineel geplaatst door CraZ
Even een ander geluid.. compressie is geen wondermiddel! Je kunt er je mix volledig mee aan gort draaien..

je raakt me nu echt in me hart,=( =( , maar je hebt wel gelijk je kunt ook de boel om zeep helpen. (dat heb ik zelf vaak genoeg gedaan toen ik voor het eerst de compressor leerde kennen.

Maar om effe op m'n vraag terug te komen...is het errug belangrijk dat je een compressor voor beide kanalen in kan stellen? Of is de NanoCompressor (ik neem aan dat die het stereobeeld onveranderd laat) ook een goed alternatief.

ah, oké bedankt....great help........

Eigenlijk moet je als meer over compressie wilt leren gewoon eens de biep induiken of op internet struinen. (www.prorec.com) En op die forum staan ook nog wel een aantal topics hierover.

Misschien dat iedereen die hierin geinteresseerd is deze basiskennis tot zich neemt en zo veel beter met de mede forumgenoten kan communiceren. Zo voorkom je nl. dat mensen geirriteerd raken om dezelfde vragen weer voorbij zien te komen.

Je bijv. koopt ook geen TV of auto als je niet weet hoe je zo'n ding moet gebruiken. :)

Misschien heb je gelijk...
Maar ik weet wat een compressor doet (en denk dat ik wel weet hoe ik hem moet gaan gebruiken), had maar één vraagje en dat was ofdat het écht belangrijk is dat je hem per kanaal in kan stellen....
Thanks anyway

Back