Eigen synth presets maken

emkedouwe

Doorgewinterd lid
Post hier al je tips over hoe jullie je ultieme synthesizer presets maken. Wat is je werkwijze of ga je maar wat knoppen draaien ? Heeft iemand verder nog handige/ nuttige tips ?

als je een synth preset (wat niet klopt, want een preset is een geluid wat al standaard in een synth zit) wilt maken dan weet je al wat de ingredienten moeten zijn.

Dus dat is je basis voor het geluid dat je gaat programmeren.

van hieruit ga je verder, tenmiste zo doe ik het.....

zoveel mogelijk draaien, sampelen weerzoveel mogelijk draaien, loops maken, fx eroverheen en dan begint het ergens op te lijken..

ik ga meestal uit van presets. Sommige presets hebben lekker vaag filtergedoe en als je dan wat met de base waveforms enzo gaat kloten krijg je andere leuke sounds (t gaat hier wel over een PCM-bak he). Of een preset dubbelen en detunen.

Ik begin altijd vanaf nul.
alle parameters uit en dan ga ik bedenken wat voor geluid ik ongeveer wil.
Soms zie ik gewoon wel waar het schip strand maar ik begin altijd bij nul.
Soms zit ik op mijn werk gewoon combinaties en patchsettings te verzinnen om bepaalde geluiden te krijgen, dat schrijf ik dan op en daar ga ik als ik thuis kom mee bezig.
De enige synth waarmee ik soms vanuit presets mee werk is de Triton.

Greetzz

Sommige synth hebben een handige 'random' knop. ;)
Best makkelijk als je eens wat geks wilt maken, of altijd op het zelfde geluid uitkomt...

Ik vertrek bijna altijd van bestaande geluiden, geluidsbanken die er al inzitten of gedownload van het internet.

Meestal pik ik de geluiden eruit die nog slechts weinig moeten aangepast worden naar mijn smaak.

Ik 'kijk' ook altijd hoe ze in elkaar zitten, kun je altijd wat van leren.

Soms ga ik echt gericht bouwen vanaf nul, maar soms zit ik gewoon een beetje presets te scrollen en kom ik ineens iets leuks tegen wat door een beetje tweaken nog veel leuker wordt.
En soms doe ik gewoon maar wat.

Wauw, dat waren goeie tips! :p

Net zolang prutsen en leren tot je genoeg weet om vanaf 0 een geluid te maken.

Als je bij veel geluiden globaal een idee hebt hoe ze gemaakt zijn kun je proberen die geluiden vanaf 0 te maken, als dat lukt kun je zelf iets gaan bedenken en kijken of dat dat lukt.

Je leert het alleen maar door het te doen uiteindelijk.

Ik heb een sound gemaakt bijv met de Nord.(hoja? ja!...ho...)
De patch is qua envelope amount half open
en een bijna dichte filter met hoorbare resonance (niet te veel)
Die gooi ik in m'n Cubase.
Dan ga ik naar de stepmode van Cubase
en als het goed is zie je meteen de velocity strepjes onder
aan het veld. die ga ik dus "betekenen"
zodat ik 'n heel ritme kan tekenen van filters die open en dicht gaan. Dan hoef ik niet zoveel tijd in te steken
in het maken van sounds.8)

Nou, ik ga gewoon presets mixen en dan wat modulatie er op. een beetje pan effecten en dat soort onzin. Expression afstellen. Nog wat chorus of flanger (die laatste vind ik wel gaaf) en klaar.

Back