FOF-synthesis.

ik geloof dat er wat verwarring is over wat fof synthese nu precies is.

fof synthese is een bepaald algoritme waarmee je een golfvorm kunt maken die te gebruiken is als -1- formant.
voor een voorbeeld: zie het programmatje van mij.

formant synthese is iets anders.. hierbij bouw je een geluid op uit formants.
dat kan op verschillende manieren geimplementeerd worden:
bijvoorbeeld door een aantal bandpass filters parallel te zetten, of door verschillende fofs te combineren.

wat voorbeelden: luister naar de 'pratende' patches op de fs1r
download een implementatie van een klatt synthesizer
download http://www.fon.hum.uva.nl/praat/

fof synthese is dus niet hetzelfde als formant synthese
het zijn twee totaal verschillende concepten, die meestal wel vaak samen gebruikt worden. (fof bijna altijd met formant synthese, maar formant synthese minder vaak in combinatie met fof)

Niff, bedankt voor die toelichting!
Heb 't FOF <-> Formant stuk nu in het juiste perspectief, ga me dit weekend dus focussen op het 'FOF' stuk...

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Het bovenste diagram geeft twee formanten weer bij de klinkers, en ook de plaats in de mond en hoever die open is.

Wel apart dat er een verband zit tussen voor-achter, open-gesloten met de frequenties...

In eerste instantie zou ik denken dat bij een 'aa' de golflengte groter is omdat je mond verder open staat dan bij bv. een 'uu'... Maar de 'open-gesloten' frequentie bij een 'aa' is hoger dan bij een 'uu' in tabel C2...

Met voor-achter gaat het wel op wat betreft de golflengte die kan ontstaan vanaf de stembanden... alleen ga ik er dan vanuit dat 'voor' dichtbij je stembanden betekend en 'achter' verder van je stembanden af betekend.

@NiFF: Ja ik geloof dat het komt doordat er een link werd geplaatst vanaf een thread over een Voice synthese softsynth... Maargoed... als ik een stem zou willen synthesisen zou ik dus gebruik kunnen maken van FOF synthese om met de ontstane FOF's formant synthese uit te voeren.. Toch?

Origineel geplaatst door NiFF
ik geloof dat er wat verwarring is over wat fof synthese nu precies is.

fof synthese is een bepaald algoritme waarmee je een golfvorm kunt maken die te gebruiken is als -1- formant.
voor een voorbeeld: zie het programmatje van mij.

formant synthese is iets anders.. hierbij bouw je een geluid op uit formants.
dat kan op verschillende manieren geimplementeerd worden:
bijvoorbeeld door een aantal bandpass filters parallel te zetten, of door verschillende fofs te combineren.

Alors...
Ik hoop dat Roder het dan ook leest, want in zijn artikel 'L'Exposition du Module de FOF' uit 1984 heeft hij het wel degelijk over formanten... Zit volgens mij ook en beetje in de naam FOF, of te wel Fonctions d'Onde Formantique, of zit ik er nou zover naast, dat er nog een tweede FOF bestaat, maar dat schrijf je volgens mij als VOF ;) Ik denk dat er hier en daar een denkfout wordt gemaakt. Roder beschrijft in zijn artikelen de vorming van de formanten en het gebruik ervan, en dan doe je dat natuurlijk zo eenvoudig mogelijk, door er slechts eentje te beschrijven, maar de bedoeling, en daarmee de bedoeling van FOF, is natuurlijk om er meerdere te construeren, met een minimum van drie.

Wout

Origineel geplaatst door Almeros
Wel apart dat er een verband zit tussen voor-achter, open-gesloten met de frequenties...

In eerste instantie zou ik denken dat bij een 'aa' de golflengte groter is omdat je mond verder open staat dan bij bv. een 'uu'... Maar de 'open-gesloten' frequentie bij een 'aa' is hoger dan bij een 'uu' in tabel C2...

Met voor-achter gaat het wel op wat betreft de golflengte die kan ontstaan vanaf de stembanden... alleen ga ik er dan vanuit dat 'voor' dichtbij je stembanden betekend en 'achter' verder van je stembanden af betekend.

Eigenlijk praten we over de Cut-Off frequentie. De toonhoogte van de stem wordt door de stembanden bepaald. De lichaamsholten functioneren als resonatoren, die bepaalde formanten versterken. Je hebt dus te maken met filters en niet met een staande golf in een buis, bijvoorbeeld de schuiftrompet! Bij het vormen van de klinkers kan je de grondtoon van je stem volledig op een frequentie houden, toch? Verder mag je ook formanten niet verwarren met harmonischen. Dat laatste bepaalt of iemand een mooie zangstem heeft of niet. Ooit een verkouden Maria Callas gehoord :) Voor en achter zijn hoofdzakelijk gedefini-eerd door de plaats van de tong. Leuk is ook te weten dat de golfvormen zelfs buiten je lichaam gevomd worden, net als bij de blaasinstrumenten. Dat is de reden waarom je, bij het met je gezicht tegen een muur aanlopend, de klank van de schreeuw 'HELP' op het laatste moment hoort veranderen, zo ook de toonhoogte een klein beetje... Probeer maar :stupid

Nog interessanter zijn de dubbelklanken, zoals de 'eu' van Teun, 'ui' van tuin, de 'ij' of 'ei' en nog mooier, de 'eeuw', 'ieuw', 'auw' en zo. Deze klanken zijn nog speciaal voor het Nederlands ook!

