zacht hard monitoren

d.b.1

MENS
wie kan hier mij een antwoord opgeven
heb ooit gehoord van een vakman dat hoe beter je monitoren zijn des te zachter kan je de volume hebben staan om nog steeds alles perfect te kunnen horen

aangezien ik toch vaak op het forum lees als het over monitoren gaat dat men zegt ze gaan hard alsof dat een goed ding is

zelf staat het bij mij nooit hard en met optredens of feesten heb ik toch altijd mijn orto's in

Ja volgens mij hebben alle monitors een ideaal geluidsniveau en moet je veel kleine monitoren redelijk hard
zetten om een beetje bas respons te krijgen.
Dat ze hard gaan is denk ik alleen fijn omdat ze dan pieken op kunnen vangen/weergeven.
Overigens heb ik nog nooit echt gehoord hoe hard m'n monitoren kunnen, ben maar gestopt toen je iemand op 1 meter niet meer kan verstaan.

In het boek van Bob Katz (Mastering Audio) wordt 83 dB SPL als ideaal level genoemd. Het schijnt dat het menselijk gehoor het meest lineair is bij dat level.

Origineel geplaatst door MisterG
In het boek van Bob Katz (Mastering Audio) wordt 83 dB SPL als ideaal level genoemd. Het schijnt dat het menselijk gehoor het meest lineair is bij dat level.

Okee, best nuttige info, maar hoe MEET je of je monitors op 83 dB staan te vlammen of niet ??
(en dan liever niet met zo'n kastje waarmee pliesie-agentjes het geknetter van bromfiets-uitlaatjes controleren)

gewoon veel oefenen, en niet te veel op regeltjes afgaan.
uurtje mixen bijv, dan ff uurtje wandelen of iets anders doen.... werkt voor mij het beste :)

Origineel geplaatst door virkaz
gewoon veel oefenen, en niet te veel op regeltjes afgaan.
uurtje mixen bijv, dan ff uurtje wandelen of iets anders doen.... werkt voor mij het beste :)

Dat is 'n goed idee, maar de vraag ging over het verschil in "dynamische lineariteit" bij monitoren. Dat is inderdaad een van de dingen die bij goedkopere monitoren soms te wensen over laten. Sommige modellen moet je gewoon wat harder zetten wil de bas meekomen met de rest van de frequenties. Modellen met een baspoort schijnen hier wat meer last van te hebben dan infinite baffle, transmission line (Bijv. PMC) of passive radiator(bijv. Mackie) types. Die laatste types vind je dan ook niet in de laagste prijsklasses.

Origineel geplaatst door lo-fi
Dat is 'n goed idee, maar de vraag ging over het verschil in "dynamische lineariteit" bij monitoren. Dat is inderdaad een van de dingen die bij goedkopere monitoren soms te wensen over laten. Sommige modellen moet je gewoon wat harder zetten wil de bas meekomen met de rest van de frequenties. Modellen met een baspoort schijnen hier wat meer last van te hebben dan infinite baffle, transmission line (Bijv. PMC) of passive radiator(bijv. Mackie) types. Die laatste types vind je dan ook niet in de laagste prijsklasses.

o.k. daar ging het om goedkope monitoren moet je dus inderdaad harder zetten met alle kans op gehoorbeschadeging

Origineel geplaatst door Unic
Vooruit ik vraag het...........................

Wat is een monitoor waar altijd iedereen over praat?:)

droomt bedoel je?

westlake audio8)

Twee antwoorden:

SPL bepalen:
Helaas, je moet inderdaad een SPL meter hebben. Het hoeft echter niet meteen een geijkte B&K te zijn. Bij deze toepassing maakt een dB'tje meer of minder niet uit.

Lineariteit van luidsprekers:
Een dynamische luidspreker is maar in een beperkt gebied lineair. Dit wordt bepaald door de dikte van de poolplaat en de lengte van de spreekspoel. Zodra de spreekspoel buiten het homogene magneetveld komt is het afgelopen met de lineariteit. Het lineaire gebied van een luidspreker (in de specs: Xmax) is altijd (veel) kleiner dan de maximaal toegestane conusuitslag. Als voorbeeld, een 8 inch Focal woofer-midrange (8W5411 voor 170 euri) heeft een Xmax van maar 3,5 mm.
De gemiddelde luidspreker zit dus al snel buiten het lineaire gebied. Dan krijg je dus vervorming, oftewel extra harmonischen.
Het menselijk gehoor is echter veel gevoeliger voor frequenties tussen de 40 Hz en 80 Hz dan voor frequenties tussen 20 Hz en 40 Hz (1 octaaf lager). Vervolgens heb je de eigenschap van het menselijk gehoorcentrum om bij frequenties tussen de ~40Hz en ~100Hz een grondtoon erbij te verzinnen 1 octaaf lager. Het gevolg is dat een toon van 20 Hz met 5% vervorming (harmonischen: 40 Hz, 80 Hz etc) harder lijkt dan zonder vervorming! Een hoop luidsprekers produceren dus geen lage tonen, maar vooral harmonischen.
De luidsprekerfabrikanten hoor je hier natuurlijk nooit over :)
;) :)

Origineel geplaatst door MisterG
Twee antwoorden:

SPL bepalen:
Helaas, je moet inderdaad een SPL meter hebben. Het hoeft echter niet meteen een geijkte B&K te zijn. Bij deze toepassing maakt een dB'tje meer of minder niet uit. :)
;) :)

klinkt logisch
vraagje wat is een spl meter?

