Wat is de beste keuze, kijken naar mijn gearlist?

Fatar

Drum Pad?
Hallo,

Onderaan bij signature zie je me gear list staan op het moment en ik vraag me af wat mijn volgende aankoop moet worden? Ik heb net een A&H GL2 mixer gekocht en weet nu ff niet meer wat ik het beste kan gaan doen. Ik werk deels met software en deels met hardware.
Ik heb nog geen monitoren, dus dat zou een optie zijn. Ik zou ook graag sparen voor een echte topsynth zoals een Virus C. Ook zou ik graag gaan voor een EMU Ultra sampler, aangezien ik het maar ruk vind soms op de pc (crashes). Het meest voor de hand liggende zal wel monitoren zijn denk ik, maar afmixen op mijn stereo toren zou toch ook mogelijk moeten zijn...pfffff ik weet het niet meer. In mijn dagelijks leven moeten ook nog aardig wat dingen bekostigd worden...

iemand een goed idee voor MIJN situatie (en dus niet zeggen dat hier al meerdere threads over zijn ;) )

wat is dus wijsheid?

ps: owww, ik maak trouwens psytrance (kruising groove/techno)

Hahaha, héél herkenbaar: meer geluiden of monitoren (etc.)

Opzich wel een moeilijke keuze; monitoren zijn toch wel erg makkelijk en hóeven niet duur te zijn! (moet er zelf óók nog steeds halen, maar IEDERE keer àls ik ze wil halen zie ik weer zo'n mooi geluidenbakje..)
Maar aan de andere kant haal ik liever extra geluiden..!
Met zo'n sampler heb ik eigenlijk geen ervaring, dus ik weet niet wat ik mis en ben dan ook eerder geneigd om te zeggen dat je voor de Virus zou "moeten" gaan.
Vind ik nog steeds een heerlijke bak, ondanks dat je ze toch regelmatig 2e hands ziet nu.

't Is net wat je zelf het liefste eerst wil: geluiden of 'randapparatuur' ..

Als je dááruit bent, zou ik verschillende types gaan testen.

Succes, hè?!

ik zou geen synth nemen want die heb je al...Verder zou je zelf beter kunnen beslissen over het feit wat je nodig hebt..
ik zou voor een sampler gaan maar anderen zullen weer voor de monitors kiezen...
Afmixen op je stereo is geen pretje (vind ik). Ergens anders kan je nummer weer verrot klinken als je geen monitors gebruikt. Samplers en monitors zijn allebei niet zo duur meer dus das dan weer positief.
(koop ze allebei..;) )

Kortom: Waardeloos advies voor iemand die krap zit.

Het is heel persoonljik natuurlijk, maar ik vertel vanuit mijn eigen ervaringen:

Heb je een tweede setje speakers waar je makkelijk je tracks op kan luisteren, dan kunnen die monitors misschien nog wel ff wachten.

Dan zijn er nog 2 dingen:
Zijn je drums goed genoeg? Ik gebruik een sampler om percussie en drums mee te maken. Oorspronkelijk komen deze geluiden uit mijn Boss drummachine, maar ik bewerk ze altijd nog flink. Daarvoor heb ik dus een goede, flexibele intuïtieve sampler nodig.

Heb je genoeg geluiden in je tracks? Baslijn, melodie, nog een melodie om te stapelen, strings/ pad of iets anders om op te vullen. Kan natuurlijk verschillen per muziekstijl, maar ik je laatste track hoorde ik toch zeker wel synth geluiden tegelijk. Hiervoor kan je dus een extra synth gebruiken, maar je kan natuurlijk je huidige synth samplen en daar verder mee gaan. Valt of staat dus weer met een sampler.

ik heb zowel een soft- als hardware sampler (resp. Kontakt en Emu E5000 ultra). Zou ze allebei niet willen missen, want allebei hebben ze hun voor en nadelen.

Het voordeel van meer synths is dat je niet hoeft te klooien met een geluid opnemen in je sampler, dan blijkt het toch niet helemaal goed te zijn in je mix, moet je weer het geluid op je synth aanpassen, opnemen in je sampler. Dat schiet niet op vind ik, daarom heb ik liever een aantal synths.

Verder heb je natuurlijk nog de VST-instrumenten. Superhandig dat je meerdere keren dezelfde VST kan draaien. En een stuk goedkoper dan hardware. ik vind ze ook handig om ff snel een FX te maken.

Dus, ik zou in ieder geval ff wachten met monitors, als het kan.

Fatar :

Pleur die VST's van je PC en hou alleen Logic Audio erop om te sequencen/opnemen...

Koop dan een lekker[master]keyboard met veel knoppen zoals een JP8000, Novation *-station of Nordlead ofzo om je gear mee te sturen en te betweaken...:)

...en dan maar lekker jammen!

ik geloof dat je naar jouw gearlist kijkende allang monitoren had moeten hebben!

volgens mij is de vuistregel eerst goede monitoren en dan synths :D

Ik neem aan dat je ongeveer 1200euro te besteden hebt. Vind je het oke om 900euro te besteden voor een paar monitors,zou ik een setje halen. Met de overgebleven euroos kun je mischien een 2ehands sampler kopen.(edit)Oh zag niet dat je budget wat minder is.

