Meerdere speakers op een versterker?

Is het mogelijk om op een of andere manier meerdere speakers op een versterker aan te sluiten. Het lijkt me wel handig namelijk om te kunnen wisselen van speakers, zonder dat ik naar een andere audioset toe moet.

Iemand een idee?

Ik heb overigens een Samson servo 260 versterker.

Het is mogelijk. Maar je moet opletten hoeveel ohm de speakers hebben en of dit overeenkomt met de het aantal ohm wat de versterker kan hebben. Verder moet je er op letten of de speakers het aantal watt aankunnen dat de versterker levert bij dat aantal ohms.

Hoe sluit ik de speakers aan dan?

ik snap dat er 2 paar uitgangen op de versterker zitten, maar dan heb ik dus 4 speakers tegelijk aan het werk. Ik wil makkelijk kunnen wisselen. Dus er moet eigenlijk een schakelaartje ofzo tussen.

Of praat ik nu onzin?!

Er zijn ook versterkers waar je meerdere speakergroepen (2 is wel gangbaar volgens mij) en aanlsuitingen hebt.

Ik heb een Sony F435R en ik heb gewoon 2 speakergroepen genaamd "A" en "B" en een knop op de voorkant zorgt ervoor dat ik kan switchen tussen "A", "B", "A+B" en "Off"....
Maar goed; je hebt dan dus per groep 2 speakeraansluitingen zijnde left en right.

Weet niet of er ook versterkers zijn met nog meer groepen?! Vast wel... maar dan betaal je er ook voor denk ik.

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Hoe sluit ik de speakers aan dan?

ik snap dat er 2 paar uitgangen op de versterker zitten, maar dan heb ik dus 4 speakers tegelijk aan het werk. Ik wil makkelijk kunnen wisselen. Dus er moet eigenlijk een schakelaartje ofzo tussen.

Of praat ik nu onzin?!

Nou het is mogelijk om een schakelaar ertussen te zetten om ze allemaal apart in of uit te schakelen. Dat hebben wij in de huiskamer ook en dat werkt prima (bij ons hangen er zelfs 6 speakers aan 2 uitgangen)
Ik zal wel even een schema tekenen in autocad.

Laatst gewijzigd:
Hier heb ik het uitgetekend ik hoop dat het duidelijk is.

Attachments

• afbeelding 002.zip
    59,4 KB · Bekeken: 196
Thanks voor de tekening.

Ik ben alleen erg ontechnisch, dus ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik ermee moet. Ik zo'n schakelaartje niet ergens te kopen? Want een kabeltje aan een schakelaartje vastmaken gaat me nog wel lukken.

je kunt de schakelaars gewoon in een electronica zaak kopen. Het moeten gewone tuimelschakelaars zijn waarmee je de +(de rode draad) aan en uitschakelt. De - (De zwarte draad) kun je in principe gewoon doorverbinden per kanaal (links en rechts)(links en rechts niet met elkaar doorverbinden). En je zou dit alles in een kastje kunnen bouwen. Voor de aansluitingen zou je bijvoorbeeld kroonsteentjes of luidsprekerklemmen kunnen gebruiken .

Back