E-mu MP-7 vs. XL-7

ano260124

Gedeactiveerd account
Ik ben mijzelf aan het oriënteren op de hardware sequencer-markt. Nu werd mijn aandacht getrokken door de Command Stations van E-mu.

Nu kom ik beide apparaten vrijwel niet tegen op de 2e hands markt. Klopt het dat beide identiek zijn m.u.v. de meegeleverde/ingebakken soundset? Dus zijn ze qua hardware en sequencer gelijk?

lang of kort over lullen,,,, niet aan beginnen die dingen. Als je voor de sounds gaat okay,, maar behoorlijk sequencen met dat ding is een living hell. Je kan er ook niet mee samplen.

Ze zijn beide uitgerust met verschilllende soundsets en romkaarten ja,, maar hebben allemaal dezelfde synthengine. De commandstation line van EMU was een echte flop.

Er zijn wel wat mensen op het forum die hem gebruiken maar ik hoor hele wisselende berichten.

Ken je de QY700 van yamaha???

Ja ik ken de QY serie. Had zelf ooit een QY-20. Ik heb daarom ook aan een RS-7000 zitten denken maar die zijn gewoon een stuk prijziger en zijn qua controllers en volgens mij ook qua connectoren wat kariger uitgerust.

Sampler boeit mij niet echt aangezien ik er een laptop naast heb waarop ik een softsampler draai.

Ik heb zitten twijfelen om er een tweede laptop naast te kopen maar dan ben ik (voor wat ik wil) al gauw 1300 euro verder. Een E-mu kost nieuw 650 euro. Als ik een hardware sequencer gebruik dan kan ik op die laptop (1GHz, 128Mb wat ik wil uitbreiden naar 512) gebruiken met V-Stack.

niet naar boba luisteren!!! :D

command station rules!

heb er vandaag voor een schamele 100 euro een rom met proteusgeluiden bijgezet en ongelofelijk vette sounds tegengekomen. sequencer is ook prima te doen... poepstrak, geen bugs te bekennen (laatste OS). voor deze prijs kan ik'm alleen maar aanraden.

mp7.. meer (tr)hip-hop achtige geluiden (met ontzettend dikke bassen)
xl7... meer techno-geluiden (toller beats)

als ik jou was zou ik er ook meteen zo'n proteus rom inproppen, ben je gelijk helemaal klaar betreffende "doorsnee" geluiden.

veel plezier!

emu mp7 heeft 32 midi en expansie slots hij pakt dus andere emu synth"s hoe hij is in gebruik weet ik niet was van plan om hm uit te proberen tot ik de qy 700 tegenkwam
ben nu bezig deze te leren kennen en mijn trouwe rm1x staat nu helaas ongebruikt te wachten op een nieuw baasje

Waarom een QY700? En waarom boven de RM1x?

Ik neem aan dat de ingebakken sounds van de E-mu's verschillen maar de kaarten die je erbij koopt zijn identiek?

Een hardware sequencer moet je sowieso leren kennen... dus maakt het voor mij niet zoveel uit denk ik.

http://www.yamahasynth.com/pro/qy700/index.html

hij is compact zit altijd met ruimte gebrek
32 midi
groot overzivtelijk scherm nog groter als de rm1x
ik ben yamaha gewend als seqeuncer dus kortere studeer tijd
en veel, waar voor weinig geld ze gaan voor 450 euro weg omdat waarschijnlijk iedereen zonodig op sofware overgaat want dat is zoooooo makkelijk achter je scherm :r
en belangrijkste ik vind hardware seqeuncers in mijn fase waar ik nu in zit leuker .sneller kortom knopjes !!

[edit] als je ecter meer voor geluid gaat kijk dan op de emu site naar de comand stations emu heeft een heerlijk geljid dat je voor veel verschillende stijlen kan gebruiken

Daarom ben ik in eerste instantie voor een E-mu aan het kijken. Heb een Orbit gehad, alleen was die vrij snel gedateerd vond ik. Maar toen ie net uit was veel plezier aan beleefd.

Daarnaast zijn de Command Stations hardware-matig beter uitgerust. Pads, controllers en ook standaard S-PDIF, 128 noten polyfoon, etc.

Daarnaast wil een geflopt product zoals hierboven genoemd werd, niets zeggen over de kwaliteit. Gewoon een stukje slechte marketing of weinig toegevoegde waarde op het reeds bestaande aanbod.

Die EMU sequencer rukt,,, waarom??? Superklein beeldscherm,, matige timing, en beroerde interface. Het laatste is persoonlijk. Verder zijn de sounds in die bak erg lekker, dus daar kan je geen buil op vallen.

Maar goed, even goede vrienden hoor als je liever die EMU neemt,,, :okdan:

Origineel geplaatst door D-mike-E
Daarnaast wil een geflopt product zoals hierboven genoemd werd, niets zeggen over de kwaliteit. Gewoon een stukje slechte marketing of weinig toegevoegde waarde op het reeds bestaande aanbod. [/B]

was al op weg om de laatste telg van emu uit te gaan proberen toen ik de qy700 kon kopen voor een prikkie
heb toen gedacht de emu komt er wel nog bij met expansie slots als er weer wat valuta is vooral omdat ik met de denkwijze van yamaha al wat meer ervaring heb
ach je weet zelfs hoe dat gaat er is altijd meer gear als geld :stupid

Die QY zit ik over te denken,,, lijkt me tof omdat ie zo licht en compact is,,, je kan zo ff lekker op schoot een beetje muziek componeren. Ik kan hem naast productie ook nog voor composing gebruiken.

als je net als ik met ruimtegebrek kampt ga je wel voor compacte en veelzijdige oplossingen

gatver 5 sterren ik ben hier veel te vaak 8o) [ oftopic]

Heeft die QY trouwens een pianoroll editor? Scherm is groot genoeg lijkt mij.