Wout

Is F O F niet gewoon S O S maar dan door de telefoon ??

Telekinese,
ISPdeRuiter

P.S. = nl. Subtractieve synthese (bandpassfilter).

Nog interessanter zijn de dubbelklanken, zoals de 'eu' van Teun, 'ui' van tuin, de 'ij' of 'ei' en nog mooier, de 'eeuw', 'ieuw', 'auw' en zo. Deze klanken zijn nog speciaal voor het Nederlands ook!

Nou of ze nou speciaal voor het nederlands zijn vraag ik me af hoor ;) (Interview? Fohn?)

Maar dit zijn (volgens mij) zogenaamde schuivende/glijdende stemformanten... Maar die ontstaan natuurlijk door van de ene normale stemformant naar de andere te glijden...

Alors...
Ik hoop dat Roder het dan ook leest, want in zijn artikel 'L'Exposition du Module de FOF' uit 1984 heeft hij het wel degelijk over formanten... Zit volgens mij ook en beetje in de naam FOF, of te wel Fonctions d'Onde Formantique, of zit ik er nou zover naast, dat er nog een tweede FOF bestaat, maar dat schrijf je volgens mij als VOF ;) Ik denk dat er hier en daar een denkfout wordt gemaakt. Roder beschrijft in zijn artikelen de vorming van de formanten en het gebruik ervan, en dan doe je dat natuurlijk zo eenvoudig mogelijk, door er slechts eentje te beschrijven, maar de bedoeling, en daarmee de bedoeling van FOF, is natuurlijk om er meerdere te construeren, met een minimum van drie.

Wout

Ja, fof is uitstekend geschikt om formanten te simuleren. maar dat wil niet zeggen dat de techniek alleen daar voor gebruikt kan worden, of dat er een speciale link is tussen fof en formanten. Het is slechts een wiskundige truc om met weinig processorkracht een bepaald soort spectrum te genereren waar je anders filters voor nodig zou hebben. In eerste instantie zal het ontwikkeld zijn om er formants mee te maken. Maar laten we de term gescheiden houden van formant synthesis om verwarring te voorkomen.

het is zoiets als de zaagtandgolf bij analoog substractief 'bassynthese' noemen, omdat je er zo leuk bassen mee kunt maken, of omdat je alleen bassynthesizers kent die die techniek gebruiken.

ok, ik heb mijn best gedaan om het uit te leggen, en zelfs een programma gemaakt om het te laten zien, dus ik hoop dat het nu duidelijk is.

Hier is de eerst volgende synth die ik wil hebben:

http://www.exploratorium.edu/exhibits/vocal_vowels/vocal_vowels.html

hehe.. luister naar de voorbeeld geluiden.
super stoer
hahaha. geniaal!
:halleluja

Origineel geplaatst door NiFF
http://www.exploratorium.edu/exhibits/vocal_vowels/vocal_vowels.html
hehe.. luister naar de voorbeeld geluiden.

Eigenlijk is de 'TalkBox' toch al zoiets, als je het zelf wilt doen? Populair gemaakt door Peter Frampton. Het apparaat werd ook wel 'Tube' genoemd. Speakertje, slang langs de microfoonstandaard, in je mond en bewegen maar. De microfoon gaf het dan weer. Maar die pijpjes zijn erg leuk om mee te spelen.
Vroeger, ja, heel lang geleden, stond er in het Evoluon in Eindhoven ooit eens een apparaat dat de klinkers produceerde. Een grote plaat, waarover je een contactje kon bewegen. De plaatsing van de klanken was als bij het eerste schema van Johnny B. Ik kon er uren mee spelen, net als het 'Koffie' apparaat :D

Wout

Eigenlijk is de 'TalkBox' toch al zoiets, als je het zelf wilt doen? Populair gemaakt door Peter Frampton. Het apparaat werd ook wel 'Tube' genoemd. Speakertje, slang langs de microfoonstandaard, in je mond en bewegen maar. De microfoon gaf het dan weer. Maar die pijpjes zijn erg leuk om mee te spelen.

hee
jij bent wout
maar ik ben wouter
w00t!

ik heb het wel eens geprobeerd met een oude walkman koptelefoon. een 'oortje' in mijn mond, en daar dan een keihard synthgeluid in afspelen.
het werkt wel een heel klein beetje, maar de resultaten zijn niet echt bruikbaar, en het koptelefoontje werd snel uhm.. vies :)
misschien zou ik het nog een keertje moeten proberen, maar dan op de manier met zo'n slangetje.

is er soms iemand die nog goede tips heeft voor de talkbox doe-het-zelver?

