Ik ga er van uit dat je opname studio bedoelt? Of wil je het hebben over de electronische muziek studio?
Indien je het laatste bedoelt, dan raad ik je aan eens op een woensdagje langs te komen; neem dan kontakt met me op.
De opname studio heeft in het kort de volgende ontwikkelingen doorgemaakt:
- Voor de tweede Werledoorlogwerden muziekopnamen rechtstreeks en in één keer op een wasrol of was/lak plaat opgenomen, waarvan de grammofoonplaat werd gefabriceerd.
- Vlak na de oorlog werd de tape recorder bruikbaar. Men kon manupilaties realiseren. Dit werd hoofdzakelijk in de experimentele studio's ontwikkeld.
- Gebruik van geluidsstudio's was zeer gelimiteerd. Studiotijd werd in drie dagdelen verdeeld: ochtend, middag en avond. Een plaatopname werd altijd in slechts één dagdeel gerealiseerd. Dit veranderde door de werkwijze van muziek groepen als The Beatles en The Beach Boys. Deze gebruikten de studio als een overkoepelend muziekinstrument.
Volgens mij zijn van belang: de microfoon, de tape recorder en de visie van de muzikanten.
- Zoektermen als George Martin, Joe Meek, Phil Spector zijn zeker te gebruiken...
Techniek is wel zeer uitgebreid. Ontwikkelingen van volspoor naar 32 sporen is een lange weg

Randapparatuur is een boekwerk vol. Alleen over de verschillende 'echo' realisaties is al een boek te schrijven. (kamer, band, plaat, veer en digitaal) En de Tempo-phone is fantastisch...! Hoeveel woorden moet je hoofdstuk zijn...?
Wout