[techno] underground mayhem

ritzi lee

Stamgast
* Ritzi Lee - Breakdown (the chill edit)

* Ritzi Lee - Crushed & twisted

Als jullie denken: Waarom zijn de trackjes zo kort?
Het is een speciaal projectje. Ik ga uiteindelijk een technoplaatje samenstellen met allemaal korte trackjes en locked grooves erop.

Vaak kom je trackjes tegen, waar een DJ alleen 2 of 3 minuutjes van draait. En meestal heb je 2 tracks per kant op zo'n EP'tje. Nouja een 4, 3 of 2-tracker...

Nou had ik gedacht om een keertje een plaat te releasen waar allemaal korte fragmentjes van 2 a 3 minuten op zit. Dus we krijgen dan een Ep'tje met in totaal 6 tot 8 trackjes wat je lekker kan doormixen. DJ tools. Nog een paar locked grooves erbij... en je heb een plaatje met veel leuke dingetjes erop.

Als het nou aanslaat, dan kan ik dit meenemen in mijn schema voor 2004 releases.

op dit moment is mijn plan gewoon 1 EP'tje. 10 minuten per kant, en alles benutten.

BTW. Jamie Bissmire en Ben Long (Space Djz), DJ Hansz enzo gaan al iets maken.

projectnaam:
title: Underground Mayhem EP.

Het concept is niet nieuw, maar ik zou het wel erg handig vinden, als Dj zijnde. Speedy J heeft ook zo'n release met 200 Locked grooves. Erg cool, handig als je bijv. 3 decks gebruikt. Maar bij 2 decks is het nog al saai; een drumloopje van een paar seconden... of je moet gewoon heel erg snel kunnen mixen, wil je het nog boeiend houden.

Je hebt iig al een paar vette namen voor die EP, dat zal je al een heel eind verder helpen! (Ben long :halleluja )

Ik heb zelf ook de helft van me harde schijf vol staan met grooves, loops, en vage sequences van een paar seconden. Eigenlijk dingetjes die niet intressant genoeg zijn om 4 min. lang door te laten gaan, maar wel erg cool om als dj tool te gebruiken...

Ik heb ze gedownload en luister ze straks, dus een reviewtje houd je nog van me tegoed.

de hansz van doornroosje?

breakdown doet me eigenlijk niks.. geen groove, crush and twisted vind ik beter.. klink wel ok ! (nee, aan mijn reviews heb je niks.. :P)

Origineel geplaatst door donbrasco
de hansz van doornroosje?

breakdown doet me eigenlijk niks.. geen groove, crushed and twisted vind ik beter.. klink wel ok ! (nee, aan mijn reviews heb je niks.. :P)

yep hansz van doornroosje. :)

Ritzi Lee - Breakdown (the chill edit)
Wel geinig, beetje spacey... Maar niet echt spannend, en mag van mij net ietsjes meer groove hebben... Die leads e.d. zijn nou eenmaal niet boeiend genoeg om de beats zo te laten, daarom zou je wat meer met de beats moeten doen of meer met de melodieien.

Ritzi Lee - Crushed & twisted
Dit is lekker freaky! Mischien ietsjes overcompressed. Je mag van mij ook ietsjes meer doen met dat freaky melodietje. Deze vind ik beter als die breakdown.

Origineel geplaatst door forcesupreme
Ritzi Lee - Breakdown (the chill edit)
Wel geinig, beetje spacey... Maar niet echt spannend, en mag van mij net ietsjes meer groove hebben... Die leads e.d. zijn nou eenmaal niet boeiend genoeg om de beats zo te laten, daarom zou je wat meer met de beats moeten doen of meer met de melodieien.

Ritzi Lee - Crushed & twisted
Dit is lekker freaky! Mischien ietsjes overcompressed. Je mag van mij ook ietsjes meer doen met dat freaky melodietje. Deze vind ik beter als die breakdown.

thanks voor jouw feedback :)

Ja breakdown moet jou liggen he... het heet ook niet voor niets breakdown.
dat betekent dus afbraak in de groove, en sweverig. ik kon hem makkelijk groovy maken,
maar dat was juist niet mijn opzet. het is een breakdown... na een heftige set is het soms tijd voor een beetje rust en cooling down.
helaas wordt hier tegenwoordig niet zoveel rekening mee gehouden, en is het beuken van begin tot eind.
melodieen zit genoeg variatie in. (luister maar goed) Meer met de beats doen kan wel, ik weet alleen niet of het zoveel uitmaakt.

Cushed & twisted is typisch grote hallen werk. Mijn ervaring in grote hallen:
Als de muziek te lief klinkt dan houdt ie 't meestal niet bij kwa volume.
Als er een goeie compressie feeling in zit, dan klinkt 't vaak lekker compact en knallend / pompend. Past ook wel bij de karakter hiervan.
't is ook echt typisch iets voor feesten en clubs. :)

klinkt goed - zeker uitbrengen die shit!

maar toch vind ik het idee van zgn groove loops helemaal niet tof. Als er straks alleen maar van dat soort platen worden uitgebracht - verliest techno letterlijk zijn inhoud en worden alle platen gewoon inwisselbare stukken klank.
Het kunst van goede techno track is om een verhaal te kunnen vertellen denk ik. Dat schijt (?) het kaf van het koren. Echt goede producers kunnen dat. Naast goede sounds en samples goede en boeiende structuur neerzetten.

