Sidechain compressie op frequentie ipv DB

bobaphat

Ouwe rot
Ik heb een vraag,

Zijn er (multiband)compressors die je kunt sidechainen op frequentiegebied ipv db??

Bv dat je een zang sidechaint met een gitaarrif, en dat het frequentiegebied van de gitarrif, die de zang in de wegzit, weg wordt gedrukt op het moment dat de zang er in komt.

Weet iemand hier iets van af? ZIjn er ook plug ins die dit kunnen??

:kimono:

heet dat niet ducking ?
en ja moet wel kunnen ..
volgens mij gebruik je dan gewoon een eq tussen de sidechain ..
behringer handleiding legt dat geloof ik altijd wel uit in hun compressor handleidingen ...

maar het moet wel intelligenter kunnen ...
software matig moet het ook wel kunnen

weet niet of het met logic kan ..

Ik dacht dat ducking ook gewoon op db ging hoor,,, ik zal eens kijken of je niet kan sidechainen via de multiband compressie,,, wordt wel een aardig complex verhaal nu ik er zo over nadenk.

Bijvoorbeeld:
Compress de bassline op >200khz via de gitaarsolo met frequenties <400hz

Lijkt me wel lekker hoor, ja kan op deze manier gewoon wat laag in de piano laten zonder de snare in de weg te zetten.

als je van sidechain signaal alles onder de 200 hz weg filtered en alles boven de 300 hz
dan wordt er alleen bij 'peaks' in dat frequentie gebied gecompressed

Ja ok,, omdat in dat gebied het volume omhoog gaat,, maar dan drukt ie niet weer een gespecificeerd frequentie gebied weg, maar alleen in db.

pfff ingewikkeld verhaal wordt dit

;)

volgens mij kan je het frequentie spectrum splitsen dmv crossover
dus gewoon de banden die gecompressed moeten worden eruit filteren en naar compressor sturen
en 2 signalen weer samenvoegen

ik weet niet of dat allemaal los kan .. mutliband compressie machines moeten het wel kunnen.

Compressie blijft altijd een db verhaal want zo werkt compressie nou eenmaal

Als je i.p.v. op de dB op de freq. reageert heb je volgens mij een EQ :confused:
Er bestaan ook zgn. dynamische EQ's die afhankelijk van de dynamiek EQ'en:
Expounder
Dat komt er het dichste bij in de buurt lijkt me.

Ik heb dan een FR mixmaster (multiband) maar het ding is, er zit geen sidechain op!

En bovendien kan ik alleen maar het hoog en laag afstellen vwb de threshold van de compressie. Het midden kan ik niet instellen, eigenlijk best wel raar dan.

Zit er op die multiband die jij gaat gebruiken dan wel een sidechain?

ps: het is misschien wat omslachtig maar, kan je de automation van cubase/logic niet gebruiken om dit te omzeilen?
Dus in het kort gezegd, je gaat handmatig de eq ducken en die bewegingen opnemen

Tsja, in dat geval gaat het niet op hè :o: Ik zat meer te denken aan lange tracks -vocal track- waarbij je dan ff wat mid weg-eq-ed op andere tracks die in de weg zitten. statisch dus... zodra de zangpartij stopt laat je het weer terugkomen of zoiets. Maar dat is idd teveel werk, slecht advies! ;{

Je hebt toch twee losse kanalen? Je kan de vocals makkelijk met die sidechain die gitaren laten wegdrukken. Misschien dat de sidechain input nog apart gefilterd wordt op frequenties voordat het de VCA aanstuurd. (het aktieve compressor onderdeel)
Je kunt ook met mixautomation de EQ van die gitaren veranderen op het moment dat de zang d'rbij komt. Dat lijkt er ongeveer op.

Ja ok, maar je kan niet elke slagje met de muis gaan tekenen in een stuk van 50 seconden,, dan klink je je helemaal het schompus.

Vergeet niet dat compressie ook ontstaan is uit een mannetje die naast de volume knop bleef zitten tijdens de recording

met een gecombineerde vocoder en compressor?

Een bandeq vóór de sidechaininput hangen, nu kan je behalve volume ook op frequentie 'em laten compressen. Zo werken de-essers ook (de eq op 11khz+ laten filteren), zodat ie alleen compressed wanneer die frequenties erin komen. Of bedoel je het anders?

Back