hoe houd je je studio stofvrij?

Want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.

Want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.

De onderste laag stof vormt vaak een uitstekende bescherming
tegen hogere lagen stof; de onderste dus altijd laten zitten!!

ff zeeriös: de stofzuiger met bejaarde zuigmond werkt uitstekend,
voor de spleten tussen de toetsen is ook het smalle rechte hulpstuk
nuttig. Verder:een zachte brede kwast (bijv. die om een vloer mee
te lakken), wel eerst ontvetten met terpentine trouwens, met deze
kwast het vuil los kloppen, met de stofzuiger het stof meteen wegzuigen.
Voor kleine hoekjes en ook voor jacks etc. de interdentale borsteltjes
van de Hollandsche Eenheidsworstenmaatschappij of de ETOS.
Deze zijn ook goed om Kontakt 60 etc. op jacks/XLR/RCA/minijack-chassisdelen
te krijgen, de kleinste passen zelfs in buisvoetjes! Kontakt 60 na afloop van reiniging
wel met een schoon borsteltje of wattenstaafje verwijderen.

Uw smetvrezende correspondent,
ISPdeRuiter

airco en lucht afzuigers die moet je hebben

kijk voor een goede stofhoes voor je spullen zolang je niet met je spullen bezig ben hoes er over

houd regelmatig je ruimte schoon door een stofzuiger erdoor heen te halen en neem met een lapje zo nu en dan je spullen af

roken laat ik in het midden al keur ik het wel af bij je spullen de aanslag zit er zo op buiten de plukken shag die tussen je toetsen je synth binnen dringen
eten is ook zoiets de brood krummels kom je nog regelmatig tegen in div synths
probeer je spullen in een recht rack te plaatsen schuine racks valt ook vel stof op

ga niet zomaar met schoonmaak middellen aan de gang over je spullen tot dat je zeker weet dat het goed is
lekker warm water is meer dan genoeg om je spul af te nemen

contakt niet gebruiken dat trekt stof juist aan bij verkeerd gebruik als je de contakt reiniger gebruikt zal je daarna ook het contakt smeer middel moeten gebruiiken anders zijn je potmeters/faders zo naar de kloten of trekt het meer vuil aan en dat is denk ik niet de bedoeling
voor dat je zulke middelen gebruikt laat je informeren of kijk op de site van contakt om te zien wat het precies inhoud
contakt dus afgekeurd alleen bij noodzaak maar dan moet je wel weten dat je die fader of pot gaat vervangen

dus voor de rest gewoon bijhouden en vermijd spullen met stof
tis niet zo moeilijk
gewoon doen

bedankt voor t uitgebreide advies.. maar..

ik ben een student die woont in een kamer van 11 vierkante meter.. hier gebeurt bijna alles, hier wordt geleefd, dus denk dat stofhoezen, afnemen (schoonmaken) en stofzuigen t meeste is wat ik kan doen :D

dj prime

als dat zo is dan is dat je beste oplossing tot nu toe
een airco of een goede afzuiger is duur maar met een paar stofhoesen en regelmatig schoonmaken ben je al een eind op weg

over pluggen onderhouden
koop een flesje alcohol van 98% daar kan je je metalen pluggen mooi mee schoonmaken zorg alleen dat je de alcohol niet met rubber in aanraking laat komen aangezien het rubber kan uitdrogen door alcohol
voor rubber hebben ze ook een schoonmaak middel voor wat veel in studio's word gebruikt voor de rubber wieltjes bij de koppen van sporen recorders
hoe het heet weet ik ff niet meer

Volgens mij is hier al eens een uitgebreide thread over geweest, want hetgene wat ik daarvan onthouden heb is dat swiffer doekjes uitstekend geschikt zijn om je spullen (heel) af en toe eens af te nemen.

:biertje:

Swiffer doekjes werken door hun statische lading. Elke hardware fabrikant zal je met klem ontraden om met dergelijke doekjes je apparatuur af te stoffen. Helemaal als de apparatuur ongeaard is aangesloten, kan die lading nergens heen behalve naar de chips van je apparatuur die dat niet als bijzonder fijn ervaren.

Kortom: gebruik vooral swiffer doekjes om de audiokwaliteit van je hardware zo snel mogelijk te laten degenereren en biedt vervolgens je spullen op marktplaats te koop aan..=(

Groeten,

Iggy

www.soundeducation.nl

Hmm.. ik lees mijn eigen antwoord en merkte dat het een beetje cynisch overkomt. Was zo niet de bedoeling, tenslotte zijn we allemaal hier op het forum om elkaar te helpen, en de vorige poster gaf zijn tip met de beste bedoelingen.

