FOF-synthesis.

Deze machine zegt koffie!

Attachments

• evoluonkoffie.jpg
    evoluonkoffie.jpg
    26,2 KB · Bekeken: 79
Allemaal erg interessant enzo en ik heb ook natuurkunde gehad en geluidstheorie op de Media Academie met geluidsgolven, formanten, frequenties enz enz.

Maar met alle respect, al dat theoretisch gezever...
wanneer kan het gehoord worden en dit soort 'nieuwe' theorieen belemmeren alleen maar je creativiteit tenzij er gewoon een werkend apparaat komt waarmee je DAADWERKELIJK kunt experimenteren in plaats van continu dat gedraai om de brij en eindeloze geruchten...

eerst horen en zien, dan geloven

hoppelekee...

Origineel geplaatst door Bass
Allemaal erg interessant enzo en ik heb ook natuurkunde gehad en geluidstheorie op de Media Academie met geluisgolve, formanten frequenties enz enz.

Maar met alle respect, al dat theoretisch gezever...
wanneer kan het gehoord worden en dit soort 'nieuwe' theorieen belemmeren alleen maar je creativiteit tenzij er gewoon een werkend apparaat komt waarmee je kunt experimenteren...

hoppelekee...
Volgens mij snap jij het helemaal niet..

Over alles waarmee jij expirementeerd is eerst theoretisch nagedacht. FOF is een methode om digitaal een klank / geluid te kunnen produceren zonder veel CPU power te hebben. De VA technologie in je JP-8000 is zo'n zelfde principe. Daar is ook ooit over nagedacht of denk je dat iemand aan het experimenteren was en er opeens een 8000 voor zijn neus stond... toevallig.

OK,

Nou dan ben ik waarschijnlijk niet Hardcore-electronica-synthese-nerd genoeg om er continu over te discussieren...no problem.

Ik wil gewoon sounds en muziek maken en niet theoretisch nadenken hoe iets ZOU klinken...niet aan mij besteed dus...
knoppen draaien met snel resultaat van wat ik in mijn hoofd heb is mijn persoonlijke doelstelling...

OK,

Nou dan ben ik waarschijnlijk niet Hardcore-electronica-synthese-nerd genoeg om er continu over te discussieren...no
problem.

Ik wil gewoon sounds en muziek maken en niet theoretisch nadenken hoe iets ZOU klinken...niet aan mij besteed dus...
knoppen draaien met snel resultaat van wat ik in mijn hoofd heb is mijn persoonlijke doelstelling...

je komt speciaal hier naartoe en neemt de moeite om een berichtje te plaatsen om ons te vertellen dat het allemaal een beetje boven je hoofd gaat?

doe je dat op ieder forum? naar de breiclub om oude dametjes te vertellen dat je breien niet leuk vind. naar de motorclub om hells angels te vertellen dat je eigenlijk niet zo in motoren geinteresseerd bent omdat je liever gewoon de trappers van je fiets gebruikt in plaats van na te denken over hoe een motor werkt.

en als het jou niets interesseert, waar slaat het dan op dat je mensen die het wel iets interesseert hier beledigt?

wat zijn er toch vreemde mensen af en toe :)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Deze machine zegt koffie!

Zo op het eerste gezicht is het het beruchte apparaat uit het Evoluon!
Heb je alleen de foto of ook de schakeling zelf?
Wat weet je er meer van, Johnny?

Wout

Attachments

• evo.jpg
    evo.jpg
    9 KB · Bekeken: 84
En het onderste gedeelte van het koffie apparaat.

Ik zie een saw..

Attachments

• evekoffie2.jpg
    evekoffie2.jpg
    7,7 KB · Bekeken: 81
En het onderste gedeelte van het koffie apparaat.

Ik zie een saw..

Die zaagtand geeft aan of het 'ko-' deel eerst omhoog gaat en dan 'ffie' omlaag of anders om, dus een intonatie van een bevestigend andwoord of een vraag... Koffie! of Koffie?

Wout
die een lange tijd met dit apparaat heeft staan spelen... M'n eerste ervaringen met synthesizers :_

Zeg Wout,

Kent U dan misschien de film 'Modulations' van Lara Lee??? Niemand kent hem hier...

Daar kwamen ook een paar erg vage apparaten voorbij...:okdan:

Ik zie een saw..

Ik vind het karakter van een (mannen)stem sowieso best wel zaagtand achtig :) Komt dat niet door de accumulatie (jaja) van de verschillende sinusgolven in een formant waarmee een soort van richting zaagtandgolf ontstaat?

