ik geloof dat er wat verwarring is over wat fof synthese nu precies is.
fof synthese is een bepaald algoritme waarmee je een golfvorm kunt maken die te gebruiken is als -1- formant.
voor een voorbeeld: zie het programmatje van mij.
formant synthese is iets anders.. hierbij bouw je een geluid op uit formants.
dat kan op verschillende manieren geimplementeerd worden:
bijvoorbeeld door een aantal bandpass filters parallel te zetten, of door verschillende fofs te combineren.
wat voorbeelden: luister naar de 'pratende' patches op de fs1r
download een implementatie van een klatt synthesizer
download http://www.fon.hum.uva.nl/praat/
fof synthese is dus niet hetzelfde als formant synthese
het zijn twee totaal verschillende concepten, die meestal wel vaak samen gebruikt worden. (fof bijna altijd met formant synthese, maar formant synthese minder vaak in combinatie met fof)
fof synthese is een bepaald algoritme waarmee je een golfvorm kunt maken die te gebruiken is als -1- formant.
voor een voorbeeld: zie het programmatje van mij.
formant synthese is iets anders.. hierbij bouw je een geluid op uit formants.
dat kan op verschillende manieren geimplementeerd worden:
bijvoorbeeld door een aantal bandpass filters parallel te zetten, of door verschillende fofs te combineren.
wat voorbeelden: luister naar de 'pratende' patches op de fs1r
download een implementatie van een klatt synthesizer
download http://www.fon.hum.uva.nl/praat/
fof synthese is dus niet hetzelfde als formant synthese
het zijn twee totaal verschillende concepten, die meestal wel vaak samen gebruikt worden. (fof bijna altijd met formant synthese, maar formant synthese minder vaak in combinatie met fof)
Ik denk dat er hier en daar een denkfout wordt gemaakt. Roder beschrijft in zijn artikelen de vorming van de formanten en het gebruik ervan, en dan doe je dat natuurlijk zo eenvoudig mogelijk, door er slechts eentje te beschrijven, maar de bedoeling, en daarmee de bedoeling van FOF, is natuurlijk om er meerdere te construeren, met een minimum van drie.
Voor en achter zijn hoofdzakelijk gedefini-eerd door de plaats van de tong. Leuk is ook te weten dat de golfvormen zelfs buiten je lichaam gevomd worden, net als bij de blaasinstrumenten. Dat is de reden waarom je, bij het met je gezicht tegen een muur aanlopend, de klank van de schreeuw 'HELP' op het laatste moment hoort veranderen, zo ook de toonhoogte een klein beetje... Probeer maar