Sound Pressure Level meter.
Ofwel een decibelmeter, voor Hollanders ;)

Hoeft echt niet zo duur te zijn, de mijne koste nog geen 30 Euro bij Conrad.
Niet alleen handig voor politie acties :smeris: maar ook gewoon om je stereo of 'home theatre' mee af te regelen!
(met behulp van een test-cd'tje)

100609_BB_00_FB.EPS.jpg

productomschrijving:

Met 7 meetbereiken voor een meetomvang van 50 tot 126 dB. De geluidsmeting kan zowel volgens meetcurve A als volgens C worden uitgevoerd. Een meting volgens A komt overeen met het menselijke gehoor, terwijl bij C alle frequenties nagenoeg lineair worden beoordeeld. Verder kan het meetapparaat onderscheid maken tussen korte en langdurige geluidsbronnen. Met batterijtestfunctie en analoge uitgang.
Technische spec.: 7 meetbereiken instelbaar van 50 tot 126 dB · Resolutie 1 dB · Nauwkeurigheid ±2 dB bij 114 dB · Vervorming >2% bij 1 kHz, 0,5 V · Afm. (lxbxh) 160 x 62 x 44 mm · Gewicht ca. 185 g · Voedingsspanning 9 V-blokbatterij (wordt niet meegeleverd). Incl. Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.

Analoge geluidsniveaumeter
Meetbereik 50 tot 126 dB

www.conrad.nl

er zal vast wel verschil zitten in de manier waarop monitors dingen weergeven op verschillende niveaus.
wanneer je het volume omlaag draait, dan lijkt het inderdaad alsof de bas in verhouding veel zachter wordt.

waarom er minder bas in je signaal lijkt te zitten wanneer je het volume omlaag draait heeft echter niet speciaal te maken met je monitors of met je versterker, maar met je oren en hoe je hersens de signalen verwerken.

niet iedere frequentie wordt even hard waargenomen door je oren.. je oren zijn bijvoorbeeld wat minder gevoelig voor lagere tonen.
wanneer je een sinustoon neemt en die met dezelfde amplitude af blijft spelen, maar steeds de toonhoogte ophoogt, dan zul je merken dat sommige frequenties bijna niet te horen zijn, en andere doen pijn in je oren.
je kan daar een mooie curve voor tekenen enzo, maar daar is nog niet alles mee gezegd.
wanneer je nou diezelfde sinustoon opnieuw van laag naar hoog afspeelt, maar dan zachter of harder, en je gaat dat weer meten, dan zul je merken dat de curve een andere vorm heeft.

conclusie: de verhouding van hoe hard je bepaalde frequenties waarneemt verandert bij het veranderen van de amplitude.

bijvoorbeeld lage tonen hoor je in verhouding heel slecht wanneer ze zachter worden, terwijl je oren nog heel lang gevoelig blijven in de frequentiegebieden waar spraak zich vooral in bevindt (150-5500 hertz).

lijkt me een logischer verklaring dan de verklaring dat het komt omdat je monitors niet duur genoeg waren.

/wouter

Origineel geplaatst door Digimod
Dromen zijn bedrog

KRK is de werkelijkheid...

sorry digi krk is een midden klasse speaker.
Ooit eens krk's naast westlake gezet?
dan wordt krk ineens een nachtmerrie.

gewoon een andere league.

Origineel geplaatst door NiFF

<knipperdeknip>
conclusie: de verhouding van hoe hard je bepaalde frequenties waarneemt verandert bij het veranderen van de amplitude.
<snapperdesnap>

/wouter
@ Wouter: Intressant, die psycho-acoustic! :halleluja

Zijn er misschien nog zaken waar je rekening mee moet houden tijdens het mixen in de context van dit gegeven?

@ niff heb je ook een verklaring waarom na enige uren het geluid aanmerkelijk is toegenomen
dit gebeurt geheel onbewust bij mij

Origineel geplaatst door Errol
sorry digi krk is een midden klasse speaker.
Ooit eens krk's naast westlake gezet?
dan wordt krk ineens een nachtmerrie.

gewoon een andere league.

Grapje op zijn tijd kan ik wel waarderen :D lolbroek...

Back