(even een eigen hypothese hoor ;) ... een pure sinusgolf op 1 freq. is veel schadelijker voor het gehoor dan bijv. een zaagtand op dezelfde freq. en zelfde amplitude... De zaagtand kan opgedeeld worden in meer frequenties met samen kleinere amplitudes... De kracht wordt als het ware iets over het spectrum verspreid...

Kan iemand het toevallig bevestigen?)

Origineel geplaatst door Almeros
Ik vind het karakter van een (mannen)stem sowieso best wel zaagtand achtig :) Komt dat niet door de accumulatie (jaja) van de verschillende sinusgolven in een formant waarmee een soort van richting zaagtandgolf ontstaat?

Die zaagtand van de KoffieMachine is niet een golfvorm, maar een enveloppe van de toonhoogt Iin de tijd, dus)

(even een eigen hypothese hoor ;) ... een pure sinusgolf op 1 freq. is veel schadelijker voor het gehoor dan bijv. een zaagtand op dezelfde freq. en zelfde amplitude... De zaagtand kan opgedeeld worden in meer frequenties met samen kleinere amplitudes... De kracht wordt als het ware iets over het spectrum verspreid...

Kan iemand het toevallig bevestigen?)

Ik zou zeggen, probeer het eens uit en ga verder op een andere thread, die ook op het Forum draait :)
Het gaat om de uiteindelijke piek en die is bij beide even groot. Zie het eenvoudig zo: die trilhaartjes in het oor hebben een bepaalde flexibiliteit en bij een te hoog volume breken ze gewoon af. Ze blijven lekker drijven in het lymphe vocht. Zo nu en dan het douche putje schoonmaken... Ongeacht de golfvorm, te hard is slecht... Kriebel in je oor? Dan is er al schade! Het slecht horen vlak na een hard concert, dat zich langzaam hersteld, komt doordat de gehoorsbeentjes (Hamer, Aambeeld en Stijgbeugel) zich wat losser verbinden en zodoende het lawaai verminderen. Na een uurtje of twee is dat weer als van ouds, min de gehoorbeschadiging die je dan al hebt opgelopen, maar dat is een andere thread, zoals ik al zei :)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Het gaat om de uiteindelijke piek en die is bij beide even groot.

Klopt... I rest my case...

... maar dat is een andere thread, zoals ik al zei :)

Wout

Sorry... ik dacht nog redelijk on-topic te zijn :)

Het gaat om de uiteindelijke piek en die is bij beide even groot.

Nee, ik kom er nog 1 keer ff op terug... Je slakkenhuis filterd de verschillende frequenties en pakt de verschillende freqs op verschillende plaatsen op... Bij een zaagtand zal daardoor de amplitude per frequentiepiek op de trilhaartjes lager zijn...

K... maar nu maar weer op FOF synthese...

Een zaagtand is op te vatten als een verzameling sinustonen, die een aflopende mplitude hebben, in een onderlinge verhouding, dat is waar.
In de eerste plaats wordt een zaagtand nooit additief geproduceerd, maar door middel van een oplopende spanning in een condensator in de oscillator, die op een bepaald moment wordt leeggemaakt.
Gaan we uit van een zaagtand van drie maal de sterkte van de pijngrens, dus een aardige beschadiging, dan heeft de eerste harmonische de helft daarvan, dus die beschadigt ook, de tweede harmonische een derde, hup, weer een trilhaar...
En bij een zuivere sinus is dat natuurlijk slechts ééntje! Dus... Zaagtanden zijn schadelijker, volgens jouw theorie...
In de praktijk maakt het geen mallemoer uit :) De boom die door de storm valt neemt er altijd wel wat mee...

Wout

Zeg Wout,
Kent U dan misschien de film 'Modulations' van Lara Lee??? Niemand kent hem hier...
Daar kwamen ook een paar erg vage apparaten voorbij...:okdan:

Nou, dat komt omdat de maker Iara Lee heet, dus (met een i vooraan) :)
Nu roepen ze allemaal: "Ohhh, die...!"

'Modulations' is slechts een momentopname van de ontwikkelingen van het moment.
Belangrijk, maar niet een eindafrekening. Gelukkig niet :)
De DvD was een maandje of twee geleden voor €10 te koop.
Dit geeft de datering al aan...

Maar welke vage instrumenten bedoel je?
Dat jij ze niet kent, maakt ze niet meteen 'vaag' ;)
Er is veel wat niet meer gebruikt wordt, tenminste, nu, op grote schaal.

Wout

Back