MidiMan Merge 2x2

Raymond

Stamgast
Gisteren gekocht. Keyboard in Midi1, Audiophile 2496 -Midiout in Midi2.
Output naar Audiophile 2496 - Midi-in.
Jammer, maar werkt niet goed.

Voor de aanschaf:

Ik heb een keyboard gekocht waar meerdere zones te programmeren zijn, ieder hun eigen patches, note-ranges, etc.
Dit (alleen Midi-) keyboard is gekoppeld aan de Midi-In van de JV1010. De Midi-Thru van JV1010 is gekoppeld aan de Midi-in van de Audiophile 2496. Alles kits. Alle patches werken zoals het moet en CUbasis en andere sequencers herkennen het midi-signaal vanaf het keybaord. Alleen jammer dat sequencer output niet naar JV1010 (tegelijkertijd) gestuurd kan worden, want op die JV zit maar 1 Midi-In, en daar zit het keyboard al op.
Jawel, ik kan de pluggen verwisselen, maar dat is niet echt leuk.

Na de aanschaf:

Keyboard aan Midi-In1 van de merger.
Audiophile Midi-out aand de Midi-In2 van de merger.
Output van de merger naar Midi-in van Audiophile 2496.
Ziet er toch leuk uit, is het niet?

Alleen:

tijdens het herpogrammeren van het keyboard, nieuwe en andere patches per zone (op keyboard) ging de JV1010 steeds op andere patches staan. Dus links-op-keyboard is geprogrammeerd piano en recht-op-keyboard ook, maar de klank was een keer: links strijkers en rechts trompet. Aan keyboard zit ook een sustain pedaal. Als ik dat indruk dat verschijnen in venster van JV1010 allerlei patches en resulteert zelfs in een transpose van een halve noot, klinkt dan lekker vals.

Alleen de sequencers, o.a. Cubasis VST 4.0 ziet geen enkel midi-signaal!
Er worden dus kennelijk controllers meegestuurd, ergens wordt het signaal verminkt of weet ik veel.

Dus: teruggezet naar eerdere situatie. Geen Merger2x2 er tussen en alle programma's en zelfs de JV1010 reageert zoals ik in gedachten had.

Heeft iemand een advies? Jawel, terugbrengen dat ding, maar wat dan: ik wil twee midi-input streams op de JV1010 zetten.

Raymond

(PS ik had er GEEN externe voeding aan!! ze zeggen dat dat meestal niet nodig is, soms wel)

Re: MidiMan Merge 2x2

Origineel geplaatst door Raymond
Heeft iemand een advies? Jawel, terugbrengen dat ding, maar wat dan: ik wil twee midi-input streams op de JV1010 zetten.Raymond

Ik reageer even zelf met wat aanvullingen: die 2 midi's IN zou ik wel graag als 1 Midi OUT importeren/doorkabelen naar mijn computer (via de In-poort van de Audiophile).

Ik heb nog wat testjes gedaan: afspelen van midi in de sequencer Midi-Maestro. Samen met het toetsenbord.
Een hele brei van geluid wordt dat. JV1010 slaat op hol!!!!
Raymond

Volgens mij heb je een en ander niet goed aangesloten.

Ik begrijp niet waarom je de MIDI-interface van je Audiophile gebruikt, en zeker niet waarom je die MIDI-OUT daarvan op de Midisport.

Ik heb ook een Midisport 2x2 en zou het aansluiten op deze wijze:

MET COMPUTER AAN (dus via je sequencer)

Klavier MIDI-OUT naar MIDI-IN1 Midisport
Midisport MIDI OUT1 naar MIDI-IN JV-1010

Optioneel kan je ook nog dit extra doen:
JV-1010 MIDI-OUT naar MIDI-IN2 Midisport
Zo kan je vanop de JV-1010 dumps maken naar je sequencer maar een JV-1010 komt toch met een editor dus waarschijnlijk maak je je patches op je computer en hoef je dit niet echt te doen.

Ik 'gok' even dat je klavier geen synth is maar een midi-controller die zelf geen geluid opwekt. Het heeft dan weinig zin om de MIDI-IN van je klavier aan te sluiten (tenzij je klavier instellingen kan dumpen en je die terug wil inlezen vanuit je sequencer)

Je speelt via je klavier de noten in je sequencer. De sequencer neemt deze op en stuurt ze door naar je JV-1010

ZONDER COMPUTER

Je hoeft geen kabels om te pluggen indien je de bovenstaande aansluitingen hebt gevolgd. Je moet enkel de knop THRU op je Midisport inschakelen zodat deze de functie van je sequencer (wat routing betreft dan) overneemt.

Je speelt via je klavier de noten en deze worden rechtstreeks door je JV-1010 afgespeelt.

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk. Laat alvast weten of het lukt.

