Vocaloid virtual vocalists

Het ziet er naar uit dat de VOICALOID techniek van Yamaha eindelijk op de markt wordt gebracht:

Zero%2DG%5FLEON%5FBox%5FSMALL%2Ejpg

Zero-G announces the world's first VOCALOID virtual vocalist products, LEON and LOLA, launched at NAMM, 15-18 January, 2004. We are excited and proud to announce our first virtual vocalists, powered by YAMAHA VOCALOID Singing Synthesis Technology. The first two releases have been launched at the NAMM show in L.A.

Our third virtual vocalist, MIRIAM, to be launched later at the Frankfurt Musik Messe (31 Mar - 3 Apr 2004) is a stunning vocal font modelled on the incredible voice of MIRIAM STOCKLEY.
Miriam Stockley is the voice of the multi-million-selling ADIEMUS albums, which showcase her incredible vocal techniques.

LEON, LOLA en MIRIAM.

Oude DSF threads over de Vocaloid techniek hier en hier.
Leuke demos hier, bijvoorbeeld een moppie Bach als het eens wat anders dan trance mag wezen... :engel:

Dus, als iemand het nog 'per ongeluk' over Formant (danwel FOF) synthese wil hebben, ik houd me aanbevolen... ;)

Laatst gewijzigd:
Ik vind het allemaal erg koel. Ik kan me voorstellen dat hier binnenkort wel een paar hitjes mee gescoord worden. Overigens snap ik nu ook waar dat vage zwakke stemgeluid van Dido vandaan komt :D

Laatst gewijzigd:
nou... daar gaat de soul van de stem...

vanaf nu kan iedereen zij eigen mtv-hit maken

van ravensburger natuurlijk

lol

Ach, dat zeiden ze ook toen de synth werd uitgevonden. En de drumcomputer. En de arpeggiator. En de sequencer. En de harddiskrecorder. En de softsynth. Moet ik nog even doorgaan? :duivels:

Zegt de ene Neanderthaler tegen de ander: sinds die pijl-en-boog is uitgevonden is de ziel uit 't jagen verdwenen... :z

Origineel geplaatst door Exzit
Ik ben een redelijke purist.
Muziek maken wordt zo steeds minder leuk.
Ik krijg steeds meer delaatste tijd een hang naar gewoon puur akoestisch of klassiek
Het wachten is op software pakketten die met 1 druk op de knop een hit scoren.
Dan is de lol er definitief af.

Daar gaat het steeds meer heen,door dit gegeven is de trend nu ook al gezet,dat muziek een steeds mindere waarde krijgt of gaat krijgen,maar aan de andere kant zullen veel mensen steeds meer de drang krijgen om live bands te zien met echte instrumenten,denk ik.

't boeit me echt niet hoe de muziek gemaakt wordt.
Of 't nu wordt gemaakt met een apenklootzakkenleren doedelzak of dat 't uit een Mac komt vallen na 1 druk op de knop.
Desnoods stond 't op een cd die is nedergedaald uit de hemel. Boeie.

-> ...als het maar KLINKT... <-

Ik vergelijk het maar met: "Ik lust geen karbonaadje want dat varreken heeft de hele tijd in de poep liggen rollen".

Of zijn jullie misschien bang dat tussen al die nieuwe concurrenten jullie eigen product niet meer opvalt? :duivels: :duivels: :duivels:

Origineel geplaatst door Hanz
Ach, dat zeiden ze ook toen de synth werd uitgevonden. En de drumcomputer. En de arpeggiator. En de sequencer. En de harddiskrecorder. En de softsynth. Moet ik nog even doorgaan? :duivels:

Zegt de ene Neanderthaler tegen de ander: sinds die pijl-en-boog is uitgevonden is de ziel uit 't jagen verdwenen... :z
:halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja

Origineel geplaatst door Rino
Het gaat mij er niet zozeer om hoeveel verschillende library's er bij worden gemaakt, maar meer om de algemene klankkarakteristieken van Vocaloid, die vind ik gewoon niet goed genoeg om er een goeie vocal track mee te maken. Met een beetje creativiteit zal je er best nog iets origineels mee kunnen maken, maar die mogelijkheden zijn denk ik eenvoudigweg te beperkt. Vind je het zelf dan zo goed klinken?

