Solina Strings vs. Eminent Unique?

Naar aanleiding van bovenstaand stukje CD-rip van Oxygene II/III, toch zelf even een 'snelle' poging gewaagd.

Noise uit een Yamaha CS-50, aangezien je daarmee een fijne highpass en lowpass filter hebt, beide met resonance.
Dat geeft je in ieder geval genoeg controle mogelijkheden om het oorspronkelijke geluid te benaderen.

En de rest uit de Eminent 310 Unique (natuurlijk).
Strings niet met de volle arm, maar 'subtieler' deze-vuist-op-deze-vuist, en zo gaan wij naar boven...
(*Hanz is een kind van de jaren '70, zoveel moge duidelijk wezen :D)

Alles opgenomen in Tracktion, met gebruikmaking van de befaamde Tracktion phaser plug. Blijft lekker!
En tape delay, de onvolprezen gratis "EchoMania" VST (http://www.interruptor.ch/vst_overview.shtml).
En reverb, de ook al zo fijne gratis "Ambience" VST (http://www.smartelectronix.com/~magnus/).

Ben redelijk tevreden. Het kan misschien beter qua imitatie van het origineel, maar eigenlijk vind ik deze ook best lekker.

Wat vinden we ervan?

<EDIT> updated met betere mix en kapitale akkoordenfout verbeterd! :D

Attachments

• oxygène-ii.mp3
    1.003,6 KB · Bekeken: 133
Laatst gewijzigd:
Jaja.. jullie hebben me zo gek gekregen. Na al jullie heerlijke Jarre-imitaties kon ik het niet laten.

Gisteren een aanhanger gehuurd en naar het verre Brabant afgereisd en een originele 310 Unique opgepikt. De verkoper had hem al van de slaapkamer (hé, waar heb ik dit eerder gelezen?) naar beneden gesjouwd, maar een vorige verkoop was niet doorgegaan (goh, zou het dezelfde zijn?!). Aangezien hij geen zin had om dat ding weer naar boven te tillen (en ik weet nu waarom...), mocht ik hem gratis komen halen! Daar heb ik natuurlijk wel een bloemetje en een ritje naar een van de grootste uithoeken van Nederland voor over.

Wat een apparaat zeg. Hij ziet er in werkelijkheid nog lulliger uit dan op de fotootjes. Maar goed, dat is bijzaak natuurlijk. De muziekstandaard is wel weer erg mooi, want ik dacht dat het een plexiglazen plaatje was, maar het blijkt echt glas te zijn. Toe maar. Na een hobbelige rit, rooie oortjes van schaamte (tja, wat wil je, iedereen kon dat gekke huiskamerorgel zien liggen in de open aanhanger en ik zag ze denken...) en veel gesjor en geduw staat hij nu op z'n plek. En ik moet zeggen dat hij er toch best mag wezen nu hij eenmaal naast de rest staat. Scope phaser erop en instant Jarre! Dit is echt een van de leukste ontdekkingen sinds lange tijd. Heb ook een Solina Stringensemble gehad, en ik moet zeggen dat ik de attack- en release wel een beetje mis, maar de klank van de 310 is echt waanzinnig. En dan die baspedalen. Waauw, dit wordt oefenen... Ik snap jullie enthousiasme nu nog een stuk beter :D

Jan: bedankt!

Attachments

• 57s90010.jpg
    57s90010.jpg
    31,4 KB · Bekeken: 133
Lachen, dat was ik vorige week daar in Dongen

Ik had een Volvo meegenomen, traditie he:dubbel:

Tijdens het spelen stopte het orgel-geluid van het onderste toetsenbord ermee. Ik bood 'm nog aan het orgel naar beneden te sjouwen en voor niets mee te nemen, maar dat wilde hij toen niet.
Ik kreeg m'n voet dus niet op het zwelpedaal vanwege de ritme-box. Misschien dat ik ooit nog een Theatre-versie neem, maar veel centjes heb ik er niet voor over. Maar ze staan wel vaker voor weinig/niets te koop.
Toch ben ik ook een beetje blij dat ik 'm niet meegenomen heb. Ik sjouw 'm niet naar zolder, in de huiskamer wil ik 'm niet. Blijft de hal of de garage over...