De locked grooves zijn echt een kans voor alle zolder kamer muziekanten (want iedereen kan wel een leuke loop maken) om te gaan produceren (een echte track met alles erop en eraan is echter andere koek)
gevolog= er wordt NOG meer shit binnen techno uitgebracht dan nu al (is dat mogelijk?)

ik denk dat echt goede producers hier niet veel tijd aan zullen besteden, er zit te weinig geld in omdat je dit niet als cd product kan verkopen, de dj platen markt is veel beperkter. Gellukkig maar.

sorry - je had hier echt een nummer van moeten maken - klinkt nogmaals echt okee! Knalt niet echt - maar jah..software...:)

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
klinkt goed - zeker uitbrengen die shit!

maar toch vind ik het idee van zgn groove loops helemaal niet tof. Als er straks alleen maar van dat soort platen worden uitgebracht - verliest techno letterlijk zijn inhoud en worden alle platen gewoon inwisselbare stukken klank.
Het kunst van goede techno track is om een verhaal te kunnen vertellen denk ik. Dat schijt (?) het kaf van het koren. Echt goede producers kunnen dat. Naast goede sounds en samples goede en boeiende structuur neerzetten.
dit is toch een dj tool en laat de kunst over aan de dj om er een heel verhaal van te maken?

Origineel geplaatst door Nightstorm
dit is toch een dj tool en laat de kunst over aan de dj om er een heel verhaal van te maken?

klopt - maar ik ben ook luisteraar en geen dj - ik ga thuis niet om de 2 min een plaat mixen

klopt - maar ik ben ook luisteraar en geen dj - ik ga thuis niet om de 2 min een plaat mixen
dan is die plaat ook niet voor jou bedoeld ;) moet je wachten tot je 'm in een liveset of op een mix-cd hoort

sorry - je had hier echt een nummer van moeten maken - klinkt nogmaals echt okee! Knalt niet echt - maar jah..software...:)

hmmm sorry je praat nu wel onzin.
deze trackjes knallen al harder dan de meeste analoge producties.
en dan is het nog niet eens gemasterd!!

en ik weet het,
want ik heb al veel gehoord.

Origineel geplaatst door ritzi lee
hmmm sorry je praat nu wel onzin.
deze trackjes knallen al harder dan de meeste analoge producties.
en dan is het nog niet eens gemasterd!!

en ik weet het,
want ik heb al veel gehoord.

Idd grootte onzin! Met software kun je wel degelijk knallende techno maken!

Idd grootte onzin! Met software kun je wel degelijk knallende techno maken!

bullshit - hardware is de shit. Ik hoor altijd als er iets met software is gemaakt - en jullie tracks klinken allemaal zo!
als van plastic

dat betekent niet dat het niet goed klinkt, jouw tracks focus klinken ook echt goed - ik luister er nog wekelijks een keerjte naar (je had laatst iets gepost) - maar je hoort het zeker!

bullshit - hardware is de shit. Ik hoor altijd als er iets met software is gemaakt - en jullie tracks klinken allemaal zo!
als van plastic

dat betekent niet dat het niet goed klinkt, jouw tracks focus klinken ook echt goed - ik luister er nog wekelijks een keerjte naar (je had laatst iets gepost) - maar je hoort het zeker!

Dat zal best dat je het hoort, maar ze hebben het hier over het zgn. "knal gehalte", dat deze te laag zou zijn omdat het met software is geproduceerd, daar ben ik t niet mee eens. Dat hardware nou eenmaal anders klinkt, daar heb je mischien wel gelijk in...

Wie bedoel je met focus btw?

ff over dat software-hardware (dit is hier al volgens mij 1000x gezegd)

Ik had ook altijd een pleurishekel aan softsynths vond het geluid kut, vond het niet echt zeg maar......

Maar sinds ik afgelopen maand een snelle laptop met een goede geluidskaart heb gekocht.............

Fm7 is echt super vet, klinkt echt ok!

Reaktor super freaky!

Het enige wat ik echt mis is de hands-on controle maar daar kan je een controller voor kopen.....

Maak nu muziek met de combi software-hardware en dat vult elkaar lekker aan

Dus:

Het gaat er gewoon om het resultaat en niet hoe je dr gekomen bent......

maar dat is mijn bescheiden mening

als van plastic

Dikke zever, zelf werk ik ook liever (enkel) met hardware, maar met software gaat het zéker ook. En ik verwed heel mijn studio erop dat je het NIET hoort als iets met software is gemaakt.
Ik ken enkele "gevestigde" namen in het technowereldje die alleen met software werken, geen kat die het hoort.

Dan ff review: het tweede klinkt erg ok, ik zou wel proberen een breakje te maken met het synthgeluidje, en de eindmix iets minder laten zuigen/pompen. Goeie technonummers mogen wat pompen maar dit is (naar mijn mening) een klein tikkeltje teveel.
btw jamie bissmire en ben long :halleluja T zijn ook toffe gasten hehe

als van plastic

:halleluja :okdan:

Dat zal best dat je het hoort, maar ze hebben het hier over het zgn. "knal gehalte", dat deze te laag zou zijn omdat het met software is geproduceerd, daar ben ik t niet mee eens. Dat hardware nou eenmaal anders klinkt, daar heb je mischien wel gelijk in...

Wie bedoel je met focus btw?

oja - je heet force supreme - ik had t niet gezien - ik las vluchtig dat het focus was...

Back