Juno 106 en e VCF/VCA chips

JurgeN

Ouwe rot
Hoi,

Na lange tijd heb ik mijn Juno106 maar weer eens onder het stof vandaan getrokken om een beetje te pielen. Nu lijkt het erop dat er een oscilator blijft hangen zodra je hem aanzet.

Ik heb hem al door Roland laten nakijken, maar zij kunnen hem niet repareren omdat er volgens hun voor stem 1 en 6 de VCF/VCA chips kapot zijn.

Na wat heen en weer gesurf op het internet blijkt dit een bekend probleem te zijn (het niet meer kunnen repareren dus).

Voordat ik mijn synth voor onderdelen in de verkoop zet, heeft er nog iemand wellicht nog een suggestie?

Bedankt,

JurgeN

Hee hallo dan,

Tja ik heb er wel ervaring mee met een kapotte Juno-106. Ik heb er zelf een afgelopen zomer gekocht met een paar defecte stemmen. Zo te horen is/zijn bij jouw juno de de VCF/VCA module(s) van stem 1 en/of 6 defect, dit kan inderdaad leiden tot zelfoscileren van de stemmen.

Mijn ervaring is dat je het beste van een slecht werkende of zelf oscilerende stem de VCF/VCA module kunt vervangen (Type 80017A) in totaal zitten er 6 van in de juno 106, 1 per stem. Ze zijn wel te krijgen maar ze zijn zo rond de 100 Euro ps.

Ik heb uiteindelijk mijn juno samen met een op dit forum bekend persoon weer helemaal kunnen repareren. Er was een mux chip kapot, die is vervangen. De kapotte VCF/VCA modules zijn vervangen door een paar werkende die van een andere defecte juno-106 kwamen en vervolgens zijn uiteindelijk alle stemmen opnieuw afgeregeld.

Als zelfoscileren het enige probleem is en er verder alle andere functies wel nog van werken, dit kun je testen met de zgn test mode (juno aanzetten met key transpose toets ingedrukt en dan poly I/II en de bank toetsen), is het de moeite waard om 1 of 2 VCF modules te vervangen. Technische kennis is daarvoor wel vereist.

Mocht je dit zelf gaan doen dan adviseer ik je wel om dan zo min mogelijk te draaien aan de trimmers van het voiceboard en alleen daar waar het echt nodig is om de stemmen opnieuw af te regelen (oja en je hebt een osciloscope nodig). Ik heb ervaren dat te veel regelen ook tot het defect kan leiden aan een daarvoor nog goed werkende stem.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt en Suc6 verder met de juno....

Back