Maar, gefeliciteerd !

In deze thread lees ik dat er naast de smallstone phaser ook tape delay en reverb gebruikt wordt en een vertraging op 1 van de twee kanalen.

Ik heb hier e.e.a. over gelezen in andere threads, maar begrijp het nog niet helemaal (wat is bijvoorbeeld een natte delay waar ze het in een andere thread over hebben).

Kan iemand me in detail uitleggen hoe ik het exacte geluid van Equinoxe 2 krijg inclusief alle trucjes die Jarre gebruikt?
Ik heb een 310 en een smallstone en dat klinkt best wel oke, maar bij Jarre klinkt het toch allemaal net wat voller en vetter.
Ik gebruik een ddx-3216 mengtafel, misschien kan ik daar nog iets op doen (heb nu een beetje chorus en delay gebruikt).

Allereerst: Toverkoning, gefeliciteerd. Wat een gaaf ding zeg!

Hanz: je ome-willem-taktiek werkt prima in je oxygene-sample. Dit is net zo'n begin van Blakes 7 geworden! :halleluja (ja ik ben ook uit de 70's)
Heel gaaf.

ik vond dit stukje uit de plaat altijd erg creepy klinken.
Leuk dat ik nu weet hoe hij het gemaakt heeft destijds.

Er wordt de laatste tijd veel gepraat over de eminent en ik begrijp nu pas hoeveel geluiden eruitkomen. En met welke effecten.

Ik wil dit geluid erg graag hebben maar heb ook een 310 achtergelaten bij de verkoper vanwege het gewicht.
Is er geen manier om zo'n compleet orgel na te bouwen als emulator?
Een VST-bouwer vertelde me ooit dat orgels technisch geen probleem zijn om na te maken.

Origineel geplaatst door wouw
Lachen, dat was ik vorige week daar in Dongen

Tijdens het spelen stopte het orgel-geluid van het onderste toetsenbord ermee.

Maar, gefeliciteerd !

Bedankt dat jij hem hebt laten staan :biertje: :D

Er is inderdaad iets mis met het a-kanaal van de Orbitone. Je kunt de 4 verschillende orgel-onderdelen onafhankelijk naar de Orbitone sturen of naar het onbewerkte uitgangskanaal. En die laatste weigert zo af en toe dienst. Maar ik moet zeggen dat ik het orgeldeel wel heel erg flauw vind, dus dat zal ik weinig benutten (en áls ik het al wil gebruiken, dan minimaal door de Orbitone Chorus :D ). De Stringsectie is helemaal in orde, dus het belangrijkste doet het.

Wat een maf ding... de lucht alleen al als je hem aanzet. Ik heb trouwens geen last van mijn lange benen (...ben ook 1.93 m lang...). En de ritmebox zit ver genoeg naar rechts. Heb alleen de techniek van het bassen nog niet onder de knie. Regelmatig zit mijn schoen vast tussen de pedalen (of moet je juist je schoenen uit doen :confused: ) of klinkt er ineens een baskluster.

...ook mooi...

Grote schoenen is niet aan te raden inderdaad:) Ik speel ook veelal met sokken aan thuis (een ander orgel dan).
Wij wachten eigenlijk op mp3's van het gespeel van jullie......
Das toch wel het minste. En het liefst erg duffe melodietjes. Das altijd lachen:)

En is die weigering niet zelf te maken?

PS:Mijn vraag even. Wat is en doet de orbitone nu precies? soort van tremolo dus? Ik zie op de Eminent 2000 dus ook van deze knoppen zitten. Je kan daarnaast volgens mij de stringsectie zelfs laten aansturen door de bijgeleverde arepeggio I

Ah! Ik ben erachter wat het mankement is (Wouw: ga door naar het volgende antwoord als je dit niet wil weten):

Als ik de Timbre-schuif helemaal naar boven zet, dan kan het onbewerkte a-kanaal verdwijnen. Beweeg ik hem weer helemaal naar boven, dan keert het geluid weer terug. Zolang ik de schuif niet helemaal naar boven zet, is er niets aan de hand en werkt hij helemaal perfect! Kwestie van een vuile schuif dus.

