Solina Strings vs. Eminent Unique?

Hier staat een 310 op zolder, met twee man in en 10 minuutjes boven gezeuld. En er past een synth bovenop. Ik vond het allemaal erg meevallen.

zolder_small.jpg

Voorwaarde voor mij was dat-ie bezorgd werd. Dat maakt het natuurlijk een stuk lastiger.

Gelukkig stonden er onlangs drie (!) Eminents te koop op Marktplaats.
En dat terwijl het halve jaar daarvoor er geen één te vinden was.
Ik had zelfs al zo'n oud-gristelijke orgelhandel op de Veluwe benaderd... :D

Prijzen varierend van 35 Euro (maar toen had ik mijn koop al gesloten, en afspraak = afspraak) tot 200 Euro.
Maar ik hoor ook verhalen van: gratis af te halen voor een potplant of een kratje :biertje:
Zelf betaalde ik 100 Euro, voor een orgel in piekfijne staat.
Slechts een paar krasjes, en zelfs de verlichting (het is de theater versie, die ik zelf iets mooier vind) doet het nog.
Ik zal vanavond even een fotootje plaatsen.

Overigens: die Eminent te koop gevraagd had ik al eens gezien. Is uit 2002, dus niet meer relevant denk ik.
Maar wie heeft er zin om met een verhuisbus helemaal naar Zweden te rijden? :)

Ik betaalde 50 Euro en de dame was blij dat ze er af was. Ik vertelde toen pas dat het een verzamelobject was. Het maakte haar niet veel uit, ik moest hem dan wel goed verzorgen. Ze (!) hielp me nog het ding de auto in tillen. Op de Veluwe inderdaad!

En toch hem ik hem in een ouwe natte garage laten staan gedurende één jaar. Hij was wat beschimmeld maar meubelolie doet wonderen. De bassen kraken wat en als je er vaak op speelt, gaan de piepjes en kraakjes vanzelf weg want die zitten in de veertjes in de toetsen, dat slijt dan weg, blijkbaar. En de bassenschakelaars (gewoon gebogen draadjes) heb ik met wat schuurpapier bewerkt.

O ja, de EHSS phaser was gewoon te koop (Russische variant) bij Dirk Witte, Amsterdam, 70 EUR dacht ik.

Ja, maar hij klinkt toch het mooist op een originele EHSS uit de 70's, die ik heb ;)
(zit wel vol met krassen maar ja als ie het maar doet) :D

Oh ja, hier nog een oud fotootje van de mijne. (is een oude indeling, inmiddels al weer wat instrumenten erbij en die philips is verkocht)

Attachments

• instru.jpg
    instru.jpg
    34,5 KB · Bekeken: 129
Origineel geplaatst door Hanz

Gelukkig stonden er onlangs drie (!) Eminents te koop op Marktplaats.

Alle drie 310 Unique's?
Das bi(j)z(ar)onder.

hou me (helaas) toch maar bij m'n oude beperktere maar toch bekende solina.
die klep is bij mijn solina inderdaad voor eventueel reparaties of onderhoud te vergemakkelijken.
bij mijn solina doe je de klep open, maakt wat schroeven los en vrij snel kom je zo bij de registerknoppen en/of de toetskontakten. alles klapt naar voor of achter.
die vibra knop ,is die niet voor een soort delay /langzaam aanzwellen van de vibrato?
in ieder geval van harte !

@Zmoke... inderdaad 3x Eminent 310 Unique, waarvan minimaal 2 de theater uitvoering.
Misschien komt er binnenkort een software uitvoering in de handel en wordt-ie daarom gedumpt? ;)
(of wacht! die is er al: die ene VSTI met Eminent samples... :D )

@Orabidoo... hehehe dat Philips orgeltje, zo'n ding had mijn kleine zusje (toenertijd 8 jr. oid) eens gekocht op de rommelmarkt voor 10 gulden...

Vrienden! Wat is het verschil in Elektro Harmonix Smallstones?
Naar ik begrijp heb je de oude en de nieuwe. En ook iets met russische uitvoering?
<Bertje-stand> Snèèl! Vertèèèl! </Bertje-stand>

De russische is groen :D

Ja let wel: m'n vader heeft jaren Lada gereden, 'n groene ja. :kont:
Sindsdien ben ik 'n beetje voorzichtig geworden met russisch fabrikaat! :D

Even gezocht: kwam een 'vintage' russische tegen (idd. groen).
En de nieuwe van USA fabrikaat kosten bij de Feedback 79 Euro. Mwah...

't schijnt dat de amerikaanse een wat warmere sound geeft. Maar ik weet er ook het fijne niet van.

Origineel geplaatst door Hanz
Ja let wel: m'n vader heeft jaren Lada gereden, 'n groene ja. :kont:
Sindsdien ben ik 'n beetje voorzichtig geworden met russisch fabrikaat! :D

Even gezocht: kwam een 'vintage' russische tegen (idd. groen).
En de nieuwe van USA fabrikaat kosten bij de Feedback 79 Euro. Mwah...

Nee hoor, zwart met oranje-rode opdruk! Superdik Lada-staal maar het rammelt aan alle kanten.

smallstonephaser.jpg

Origineel geplaatst door ZmokE
't schijnt dat de amerikaanse een wat warmere sound geeft. Maar ik weet er ook het fijne niet van.

Lijkt me stug als in de Russische als de Amerikaanse versie dezelfde componenten worden gebruikt (CA3094 OTA's) ;)

Neem gewoon een 70's model net zoals ik... lekker oud en lekker geluid :D (is wel wat duurder)

Nou ja, anders gewoon de nieuwe bij Feedback... je moet eigenlijk arend oren hebben om het verschil te horen ;)

Groen! Made in USSR. Oud.
mat1.jpg

Zwart! Made in USSR. Nieuw.
ssrsa.jpg

Chrome! Made in USA. Oud: 1e en 2e versie.
____small-stones-Ax.jpg

Chrome! Made in USA. Nieuw.
156669.jpg

Laatst gewijzigd:
Gelukkig hebben we de foto's nog... :)

Attachments

• eminent3.jpg
    eminent3.jpg
    28,3 KB · Bekeken: 125
Mooi is-tie hè? :luv:

Attachments

• eminent1.jpg
    eminent1.jpg
    33,3 KB · Bekeken: 131
Nog even over die Eminent Unique van 35 Euro...
Hij is er nog steeds! De aanbieder heeft er zelfs een foto bij gedaan deze keer.

Treinspotters onder ons: kijk eens goed!
Het is dus iets aparts: een Eminent 310 Theatre kast, maar met de knoppen (groene/grijze kleur) van de Eminent 310 non-Theatre. Wist niet eens dat dát ook nog kon!
Dus, een collector's item, en voor zo weinig geld... :eureka:

http://www.marktplaats.nl//markt/muziek/orgels/9718.htm?n=1

Attachments

• eminent_raar.jpg
    eminent_raar.jpg
    14,5 KB · Bekeken: 131
[heiligschennis-modus] Het ziet er allemaal wel heeeeeel lomp en zwaar uit :erm: [/heiligschennis-modus]

Maar het zal wel zeker de moeite waard zijn 8)

Back