In de sos staat dat er een pianoroll op de QY zit. Als ik er een tegen kom voor een leuk prijsje sla ik meteen toe in iedergeval

ik heb zelf de MP-7 al 1,5 jaar, bevalt me goed, vooral de sounds in combi ook met de proteus rom, ik heb eigenlijk te veel geluiden (kan dat?). Ik heb sindsdien nooit meer geluiden bij hoeven halen, je kan ze ook naar smaak nog editen (duh).
Sequencen doe ik niet in die bak (wel tijdje gedaan), maar in cubase, maar ligt puur aan het feit, dat ik graag alles visueel heb (dus op beeldscherm). Maar sequencen in die bak vond ik toch wel een eitje.

Hij is gebruiks vriendelijk, je hebt zeer snel door wat je ermee kunt. En tegelijkertijd kun je er weer ontzettend veel meer uithalen dan je nodig hebt.

Ik gebruik m voor hiphop, enige nadeel is dat de geluiden te clean zijn (voor een ander weer een voordeel) dus moet ze nog iets rauwer laten klinken.

Pads zijn ook lekker en lekker veel edit knoppen.

kortom ik ben al een 1,5 jaar een tevreden man

Origineel geplaatst door bobaphat
[..] matige timing [..]

Wat is dat nou weer voor onzin. Altijd dat gelul over timing. Ik ken veel mensen die deze Emu bakken gebruiken en ik heb nog nooit iemand horen klagen over timing. Echt, dat MPC-achtige timing gelul is 1 groot fabeltje...

Persoonlijk kan ik me voorstellen dat je kiest voor een sequencer met een wat groter scherm, maar aan de andere kant is het vaak een kwesatie van gewenning en ram je binnen no-time al je beats uit zo'n ding.

De klank kan nooit verkeerd zijn en de uitbreidingsmogelijkheden zijn natuurlijk ook erg tof.

Origineel geplaatst door n0_key
Wat is dat nou weer voor onzin. Altijd dat gelul over timing. Ik ken veel mensen die deze Emu bakken gebruiken en ik heb nog nooit iemand horen klagen over timing. Echt, dat MPC-achtige timing gelul is 1 groot fabeltje...

heb die XL-7 gehad en nu een MPC1000.... maar op één of andere manier klop je op die MPC m.b.v. de Pads veel sneller een beat in dan bij die EMU... je moet ze eens naast elkaar gebruiken... het is niet zo zeer timing maar meer gebruiksgemak denk ik...

Verder een erg okay apparaat die XL-7 !

Boba: Ga jij niet een beetje af op "van horen zeggen"? Ik meen mij namelijk een thread te herinneren waarin jij overtuigd moest worden bij je keuze tussen een MPC of een RS. Wat is het geworden?

Ik begin zo langzamerhand een beetje gestoort te raken van wat software allemaal voor hardware vergt. Cubase SX2.0 vraagt zowat een GHz en 512Mb. Pff...

Koop ik een Remote25 Audio... denk je "effe ASIO driver installeren". Of je even 1.8GHz + 512Mb beschikbaar wilt stellen. Hallo... ik wil nog meer draaien op mijn PC!

Ik zit dus te twijfelen over een zwaardere, extra laptop. Naast mijn 1Ghz met dadelijk 512Mb geheugen. Die wil ik dan óf via VST SystemLink, óf via FX Teleport verhaal aan elkaar knopen. Op de lichtste machine draai ik dan een smapler met eventueel nog een andere VSTi. Op de zwaarste, SX2.0, de ASIO driver en wat andere VSTi's.

Een andere optie is dus hardware sequencing. Maar daar heb ik nog wat vraagtekens bij.

- Pianoroll is prettig, maar ik en ook bekend met de sequencer zoals die op de QY20 zit. En daar kon ik ook mee overweg. Maar ter vergelijk, heeft een QY700 een pianoroll editor? A la Cubase?

- Als setup denk ik dan aan de inzet van die 1GHz/512Mb laptop met daaraan de Remote25 Audio. Kan ik resources sparen door alsvolgt te werk te gaan? Sequencen op een hardware bak en audio en MIDI naar de Remote, wat weer via USB de laptop in gaat. Vandaar samen met de VSTi geluiden weer naar buiten.

Bij mij speelt ook een stukje kosten mee. Want dat timing-verhaal... ach... SX gaat ook prima. Bij een te gering verschil kan ik net zo goed een vette laptop kopen.

Hey Mike,

ik heb zo'n XL7 en ben er erg tevreden over. De sounds zijn vet en met de sequencer zet ik in no time ideeen om in patterns. Door daarna trakcs te muten-unmuten en dit als song op te nemen heb je in no time een geraamte van een song staan die je daarna behoorlijk diep kan gaan editten.

voor de 650 euro is het echt een geweldige bak, + de drie uitbreidingsslots en aftertouchgevoelige pads. dat biedt geen enkele andere bak voor deze prijs.

oh ja, de 16 knoppen erop zijn natuurlijk ook niet te weinig!

Back