Orbitone is een leslie-simulatie. Een derde versterker (naast de links en rechts versterkers dus) en een aparte luidspreker aan de linker zijkant van het orgel simuleren de 3D ruimtelijkheid van een leslie. Kan als Chorus en als Tremolo ingezet worden. Heel apart geluid overigens.

Maar euh Unic: heeft jouw Eminent 2000 nu dezelfde string sectie? En dan ook nog eens aanstuurbaar met een arpeggiator? Waauw...

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Ah! Ik ben erachter wat het mankement is (Wouw: ga door naar het volgende antwoord als je dit niet wil weten):

Als ik de Timbre-schuif helemaal naar boven zet, dan kan het onbewerkte a-kanaal verdwijnen. Beweeg ik hem weer helemaal naar boven, dan keert het geluid weer terug. Zolang ik de schuif niet helemaal naar boven zet, is er niets aan de hand en werkt hij helemaal perfect! Kwestie van een vuile schuif dus.

Orbitone is een leslie-simulatie. Een derde versterker (naast de links en rechts versterkers dus) en een aparte luidspreker aan de linker zijkant van het orgel simuleren de 3D ruimtelijkheid van een leslie. Kan als Chorus en als Tremolo ingezet worden. Heel apart geluid overigens.

Maar euh Unic: heeft jouw Eminent 2000 nu dezelfde string sectie? En dan ook nog eens aanstuurbaar met een arpeggiator? Waauw...

Hmmzz gijs eens vragen, die heeft ook een 310...maar of dat ook met orbitone is?! Zit dat standaard op de 310? Op de 2000 zit het idd.

Wat betreft de arpeggio... Als ik naar de bedieningen kijk dan lijkt het er wel op. Ook in sommige mp3's denk ik het te horen. Het is overgigens dezelfde stringsectie die er in zit. In ieder geval de kenners zeggen dat.

Als je ff op mijn homepage bij retro kijkt dan heb ik daar een aantal closeup foto's van de 2000 staan. Met op 1 foto ook een verwijzing naar de arpeggio bij de stringsectie in de vorm van een melding dat je de sustains in zou kunnen schakelen...

Over een week weet ik het als het goed is allemaal zeker. En zal ik nog wel even een apart thread starten voor de liefhebbers dan.

Ah! Ik ben erachter wat het mankement is (Wouw: ga door naar het volgende antwoord als je dit niet wil weten)

Ach,
ik overleef het wel.

Natuurlijk moet er flink schoongemaaktworden. Het orgel komt immers van een slaapkamer, waar op woensdag-avond flink wat stof rondgestuifd werd :kont:

Ik moet ook zeggen dat ik me geen raad wist met al die tuimel-knoppen. Nergens begrippen als vco, adsr, vcf etc. Zo'n orgel met termen als tibia, principal, diapason etc zegt me niets :confused:

Natuurlijk ging het mij vooral om de string-sectie, en die leek het te doen. Maar ik ben toch ook gelukkig met mjin string synth inclusief een sustain-schuif.

By the way, kenners van solina's : De latere draagbare versies hadden ook stereo-geluid. Is dat geluid dan gelijk aan de 310 ? De mono-oer-chorus wordt als beste ervaren , toch ? Ondanks de ruis....

Gelikte bak hoor die Eminent 2000. En ik zie in de Stringssectie een schuif voor de releasetijd en crescendo. Zou het niet kunnen zijn dat hier de Solina stringensemble in zit?

Gelikte bak hoor die Eminent 2000. En ik zie in de Stringssectie een schuif voor de releasetijd en crescendo. Zou het niet kunnen zijn dat hier de Solina stringensemble in zit?

