Vocaloid virtual vocalists

Het ziet er naar uit dat de VOICALOID techniek van Yamaha eindelijk op de markt wordt gebracht:

Zero%2DG%5FLEON%5FBox%5FSMALL%2Ejpg

Zero-G announces the world's first VOCALOID virtual vocalist products, LEON and LOLA, launched at NAMM, 15-18 January, 2004. We are excited and proud to announce our first virtual vocalists, powered by YAMAHA VOCALOID Singing Synthesis Technology. The first two releases have been launched at the NAMM show in L.A.

Our third virtual vocalist, MIRIAM, to be launched later at the Frankfurt Musik Messe (31 Mar - 3 Apr 2004) is a stunning vocal font modelled on the incredible voice of MIRIAM STOCKLEY.
Miriam Stockley is the voice of the multi-million-selling ADIEMUS albums, which showcase her incredible vocal techniques.

LEON, LOLA en MIRIAM.

Oude DSF threads over de Vocaloid techniek hier en hier.
Leuke demos hier, bijvoorbeeld een moppie Bach als het eens wat anders dan trance mag wezen... :engel:

Dus, als iemand het nog 'per ongeluk' over Formant (danwel FOF) synthese wil hebben, ik houd me aanbevolen... ;)

Laatst gewijzigd:
klinkt cool
ff wat sampletjes luisteren
kinkt cool

Het idee is goed en het is zeker een knap staaltje techniek, maar je zult dit nooit echt serieus in een track kunnen gebruiken als ik zo naar een paar demo's luister. Het mist toch ieder gevoel en dynamiek en zou bijna willen zeggen een veredelde text-to-speech tool.

Wel kan het handig zijn om een idee te krijgen van hoe een project uiteindelijk zal gaan klinken als je van plan bent vocals in je track te gooien en niet altijd een zanger in de buurt hebt, maar veel meer toepassingen kan ik er zo snel niet uithalen.

Origineel geplaatst door Rino
Het idee is goed en het is zeker een knap staaltje techniek, maar je zult dit nooit echt serieus in een track kunnen gebruiken als ik zo naar een paar demo's luister. Het mist toch ieder gevoel en dynamiek en zou bijna willen zeggen een veredelde text-to-speech tool.

Wel kan het handig zijn om een idee te krijgen van hoe een project uiteindelijk zal gaan klinken als je van plan bent vocals in je track te gooien en niet altijd een zanger in de buurt hebt, maar veel meer toepassingen kan ik er zo snel niet uithalen.

wedden van wel dat het serieus in tracks zal worden gebruikt?
als autotune al serieus wordt gebruikt en zelfs een trend heeft gecreeerd zal dit zeker ook een trend worden.

Origineel geplaatst door Errol
als autotune al serieus wordt gebruikt en zelfs een trend heeft gecreeerd zal dit zeker ook een trend worden.

Grote kans dat Vocaloid idd een keer in een commerciële release zal worden gebruikt als lead vocal, maar ik denk dat dat niet meer dan 1 á 2 keer zal zijn. Autotune is helaas tot treurens toe gebruikt in tracks. Vocaloid heeft naar mijn idee net iets te veel Autotune accenten en ik geloof niet dat daar nog iemand op zit te wachten. Daarnaast vind ik autotune toch net een ander verhaal, omdat dat ook subtiel te gebruiken is en altijd op basis van een echte vocal wordt gebruikt. Als subtiele backing zal Vocaloid nog wel misschien gebruikt kunnen worden, maar ik denk niet meer dan dat.

Grote kans dat Vocaloid idd een keer in een commerciële release zal worden gebruikt als lead vocal, maar ik denk dat dat niet meer dan 1 á 2 keer zal zijn. Autotune is helaas tot treurens toe gebruikt in tracks. Vocaloid heeft naar mijn idee net iets te veel Autotune accenten en ik geloof niet dat daar nog iemand op zit te wachten. Daarnaast vind ik autotune toch net een ander verhaal, omdat dat ook subtiel te gebruiken is en altijd op basis van een echte vocal wordt gebruikt. Als subtiele backing zal Vocaloid nog wel misschien gebruikt kunnen worden, maar ik denk niet meer dan dat.

wedden van wel?
er worden nl ook nog eens heel veel verschillende stemmen bijgeleverd.
En dat worden hele library's.