Eigenlijk kan je ook zonder die Midisport alles aansluiten hoor. (Maar extra MIDI-poorten zijn altijd handig als je later uitbreidt)

bijvoorbeeld:

Klavier MIDI-OUT==>MIDI-IN Audiophile
Audiophile MIDI-OUT==>MIDI IN JV-1010

Maar in bepaalde gevallen moet je misschien wel kabels ompluggen

Heeft je klavier ook een MIDI THRU aansluiting ?

Dit wou ik nog toevoegen

Dit wou ik nog toevoegen

Natuurlijk moet je ook de nodige stuurprogramma's van en je Audiophile en je Midisport geïnstalleerd hebben zodat Cubasis de MIDI poorten van beiden kan zien en gebruiken. In Cubasis bepaal jij dan waar Cubasis invoer mag verwachten en waar het uitvoer naartoe mag zenden.

Trouwens, je hebt nu 3 MIDI IN en 3 MIDI OUT poorten beschikbaar in Cubasis. Maar dit had je intussen wel al begrepen denk ik.

Laat zeker weten of je alles aan de praat krijgt en of je nog hulp nodig hebt.

Origineel geplaatst door Hover
Volgens mij heb je een en ander niet goed aangesloten. Ik begrijp niet waarom je de MIDI-interface van je Audiophile gebruikt, en zeker niet waarom je die MIDI-OUT daarvan op de Midisport.Ik heb ook een Midisport 2x2 .......

Het is geen MidiSport2x2, het is een MidiMerger 2x2. Dat roze-kleurige doosje, staat ergens in een thread in dit forum.
Dus gewoon een hardware zaak. Ik meen dan MidiSports drivers nodig hebben. Keyboard is een geluidloos keyboard.

Ik wil graag de output van Kb tegelijk met de output van sequencers ALS MIDI via de JV1010 afspelen.
En als het ook nog mogelijk is, dan ook deze gecombineerde Midi-stream als input terugvoeren naar mijn sequencer
om een andere (gecombineerde) Midi-file van te maken.

Raymond

....................Heeft je klavier ook een MIDI THRU aansluiting ?

Zie ook mijn andere reply. Jawel, Keyboard heeft een Midi Thru.

Raymond

Ik heb het gevonden, mede dankzij jouw aanwijzingen.
Gelukkig heeft het Keyboard twee outputpoorten.
Het is een Oberheim MC1000.
Ik heb beide poorten 1 & 2 hetzelfde geprogrammeerd voor de JV1010.

De bekabeling is geworden:

OBERHEIM OUTport1 --> Audiophile 2496 IN
OBERHEIM OUTport2 --> Mergebox 2x2 IN
Audiophile 2496 OUT --> Mergebox 2x2 IN
Mergebox 2x2 OUT --> JV1010 IN

Ik kan nu met of zonder de computer geluiden produceren uit het keyboard.
Makkelijk als je weer vingervlugheid wilt krijgen en met toonladders spelen dit wilt bereiken.
Computer hoeft niet aan, JV1010 wel. Ik schakel de OBERHEIM gewoon naar outport 2

Alleen de terugkoppeling van de JV1010, dus het gemengde Midi-signaal, naar de Audiophile heb ik niet.
Kan ik zonder (ik zeg maar wat) "rondzingen" ook zo'n Mergeboxje 2x2 op de ingang van de Audiophile zetten en die
dan voeden met de Midi-Thru van de JV1010?

Raymond

Origineel geplaatst door Raymond
Het is een Oberheim MC1000.

Zeg dat dan onmiddellijk ;) Ik dacht eerst dat je zo'n goedkoop, plastic klavier bedoelde.

Ja, zo'n Oberheim MC1000 is nog eens een master controller, en ik vemoed dat het ook nog eens een fijn, gewogen klavier is.

Belangrijkste is natuurlijk dat je een oplossing hebt gevonden. :okdan:

Zelf had ik inderdaad niet alles goed gelezen want ik veronderstelde dat je een Midisport bedoelde en per vergissing het woord merger gebruikte. Misschien moet ik toch eens vroeger naar bed gaan :stupid

Zeg dat dan onmiddellijk ;) .....
Ja, zo'n Oberheim MC1000 is nog eens een master controller, en ik vemoed dat het ook nog eens een fijn, gewogen klavier is. Misschien moet ik toch eens vroeger naar bed gaan :stupid

Tja, heb ik ook wel eens last van. Maar wanneer moet ik dan die kabeltjes aanleggen, er gaat toch al zoveel tijd verloren met niet muziek maken.

Half-gewogen volgens het manual. Maar lekker en de toetsbreedte is ook correct. Bij mijn rondgang langs keyboards ontdekte ik dat ondanks alle reclame bepaalde merken en typen binnen een merk weliswaar gewogen toesten hebben en ook adverteren als ".... dit is piano...", zij toch ergens beknibbelen op het materiaal. Sommige toetsen zijn net ietsje smaller en dat merkte ik door akkoorden te spelen waarbij de vingers tussen de zwarte toesten zitten. Gaan die mee naar beneden, dan is de breedte te klein bemeten.

Raymond

Back