Totdat ik dat zeker weet, zou dat zomaar kunnen. Alleen vind ik het geluid van de stringsectie die ik hoor uit de eminent 2000 en of ook de 1600 meer op een 310u lijken dan op een Solina:)

Daar zit toch best veel verschil in nog. Misschien dat Jgeers dit kan bevestigen? Ik doe gewoon ff een mailtje naar mener de Bruin. Die weet het vast wel:)
HEt gaat me niet alleen maar om die stringsectie overigens. Ik vond eerder een 310u te kaal om te hebben. HEEEEL leuk dat het erop zit, en zal zeker gebruitk worden. Maar om gewoon lekker live te bespelen is toch ook een hoofdzaak.

Voor de freaks onder ons die toch ook steeds meer interesse krijgen in de befaamde Jarre-bak, op Marktplaats staat nog een Eminent 510 deluxe te koop (met o.a. een groter klavier) en de verkoper wil er echt vanaf. Voor € 25,- mocht ik hem meenemen (maar ik ben inmiddels voorzien). Lijkt me redelijk zeldzaam!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Wat vinden we ervan?

Nice Hanz! Kom er maar eens op trouwens :eureka:

Voor wat betreft die 510, volgens mij zijn de voornaamste verschillen met de 310 -naast een groter keyboard- de aanwezigheid van ingebouwde roterende luidsprekers (dus geen orbitone) en het ontbreken van de sustain groep. Ik weet overigens niet of alle series identieke strings hebben.

Er zijn maar weinig bronnen trouwens die echt antwoorden hebben op dergelijke vragen. Misschien een leuk idee om die eens te verzamelen in een aparte thread en voor te leggen aan Huib de Bruin, een van de voorvaders van deze fascinerende orgels. Een dergelijke Q&A sessie levert weer een hoop leuks op lijkt mij. Of hij daar aan wil meewerken is natuurlijk nog de vraag ...

Origineel geplaatst door jgeers01
Nice Hanz! Kom er maar eens op trouwens :eureka:

Voor wat betreft die 510, volgens mij zijn de voornaamste verschillen met de 310 -naast een groter keyboard- de aanwezigheid van ingebouwde roterende luidsprekers (dus geen orbitone) en het ontbreken van de sustain groep. Ik weet overigens niet of alle series identieke strings hebben.

Er zijn maar weinig bronnen trouwens die echt antwoorden hebben op dergelijke vragen. Misschien een leuk idee om die eens te verzamelen in een aparte thread en voor te leggen aan Huib de Bruin, een van de voorvaders van deze fascinerende orgels. Een dergelijke Q&A sessie levert weer een hoop leuks op lijkt mij. Of hij daar aan wil meewerken is natuurlijk nog de vraag ...

Ik heb hem vanochtend nog aan de telefoon gehad wegens de 2000. Mijn vraag aan hem of de pedalen los verhuisbaar waren. Dit was dus zo (thanks god:D). Momenteel heb ik een mail naar hem gestuurd met de vraag over de strings mbt de 2000 serie.

En dan inderdaad eens interessant om meer info te gaan zoeken erover, met behulp van Huib wellicht ja:eureka:
Mijn gevoel zegt dat hij daar vast wel aan mee wil werken. Hij is aan de telefoon erg aardig en behulpzaam altijd.
Als deze info wordt verzameld voor een website bijvoorbeeld , dan zal die info ook nooit verkoren gaan.

Maar goed, mijn prioriteiten liggen nu nog ff bij mezelf:P hehe

Heb je ook al een mooi geraniumpje gehaald voor op dat kekke orgel van je? Liefst nog een klein perzisch tapijtje eronder tegen die vervelende watervlekken. :D

Persoonlijk vind ik gehaakte kleedjes op de toetsen ook een essentiele accessoire!

Trouwens, zie ik het nou goed dat je die 2000 zowel kan krijgen met 'kleine' baspedalen als met volledige pedalen (zoals in een kerkorgel)? En welke heb jij nou, Unic?

Attachments

• 21077.jpg
    21077.jpg
    34,5 KB · Bekeken: 130
Back