Vroeger, ja, heel lang geleden, stond er in het Evoluon in Eindhoven ooit eens een apparaat dat de klinkers produceerde. Een grote plaat, waarover je een contactje kon bewegen. De plaatsing van de klanken was als bij het eerste schema van Johnny B. Ik kon er uren mee spelen, net als het 'Koffie' apparaat :D
Wout [/B]

hee dat wil ik wel zien.. klinkt leuk. zijn er foto's van?

wouter

Helaas, het Evoluon gebouw bestaat nog wel, maar de tentoonstelling niet meer. De inventaris is naar het Technisch Museum te Delft gebracht, alwaar het een jaar of drie geleden vernietigd is wegens plaatsgebrek. Bij het uitzoeken van nog bruikbare materialen heb ik me rot gezocht naar beide apparaten, maar een aantal Limburgse kunstenaars, die beeldjes maken van oude electronische schakelingen, was me voorgeweest... Sindsdien steun ik de actiegroep: "Limburg vrij van Nederland" :)

Wout
(bedroefd tot in het beenmerg...)

Laatst gewijzigd:
Wout, je verhaal: hartverscheurend. ;{
Maar ja, zo gaan we in Nederland om met ons collectief technisch verleden.

Niff, wat betreft Talkbox en doe-het-zelf alternatieven, kijk eens in deze thread.
Het betreft daar de zgn. 'Sonovox', die volgens mij makkelijker te realiseren is voor de 'echte doe-het-zelvert'. :)

Offtopic: een vraagje over je FS1R progje, mag ik dat aan je pb'en? ;)

De inventaris is naar het Technisch Museum te Delft gebracht, alwaar het een jaar of drie geleden vernietigd is wegens plaatsgebrek.

=(

Dit is nieuws voor mij........ en hartverscheurend nieuws zelfs......
Ik hoor nog bij die generatie eindhovense rotjong wiens interesse voor techniek gewekt is door het evoluon.....

Ik zal het nooit meer vergeten.......

(geacht forum, excuses voor het offtopic geneuzel)

Tja... en ik heb nog voor een deel meegedaan met die vernietiging...
Het cultuurtribunaal zal me weten te vinden.
'Geneuzel' is helemaal niet OffTopic! Daar hebben we het nou al die tijd zo'n beetje over :)

Tja, soms is een depot te vol en da ga je afwegen of een deel van de collectie nog ooit getoond zal worden en wat de waarde van een object binnen de collectie is en of er een andere bestemming gevonden kan worden... Dat is nu eenmaal museumwerk. Helaas ook vernietiging...

En mocht het je een beetje blijer maken: de knikkerbaan (in die kast) is WEL gered!

Wout

Origineel geplaatst door gemmetje
=(

Dit is nieuws voor mij........ en hartverscheurend nieuws zelfs......
Ik hoor nog bij die generatie eindhovense rotjong wiens interesse voor techniek gewekt is door het evoluon.....

Ik zal het nooit meer vergeten.......

(geacht forum, excuses voor het offtopic geneuzel)
Het evoluon.. Bij mij hetzelfde. Ik was als kleine Johnnie heel erg onder de indruk. Momenteel woon ik naast het evoluon. Wat ik je kan bieden is met modulars spelen met uitzicht op het evoluon. Meer kan ik niet doen.

Maar ff over FOF. Eigenlijk is het dus een soort van methode om klanken te emuleren zonder 'dure' filters te gebruiken. Dus een methode om meer power uit, bijvoorbeeld je DSP te halen. Of zie ik dat fout?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Het evoluon.. Bij mij hetzelfde. Ik was als kleine Johnnie heel erg onder de indruk. Momenteel woon ik naast het evoluon. Wat ik je kan bieden is met modulars spelen met uitzicht op het evoluon. Meer kan ik niet doen.

(Wederom) Bedankt voor je uitnodiging ! :)
Maar we hebben al es getest hoe het zit met mijn "aanleg" voor het werken met modulars.......:D

Ik ga vanavond maar stil in het parkje achter het evoluon zitten huilen................ =(

Origineel geplaatst door gemmetje
(Wederom) Bedankt voor je uitnodiging ! :)
Maar we hebben al es getest hoe het zit met mijn "aanleg" voor het werken met modulars.......:D

Ik ga vanavond maar stil in het parkje achter het evoluon zitten huilen................ =(
http://home.iae.nl/users/pb0aia/evoluon/index-nl.html

met oa een promo film en

balspel4.jpg
het ballen spel!

en

truus!
s_telf.jpg

Die muziek bij het filmpje is vet!
bij 6:58 begint het formant gedeelte! 'Koffie!'

Laatst gewijzigd:
Back