Overzicht Yamaha FM synths

Hanz

Anonieme Analogist
Voor iedereen die in het oerwoud van Yamaha FM synths het overzicht kwijt is geraakt, heeft Amazona (overigens een prima site voor iedereen die het Duits een beetje machtig is) een mooi overzicht gemaakt.

Artikel met beschrijvingen en kooptips

Tabel met specificaties van alle Yamaha FM synths (incl. licenses)

Voor de volledigheid: al eerder hadden we van Sound-on-Sound een FM-overzicht gekregen - deel 1 en deel 2 (ook met specificatie-tabel) maar ik vind de Amazona tabel persoonlijk duidelijker.

Ik mis toch nog de EX5.
Die heeft nl. FM als FDSP synthese en FM (crossmodulatie) via de AN synthese.

Maar zeer fijn overzicht. Bedankt!

Ik word altijd zo hebberig van dergelijke overzichten........

Maar iig thnx voor de link !

Ja inderdaad, da's jammer van de missende apparaten.
Ik denk dat ze de eerste 'wave' (GS'en, DX1, DX5) gewoon hebben overgeslagen (worden wel genoemd in het bijgeleverde artikel) en de DX-200 is natuurlijk eigenlijk een PLG150-DX (wel genoemd, maar je moet het even weten).

Maar leg het samen met het SOS artikel en je hebt een goed beeld, denk ik zo... ;)

En hebberig? Wordt ik er helemaaaaal niet van :) -> ik wil er nog maar één: de FS1R ...

Wat zou eigenlijk een nette 2e hands prijs zijn voor 'n FS1R?
Ik denk zelf ergens 350-400 Euro ofzo...

(Ach, ik ga er nu niet 1 kopen, je moet wat te wensen houden :D)

Oh, en Bambam... An200? :confused: (zie je bovenstaande post)

ja duhhh VL1, je weet wel beter :)
Zelfs 'n ouwe Korg MS-20 kan FM maken... (audiorange crossmod)
Nog sterker, elke synth met een modwheel (vibrato) doet in pricipe aan FM...

Maar: het gaat hier natuurlijk om het Yamaha FM synth principe (à la John Chowning) -> carrier / modulator / operator / algorithm etc.

AN-200 is 'n VA.. leuk idd. maar je snapt me... (hopelijk)
Denk dat je de DX-200 bedoelt?

Op de An200 en An1x kan je FM source (lees operator) 1en2 selekteren en moduleren als ook de depth in stellen...je hebt dan gewoon fmsynthese hoor...

:peukie:

Dus dan heb je eigenlijk 2-operator FM synthese. :eureka:
Da's handig! Hoef je in totaal maar 3 AN-200's te hebben om één DX-7 patch te kunnen maken...:duivels:

En... hoe ga je de onderstaande mogelijkheden realiseren? Ik bedoel de eerste 2 rijen, met name! ;)

dxed.gif

Nu we toch zo lekker bezig zijn...

Nu we toch zo lekker bezig zijn...

...nog een leuk Yamaha FM overzicht

Back