Of ik het zelf goed vind klinken?
Daar gaat het in dit geval toch niet om?

Natuurlijk, als ik een zangstem wil op de klassieke manier dan zal ik dat programma niet gebruiken natuurlijk.
Maar als ik eens iets anders wil dan de klassieke manier dan is dit pakket zeker heel interessant.
ik zal het ook zeker kopen voordat iedereen het gaat gebruiken?

En wat betreft die library's. Reken maar dat dat interesant zal worden.

De demonstratie die ik vorig jaar op de AES kreeg is veelbelovend.

Overigens ga je me toch niet vertellen dat autotune niet te horen is?
Ik hoor het wel.

Origineel geplaatst door Fatar
ik vind dit echt goed nieuws. ik heb vaak dat ik een bepaalde zin in mijn hoofd heb, maar geen zanger of zangeres heb. kan het ook niet betalen trouwens. misschien kan ik zelfs met Idols mee doen nu. kleine discman met luidspeakertjes aan me lichaam vast en maar playbacken daaro :D (misschien word ik wel de nieuwe Jim..wow)

Je artiesten naam staat alvast "fatar morgana":D

Origineel geplaatst door Fatar
misschien kan ik zelfs met Idols mee doen nu. kleine discman met luidspeakertjes aan me lichaam vast en maar playbacken daaro :D (misschien word ik wel de nieuwe Jim..wow)

Daarmee veronderstel je impliciet dat bij Idols je zangkwaliteiten er iets toe doen.
Helaas, na enige case-studie kan iedereen reeds de waarheid zien. :duivels:

Mijn tip: wil je echt succes bij Idols, dan zou ik maar andere dingen aan m'n lichaam laten plakken dan speakertjes.
Ik hoor vaak dat chirurgen in Thailand je daarover zeer deskundig kunnen informeren!
Succes ermee! :W

Origineel geplaatst door King of Snake
Ik zie niet zo in hoe dit nou anders is dan toen de eerste synthesizers en drumcomputers uitkwamen. Die waren ook bedoeld om échte violen, blazers, basgitaren en drumstellen te "vervangen" of in elk geval te imiteren wat natuurlijk voor geen meter lukte in de meeste gevallen. Maar hoor je daar nu nog iemand over? Het zijn gewoon instrumenten op zich geworden.

Dat is niet wat ik bedoel.
Een synthesizer moest nog altijd bespeeld worden evenals een drumcomputer zal je een drum patroon moeten maken of inspelen. Trouwens ik speel mijn drums altijd in met sticks etc en zal nooit iets in een matrix scherm in te geven.
Ik wil nog wel iets van een muzikant gevoel overhouden, anders kan je net zo goed bij een IT bedrijf gaan werken.
(Doe ik trouwens ook maar goed.) Kortom ik wil met gevoel muziek kunnen maken.
En met een computerscherm allerlei opties aan klikken is niet mijn idee van muzikaliteit.
Programma's waar je niet meer een instrument bij hoeft te kunnen spelen is voor mij absoluut niet interessant en heeft naar mijn mening weinig met muzikaliteit te maken. (Zal wel weer op een zeer been trappen nu)
Het gevolg is alleen dat steeds meer producties op elkaar gaan lijken op naar de volgende gimmick.
Dat zie je trouwens al de laatse 20 jaar naar mijn idee.
Waarom waarom staat er ook nu weer in de top aller tijden praktisch alleen nummers uit jaren 60 en 70?
Volgens mij door talent gevoel muzikaliteit en echte muzikanten.

Waarom waarom staat er ook nu weer in de top aller tijden praktisch alleen nummers uit jaren 60 en 70?

