Opgeruimde Studio en Psychologie

Fokov

Stamgast
overleden lid
Ik weet niet of ik nou een 'FREAK!' ben, maar ik heb het idee dat een opgeruimde studio-omgeving (eh, mijn kamer dus eigenlijk, in mijn geval) een positieve psychologische uitwerking heeft op mijn producties; als ik alle synths en samplers, etc keurig netjes heb neergezet, stevig in een rack geschroefd, de bekabeling heb weggewerkt, het stof van mijn mixer heb verwijderd, enzovoort, dan lijkt het wel alsof de mix schoner en minder 'blurry' klinkt, de timing strakker is, en de beats voller.

Op een of andere manier kleurt de omgeving waarin je werkt de track die je maakt en de sound ervan. Ook mijn persoonlijke psychische gesteldheid lijkt enige invloed uit te oefenen: heb ik het druk (tentamens ofzo), zeurt mijn vriendin de oren van mij kop, of iets dergelijks, dan lijken sommige nummers zo rommelig, etcetera te klinken.

In zekere zin zijn deze dingen die ik hier zeg wel logisch en wellicht ook universeel, maar soms wordt het mij een beetje te gek, en hoop ik dat ik wat objectiever naar mijn eigen (en natuurlijk ook andermans) muziek zou kunnen luisteren.

Mijn vraag is dus eigenlijk: wie heeft dit nog meer?!

ik heb hier ook vreselijk last van, ik sleep nog al eens met spullen (niet studio gerelateerd) maar bij gebrek aan ruimte komen die spullen vaak in mijn studio terecht, met als gevolg dat er helemaal geen muziek gemaakt wordt omdat ik geen 'rust' vind.

Daarbij werk ik freelance als meubelmaker/standbouwer en als ik een klus heb kan ik me absoluut niet concentreren op het maken van muziek.

Vreemd genoeg maak ik het best muziek als alles is opgeruimd of vreemd genoeg als mijn vriendin heel druk aanwezig is in huis met opruimen en dingen doen. Op een of andere manier werkt dat zeer inspirerend.

Maar een opgeruimde werklocatie is zéér aan te raden.

Ik werk het beste in een bende.
Dat wordt het bij mij ook altijd, vooral met die ouwe synths...kabels ompluggen, aan elkaar syncen, triggeren...cd-tje hier, kabeltje daar. :D

Ik werk ook het liefst als alles een beetje opgeruimd is. Dit heeft vooral te maken omdat ik maar een zeer kleine ruimte beschikbaar heb en er al genoeg andere zooi naast mijn gear staat.

Wel vind ik het fijn werken als je tijdens het maken van muziek rommel kan maken. Kladblaadje hier, kabeltje daar, kopje koffie erbij... noem het maar op.

En ook als ik weer mijn stofhoezen van mijn synths afhaal, krijg ik iedere keer het gevoel van.... hier wil ik mee gaan werken.

Back