Je hoort nog wel dat dit een 'vroege' generatie is.
Maar denk je eens in, hoe gaat de 2e of 3e generatie klinken?

Stel je nou eens voor dat je een soort 'convolutie' idee (okee, ik gebruik vast de verkeerde term, maar denk even mee...) hebt, zodat je iemands vocale patroon kan 'samplen'.
Zoals bijv. in het NYT artikel: "ja klinkt leuk, laten we dat nu eens proberen met de Elvis stem".
Of de Frank Sinatra stem, Madonna stem, Maria Callas stem ... etc. etc.
Kwestie van preset selecteren en hoppaaaa!

Er is in ieder geval genoeg markt voor: als ik denk aan al die blonde h*ppelk*tjes die trancenummertjes inzwoegen... welke DJ/Producer wil ook niet dat 'vervelende' selectiestadium :D van al die 'talentjes' overslaan? :duivels:

Oh en als ik die demo's luister, dat Falling nummertje klinkt griezelig zoals Jon Anderson (Yes / Jon & Vangelis).
Persoonlijk vind dat geen compliment (ben geen Jon-liefhebber) maar ja als Jon zelf hits kan scoren, waarom Vocaloid niet?

Trouwens, het is maar weer duidelijk dat we voor synth-vernieuwing tegenwoordig voor 100% op Yamaha zijn aangewezen. Dit os weer een verdere door-ontwikkeling van de Formant-synthese zoals geintroduceerd in de FS1R (die overigens weer gebaseerd was op eerdere Yamaha ontwikkelingen als FM-synthese en een klein beetje Virtual Modelling-synthese erbij). Van de overige 'groten', Korg en Roland, zie ik de laatste tijd niets meer wat lijkt op vernieuwing, in ieder geval.

Laatst gewijzigd:
wedden van wel?
er worden nl ook nog eens heel veel verschillende stemmen bijgeleverd.
En dat worden hele library's.

Het gaat mij er niet zozeer om hoeveel verschillende library's er bij worden gemaakt, maar meer om de algemene klankkarakteristieken van Vocaloid, die vind ik gewoon niet goed genoeg om er een goeie vocal track mee te maken. Met een beetje creativiteit zal je er best nog iets origineels mee kunnen maken, maar die mogelijkheden zijn denk ik eenvoudigweg te beperkt. Vind je het zelf dan zo goed klinken?

Origineel geplaatst door Hanz
Je hoort nog wel dat dit een 'vroege' generatie is.
Maar denk je eens in, hoe gaat de 2e of 3e generatie klinken?

Daar heb je denk ik wel gelijk in. Dit produkt staat nog in de kinderschoenen en heeft denk ik wel potentie om normale zang te benaderen, maar dan moet er nog behoorlijk wat gaan gebeuren, maar als je de ontwikkelingen ziet zal dat zeker gaan bewaarheid worden...

Tegenwoordig, met name in de dance scene, worden vocals zowat standaard bewerkt met allerlei effecten en vocoders etc... dus ik zou niet weten waarom dit niet bruikbaar zou zijn. En wel vaker dan een of twee keer ook.

Uiteraard zal er dan wel een uitgebreid scala aan fonts moeten komen en de mogelijkheid deze zelf te maken.

ik vind dit echt goed nieuws. ik heb vaak dat ik een bepaalde zin in mijn hoofd heb, maar geen zanger of zangeres heb. kan het ook niet betalen trouwens. misschien kan ik zelfs met Idols mee doen nu. kleine discman met luidspeakertjes aan me lichaam vast en maar playbacken daaro :D (misschien word ik wel de nieuwe Jim..wow)

Origineel geplaatst door D-mike-E
Tegenwoordig, met name in de dance scene, worden vocals zowat standaard bewerkt met allerlei effecten en vocoders etc... dus ik zou niet weten waarom dit niet bruikbaar zou zijn. En wel vaker dan een of twee keer ook.