Dus jij wou zeggen dat iets wat in een willekeurige hitparade staat de definitie vormt van goede muziek?
Zo stond het fraaie nummer POING ooit op nummer 1 in de top-40 (yeah)...

Mijn stelling: de top weet-ik-wat allertijden wordt gevormd aan de hand van de mening van een aantal mensen.
Toevallig (nou ja, niet helemaal - wat is het profiel van de gemiddelde Radio 2 luisteraar?) was gros van die mensen min-of-meer 'jong' in diezelfde jaren 60 en 70. Je kent het wel. De muziek uit je jeugd klonk toch het beste...
Ja, vroegah... ;{ en die jeugd van tegenwoordig... (knipperdeknip) :duivels:

Relatief gezien: wat zouden mensen uit de tijd van Mozart en Bach zeggen over muzikanten uit de jaren '60 en '70?
Ik vrees toch dat de waardering voor hun muzikantschap zou zijn overstemd door het geroep hen op de brandstapel te zetten! :D

Geweldig hoor! Moest er een keer van komen na de singing VSTi monk ;)

Ik was wel even misleid door demo 2 'little bird' waar de leadzang niet uit VOCALOID komt... maar deze demo geeft wel direct aan op welk vlak deze software vast wel regelmatig zal gaan worden gebruikt... Op de achtergrond vallen de tekortkomingen niet zo erg op.

Precies! en terwijl steeds meer mensen 'snakken' naar de muziek waar nog echt gemusiceerd wordt, komt yamaha met dit aan...

Niet dat ik geen coole tool vind, ga het zeker ff checken 8~ je kan toch op een gegeven moment toch ook wel je eigen stem maken/inladen/whatever? Dan wordt het echt interresant. Dan kan je tussendoor in een nummer waar gewoon normaal gezongen wordt de zanger ineens hele rare capriolen uit laten halen. ik zou het niet heel het nummer gebruiken

Origineel geplaatst door Sander02
Je kan toch op een gegeven moment toch ook wel je eigen stem maken/inladen/whatever?

Sorry to rain on your parade, but NO. Dat stond ook ergens in een soort FAQ, kost namelijk te veel analyse of zoiets.
Misschien inderdaad ergens de volgende generatie VOCALOID ofzo, dan wel.
Tot die tijd moet je 't hiermee doen...

Ik wil niet een hele discussie aan zwengelen van "wat is muzikaal" maar toch even een paar dingen:

Dat is niet wat ik bedoel.
Een synthesizer moest nog altijd bespeeld worden evenals een drumcomputer zal je een drum patroon moeten maken of inspelen.

Hmmm, ik heb verder niet gekeken maar ik neem toch aan dat je voor Vocaloid ook een patroon zal moeten maken of inspelen. Dat doet 'ie toch niet uit zichzelf.

Trouwens ik speel mijn drums altijd in met sticks etc en zal nooit iets in een matrix scherm in te geven.
Ik wil nog wel iets van een muzikant gevoel overhouden, anders kan je net zo goed bij een IT bedrijf gaan werken.
(Doe ik trouwens ook maar goed.) Kortom ik wil met gevoel muziek kunnen maken.

Dat kan ik helemaal begrijpen. Echt direct door het gebruik van je lichaam muziek maken (instrument bespelen of zingen dus) geeft een ander gevoel het inprogrammeren van noten in een sequencer. Maar of het één nou muzikaler is als het andere...dat ligt toch aan het eindresultaat vindt ik. Als mensen prachtige muziek maken door noten in een sequencer in the programmeren, of samples aan elkaar te plakken is dat toch net zo goed als iemand die prachtige muziek maakt door het aanslaan van de snaren op een gitaar (bijvoorbeeld)? Hele muziekstromingen zijn zo ontstaan (Acid house, Techno, Hiphop)

En met een computerscherm allerlei opties aan klikken is niet mijn idee van muzikaliteit.
Programma's waar je niet meer een instrument bij hoeft te kunnen spelen is voor mij absoluut niet interessant en heeft naar mijn mening weinig met muzikaliteit te maken. (Zal wel weer op een zeer been trappen nu)