Of je koopt een virus en daarna monitors of eerst monitors en daarna een virus:D

succes.

Ik zou voor een goede koptelefoon gaan om op af te mixen en de rest in een virus of een Emu stoppen stoppen.

Op aanraden van een mede forum lid (Vinyl Junk) heb ik een Beyer Dynamic DT990PRO gekocht. Op deze koptelefoon blijf je op een laag volume alles goed horen. Het zijn net twee kleine monitors.

Origineel geplaatst door extremo
Ik zou voor een goede koptelefoon gaan om op af te mixen en de rest in een virus of een Emu stoppen stoppen.

Op aanraden van een mede forum lid (Vinyl Junk) heb ik een Beyer Dynamic DT990PRO gekocht. Op deze koptelefoon blijf je op een laag volume alles goed horen. Het zijn net twee kleine monitors.

tja ik mix ook op koptelefoon af en vind dat wel lekker. mede omdat ik zo na 10 uur 's avonds kan mixen... echter een forum lid wees me op een heel interresant nadeel namenlijk als je op monitoren afmixt dan pikken je oren geluiden op van beide monitoren.

ik bedoel dus met een koptelefoon hoor je alleen links met het linker oor. rechts met het rechter oor. Echter met een monitor pikt je linker oor ook geluiden op van de rechter monitor...

heb je dus niet met koptelefoon :)

106865.jpg

Ik denk dat ik eerst voor zoiets ga, als door extremo aangegeven. Dan kan ik er een sampler naast halen. Ik ben totaal niet op de hoogte van types en merken. nogmaals ik maak psytrance (techno/groove) en deze moeten hiervoor geschikt zijn. bovenaan een afbeelding van de BEYERDYNAMIC DT 990 PRO. Iemand nog andere suggesties of opmerkingen? Zodra ik deze heb en een sampler, ga ik sparen voor monitoren.

ook wat Slipperman zegt trouwens is voor mij van toepassing. ik maak ook graag 's avonds laat muziek en de meesten vinden dat hier niet zo grappig, dus dan is een goede headset wel handig idd. dom dat ik daar zelf nooit aan gedacht heb. veder heb ik zodra ik een goede vind, twee bronnen voor het luistern. wel te verstaan de headset en mijn stereo torentje. Dan kan ik daarna met een gerust hart gaan sparen voor goede monitoren (wat wel weer de nodige discussie zal gaan opleveren)

Origineel geplaatst door Bass

...Pleur die VST's van je PC en hou alleen Logic Audio erop om te sequencen/opnemen...

dat is het streven van mij idd. zo weinig mogelijk met vst/dx troep werken. ;)

Origineel geplaatst door Fatar
dat is het streven van mij idd. zo weinig mogelijk met vst/dx troep werken. ;)

wat een onzin weer vst troep,dat zeggen vaak mensen die er niet mee kunnen werken of hele slechte plugins hebben...

afijn ga voor een beyerdynamic koptelefoon,ik heb zelf de DT770 en das een gesloten model,kost je ongeveer 180 euro maar dan heb je ook wat....beter dan die sennheiser die ik daarvoor gebruikte.....

106864.jpg

Origineel geplaatst door d.j.conflict
..wat een onzin weer vst troep,dat zeggen vaak mensen die er niet mee kunnen werken of hele slechte plugins hebben...

uhum, ik zal hier maar geen complete discussie van maken, maar ik heb gewoon vaak dat of

a. mijn cpu het te druk heeft met die rotzooi.
b. af en toe crashed der eentje en je kan mij nog meer vertellen, maar ik ben geen leek en dit soort dingen gebeuren nou eenmaal bij software.

kortom, ik wil hier geen discussie van maken, maar jij interpeteerd nu dingen en kent mij niet.

verder met de topic, please..

Heb net je laatste track geluisterd. (leuk gedaan trouwens)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=23953

Maar ik denk als je betere manier van luisteren hebt je de mixen toch beter kunt krijgen.
Vooral qua balans dan.

Het grote nadeel van goede monitors is dat je pas weet wat je gemist hebt als je ze daar hebt staan (en ze doen het). :)

Afmixen op koptelefoon is één van de zwaarste verboden in producerland.
Hoe goed die dingen ook zijn, je krijgt niet het juiste beeld. Bovendien klinkt het al snel goed op een koptelefoon
en zou je dus te vroeg met je mix stoppen.
Een sampler kan in principe wachten want je hebt synthsounds genoeg en drumsounds kun je knippen en plakken en als audio-sporen in je sequencer zetten.

Monitoren zijn nooit zo'n romantische aankoop. Een synth of sampler is natuurlijk veel leuker echter, wat maken die dingen een wereld van verschil. Je kunt nog zulke mooie sounds hebben, als je geen goede monitoren hebt hoor je niet zoals ze écht zijn en dat geldt voor je gehele mix.
Wees verstandig; koop die monitoren en misschien houdt je nog een beetje over ook voor
een hardware sampler. Die Akai's blijven steeds meer zakken, nog even en je krijgt geld toe.;)

gr. Tom

Back