Uiteraard zal er dan wel een uitgebreid scala aan fonts moeten komen en de mogelijkheid deze zelf te maken.

Van slecht geluid goed geluid maken is een heel ander verhaal dan vice versa. Analoog hieraan zie ik dat ook zo bij Vocaloid.

Dus het geluid van Vocaloid is slecht? En dan doel je op de geluidskwaliteit? En dat kun jij opmaken uit een paar demo MP3's?

Of vind je het 'gesynthetiseerde' eindresultaat gewoon niet mooi? Dus zeg maar niet jouw smaak?

Origineel geplaatst door D-mike-E
Dus het geluid van Vocaloid is slecht? En dan doel je op de geluidskwaliteit? En dat kun jij opmaken uit een paar demo MP3's?

Of vind je het 'gesynthetiseerde' eindresultaat gewoon niet mooi? Dus zeg maar niet jouw smaak?

Nee, ik beweer niet dat het geluid slecht is, maar dat je door een paar effecten erover te gooien er echt niet zoveel leukers of beters van kan maken, je zit immers gewoon met een basis waar ik niet erg over te spreken ben (e.g. het gesynthetiseerde eindresultaat) . Natuurlijk is dit ook een kwestie van smaak, maar ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat je lyrisch wordt van dat lichtelijk krampachtige gezang van Vocaloid.

Ik ben een redelijke purist.
Muziek maken wordt zo steeds minder leuk.
Ik krijg steeds meer delaatste tijd een hang naar gewoon puur akoestisch of klassiek
Het wachten is op software pakketten die met 1 druk op de knop een hit scoren.
Dan is de lol er definitief af.

Klopt,het wordt allemaal te kunstmatig. Net zoals een kant en klaar maaltijd bij de Albertheijn. Maar ik maak me eten toch liever zelf met verse ingredienten. Al moet je daarvoor wat langer in de keuken staan,maar dan smaakt het wel 10maal beter dan zo n productiemaaltijd.(trouwens duur hoeft het niet te wezen,als je een beetje creatief bent)

Als je tenminste verstand van smaak hebt. En het op de juiste wijze bereid.

idd, en die text-to-speech programma's zijn ook honderden keren in tracks gebruikt.
Het zal idd niet gauw een vervanging voor een echte zanger zijn, maar voor "zang-achtige" geluiden of achtergrondzang is het natuurlijk wel interessant.

Origineel geplaatst door Exzit
Ik ben een redelijke purist.
Muziek maken wordt zo steeds minder leuk.
Ik krijg steeds meer delaatste tijd een hang naar gewoon puur akoestisch of klassiek
Het wachten is op software pakketten die met 1 druk op de knop een hit scoren.
Dan is de lol er definitief af.

Ik zie niet zo in hoe dit nou anders is dan toen de eerste synthesizers en drumcomputers uitkwamen. Die waren ook bedoeld om échte violen, blazers, basgitaren en drumstellen te "vervangen" of in elk geval te imiteren wat natuurlijk voor geen meter lukte in de meeste gevallen. Maar hoor je daar nu nog iemand over? Het zijn gewoon instrumenten op zich geworden.

Nee, ik beweer niet dat het geluid slecht is, maar dat je door een paar effecten erover te gooien er echt niet zoveel leukers of beters van kan maken...

Dat is ook niet wat ik zei. Ik zei dat 'echte' vocalen tegenwoordig sowieso al vaak bewerkt worden met allerlei effecten e.a. processen, waarbij het origineel verre van herkenbaar meer is.

Dus dan snap ik niet waarom deze 'gesynthesizde' vocalen niet bruikbaar zouden zijn?

Verder is ook mijn mening dat de drumcomputer een andere sound heeft dan een drummer. Maar toch prefereer ik nog steeds een drumcomputer in dance tracks. Moet er niet aan denken om een lastige drummer in de studio te hebben ;)

Vergelijkbare discussies

Back