Dat is maar net wat jouw definitie van een instrument is. Voor zover ik weet is er nog altijd geen enkel programma wat uit zichzelf muziek schrijft. Misschien wel random klank generatie of zo maar uiteindelijk zal er altijd de creativiteit van een persoon bij moeten komen kijken om er muziek van te maken. Het bespelen van een instrument vind ik meer een ambacht, de muziek bedenken vind ik de muzikaliteit. Een instrument is een soort hulpmiddel om de muziek hoorbaar te maken. Een computer(programma) is voor mij net zozeer een instrument als een gitaar.

Het gevolg is alleen dat steeds meer producties op elkaar gaan lijken op naar de volgende gimmick.
Dat zie je trouwens al de laatse 20 jaar naar mijn idee.

Pfff, oncreatieve en onmuzikale mensen heb je altijd. Het is misschien wel waar dat door de technologische ontwikkelingen meer mensen "muziek" zijn gaan maken en er dus vanzelfspreken ook meer slechte muziek tussen zit. Maar dat doet niet af aan het feit dat er nog altijd ook veel goede muziek wordt gemaakt, zowel met gitaren als met computers.

Och ja, de "echte muzikante" van vroegah. Als je hitlijstjes wil aanvoeren als argument kan ik alleen maar hard lachen, sorry. Wie bepalen die hitlijsten? Juist, de veertigers en vijftigers die toen jong waren en daarna nooit meer echt naar andere muziek geluisterd hebben sinds ze zijn overgestapt op huisje-boompje-beestje en Sky-radio. ;)
Ik wil de muziek uit die tijd niet onderuithalen, maar sinds die tijd is er echt nog wel het één en ander gebeurd in de muziek, wat op geen enkele manier hoeft onder te doen voor wat er in die tijd gemaakt werd. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen favorieten dus ik zal geen lijstje maken.

voor backing vocals zie ik zeker een toekomst maar voor solo zal het zeer snel vervelen
mind my words

(maar het blijft waaaaaaaaaanzinnig knap van Yamaha)

Origineel geplaatst door Hanz
Mijn stelling: de top weet-ik-wat allertijden wordt gevormd aan de hand van de mening van een aantal mensen.
Toevallig (nou ja, niet helemaal - wat is het profiel van de gemiddelde Radio 2 luisteraar?) was gros van die mensen min-of-meer 'jong' in diezelfde jaren 60 en 70. Je kent het wel. De muziek uit je jeugd klonk toch het beste...
Ja, vroegah... ;{ en die jeugd van tegenwoordig... (knipperdeknip) :duivels: :D
Dit had ik verwacht als reactie. Ik denk niet dat het met leeftijd te maken heeft.
Die leeftijd luistert volgens mij niet of nauwelijks naar nog naar de radio.
Maar ook al doen ze dat wel maakt niet uit.
Ik persoonlijk vind het een teken aan de wand dat men ("jeugd dan. jezus ik klink als een oude lul zo oud ben ik niet."?) met name de laatse 10 jaar zeer veel met covers uitkomt uit die jaren of slechte imitaties daarvan.
Maar misschien komt het ook door de hoeveelheid van songs het is een massaprodukt geworden en niet echt bijzonder meer lijkt op elkaar. Dus klinkt het gemiddeld steeds vlakker.
Ook mega artiesten in 80 en 90 grepen vaak terug naar die jaren.
Kijk naar de jaren 80. Prince? Greep terug op Jimi Hendirks en James Brown.
Zo kan je een aardige lijst maken. Hoewel wie was de mega artiest van de jaren 90???? Hadden wie die eigenlijk?
Maar dit wordt inderdaad off topic.

Last edited by a moderator:
Uiteindelijk gaat het er om of iets je raakt.

Met of zonder voice dingetje.

Hanz,

Dat eminent orgel maakt wel wat meer indruk op mij :)

Vergelijkbare discussies

Back