Maar toch zou ik dus ontraden om met swiffer doekjes of dusters die met statische lading werken, je apparatuur stofvrij te houden. Een geval van: het middel is erger dan de kwaal..

Groeten allemaal!

Iggy

www.soundeducation.nl

Origineel geplaatst door Iggy
Hmm.. ik lees mijn eigen antwoord en merkte dat het een beetje cynisch overkomt. Was zo niet de bedoeling, tenslotte zijn we allemaal hier op het forum om elkaar te helpen, en de vorige poster gaf zijn tip met de beste bedoelingen.

Maar toch zou ik dus ontraden om met swiffer doekjes of dusters die met statische lading werken, je apparatuur stofvrij te houden. Een geval van: het middel is erger dan de kwaal..

Groeten allemaal!

Iggy

www.soundeducation.nl

:D

dus :D heb vandaag maar eens grondig schoongemaakt en alle planken enz. helemaal stofvrij gemaakt..

daarna mn monitors, amp en mn mixer grondig afgestofd (ontzettend fijn dat die knopjes van die folio afkunnen :D )

en toen mn net binnengekregen hoezen eroverheen gedaan..

hierbij wil ik eventjes grote complimenten voor compu-cap maken, aangezien ik gisteren mn adres doorgaf, ik vandaag de hoezen al binnen heb, ze perfect passen, en ik achteraf mag betalen!

echt grote klasse!

prijzen waren trouwens:

Spirit/Soundcraft Folio Notepad Euro 5,75
Samson Servo 260 Euro 6,50
Spirit/Soundcraft Absolut speakers per stuk Euro 6,75

en hier nog even wat fotootjes :D

notepad1.JPG

notepad2.JPG

samson1.JPG

samson2.JPG

spirit1.JPG

spirit2.JPG

Mmm loik hoor!

Je begrijpt wel dat je de persoonlijke stof-protectie niet mag verwaarlozen?
(onthoud: het stof kan inmiddels nergens anders meer heen!)

Mijn suggestie:
moonsuit.gif

:D

ik zit zelf sinds kort in een nieuwe flat met een volledig mechanische ventilatie (dus niet alleen de afvoer van oude lucht maar ook de aanvoer van frisse lucht gaat mechanisch en niet via een open raampje) en het is me opgevallen dat ik een stuk minder last heb van stofneerslag. Zal wel te maken hebben met het feit dat er filters in het systeem zitten.

Hmmm... wat is nou eigenlijk de moraal van dit verhaal :confused: Ik neem aan dat een ventilatie laten aanleggen aardig wat geld kost dus dat zal ik jullie niet aanraden :D

Origineel geplaatst door RpW
ik zit zelf sinds kort in een nieuwe flat met een volledig mechanische ventilatie (dus niet alleen de afvoer van oude lucht maar ook de aanvoer van frisse lucht gaat mechanisch en niet via een open raampje) en het is me opgevallen dat ik een stuk minder last heb van stofneerslag. Zal wel te maken hebben met het feit dat er filters in het systeem zitten.

Hmmm... wat is nou eigenlijk de moraal van dit verhaal :confused: Ik neem aan dat een ventilatie laten aanleggen aardig wat geld kost dus dat zal ik jullie niet aanraden :D

lol, en probeer dat maar es te doen in een studentenhuis waarvan ik 1 kamer van 11 vierkante meter huur van een woningbouwvereniging ;)

tis al heel wat als ze een nieuwe doucheslang of lampjes komen brengen..

Origineel geplaatst door Iggy
Swiffer doekjes werken door hun statische lading. Elke hardware fabrikant zal je met klem ontraden om met dergelijke doekjes je apparatuur af te stoffen. Helemaal als de apparatuur ongeaard is aangesloten, kan die lading nergens heen behalve naar de chips van je apparatuur die dat niet als bijzonder fijn ervaren.

Kortom: gebruik vooral swiffer doekjes om de audiokwaliteit van je hardware zo snel mogelijk te laten degenereren en biedt vervolgens je spullen op marktplaats te koop aan..=(

Vandaar dat alles zo waardeloos klinkt wat ik doe!

:)

Mooi gezicht

Mooi gezicht

Vind ik zo'n mooi aanzicht ga ik mijn synthi-kamer binnen een spotje over de toetsen en dan al het stof eraf spelen. Net een clip. Wow.

Heb je trouwens ook stofhoesjes voor die stofhoesjes. DUH!
:confused:

En........,
zij leefde nog lang en gelukkig !
:doei:

Back