Trance Pluck..

Syntagma

Hold On
Op andere fora (zoals Tranceaddict) ben ik volgens mij al eens een vraag tegen gekomen over hoe je nou die typische trance plucks maakt die je in veel nummers hoort. Ik ben er zelf een tijd mee bezig geweest, maar het lukte niet.

Uiteindelijk heb ik een patch gevonden op internet voor de Albino, die heb ik getweaked en daar kwam dit resultaat uit:

http://members.lycos.nl/syntagmasounds/pluck.3pm

Ik vind het er zelf al behoorlijk op lijken, maar heeft iemand een idee over welke ingrediënten er nou inhoren? Werkt het met saws of squares of... Die patch van de Albino had iig een mix van 3 verschillende waveforms ofzo.

Ik ben benieuwd!

Waarom precies dat ene geluid? Ik vind het al mooi klinken
Doe je eigen ding zou ik zeggen. De typische klanken zijn van zoveel factoren afhankelijk, o.a. opname, mixage

Je extensie klopt niet. Moet je veranderen in Mp3

Origineel geplaatst door Catalunya
Waarom precies dat ene geluid? Ik vind het al mooi klinken

Daar sluit ik me bij aan!

Je extensie klopt niet. Moet je veranderen in Mp3

Ja, maar dat staat Lycos hoogstwaarschijnlijk niet toe, omdat Lycos niet 'slim' is betekent ".mp3" in hun ogen "illegale muziek" :)

Het enige wat je nog zou kunnen doen is een -heel- erg lichte detune op een van de oscillators - en misschien een mild phasertje eroverheen. Of anders een van de 3 oscillators een octaaf omhoogzetten.

Re: Trance Pluck..

Origineel geplaatst door Syntagma
Op andere fora (zoals Tranceaddict) ben ik volgens mij al eens een vraag tegen gekomen over hoe je nou die typische trance plucks maakt die je in veel nummers hoort. Ik ben er zelf een tijd mee bezig geweest, maar het lukte niet.

Uiteindelijk heb ik een patch gevonden op internet voor de Albino, die heb ik getweaked en daar kwam dit resultaat uit:

[

Mooi rifje hoor!
Kan je mij de link sturen waar ik dit kan vinden?
of de patch

Lycos staat idd geen Mp3 toe, vandaar. Het riffje heb ik zelf gemaakt, de originele patch is te vinden op de website van Arksun. Maar ddie klinkt niet zoals dit hoor, ik heb er best wat aan gewijzigd. Er zit ook delay en reverb en een lowpass filtertje op. Scheelt allemaal enorm in de 'pluck-beleving'..

Bedankt voor de reacties! Toch hoop ik dat er nog meer duidelijk wordt over hoe je een pluck maakt..

Lijkt me juist het simpelste wat er is.:kont:

Als t dan toch zo mega simpel is, zeg dan ff kort hoe jij het zou doen, in plaats van zo'n antwoord :bekdicht:

Ik denk dat een Lowpass Filter met weinig tot geen resonance in combinatie met een heel korte filter delay kan leiden tot mooie "tikjes" die je bij zo'n pluck aanslag hoort. Denk verder dat PWM handige tool is voor de waveform.

de originele patch is te vinden op de website van Arksun.

Ik kan het niet vinden hoor,geef me aub ff de link:okdan:

Wijze woorden trouwens van die Arksun.

Zeker maar hij weet wel waar hij het over heeft :geslaagd:
En zn site is erg mooi! Vooral die sounds..

Op mn KS5 zitten ook 2 presets genaamd Arksun Bass en Arksun Soft Lead. :P

Nog meer pluck ideeën? Of andere bekende trance sounds bv..?

Je kan met de V-Station (en dus ook de KS5 e.d.) ook een zeer vette supersaw sound maken.

Luister maar naar wat ik ervan gebrouwd heb:

http://members.lycos.nl/syntagmasounds/supersaw.3pm

(melodie beetje gejat van Irawadi...aaah zooo mooi :halleluja)

Bekende trance sounds? Naja, dit is eigenlijk een truukje waar ik veel te laat achter kwam; in den beginne was er de micro Q, toen kwam de Q rack met 16 voices in de plaats; en ik was altijd erg zuinig met polyfonie.

En toen kwamen de Micromodular en de AN200 - en als laatste de Access Virus C. Zat polyfonie, dus hoef je ook niet meer zuinig te zijn (vergeet alle verhalen over multitracken). Normale superzagen kun je al maken met 3 oscillators - 2 lichtelijk naar beide kanten ontstemd (hm, heeft de KS een double saw zoals op de Nova?). Dikker wordt 't bij "dual" unisono. Maar wil je simultane octaven spelen, dan zit je met een probleem; bij het detunen is de verhouding weg (1 oscillator naarboven jagen met de tuning in het midden is te zwak, 1 omlaag heeft te weinig bas). Oplossing: 2- of 3-voudige unisono + detune op een 2-osc patch, waarbij er niet met de tuning is geklooid en osc 2 een octaaf hoger staat. Emmertje reverb en delay, en klaar is Yooz.

So what als ik de Q maar voor 1 part gebruik! :D.

En dan had ik hier nog een redelijk gave post in de draad staan, maar ja, die ken je natuurlijk al als gebruiker zijnde... toch leuk als je pas nieuw bent en naar de winkel stapt, misschien :)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=214662&highlight=novation#post214662

dit is een erg simpel geluid om te createn...
het niet meer dan een zaagtand met een klein beetje subosc er onder... en het standaard LPF over de env...
verder een zeer snelle DECAY/RELEASE op de VCA env (da's wel vaker met een staccato geluid) ;)
met daarover een romige pan-delay saus...

smullen maar... ofzo... dus

WOW Yoozer die post had ik nog niet gezien!
Ga ik meteen proberen. Dus de KS5 is toch wel een goeie synth? :P Beterrrrs
Ik ging er ook van uit dat de KS5 ook een multisaw als waveform had, dacht dat ik dat gelezen had, maar dat is toch niet zo volgens mij helaas. Maar er is genoeg mee te doen, als zelf met de V-Station al zoiets mogelijk is... (Zijn wel 5 V-Stations gelayerd)

>>6Trak ik neem aan dat jij het nog over die Pluck hebt? Misschien is het wel heel eenvoudig ja, maar iedereen heeft er weer een andere theorie over dus het is wel leuk om verschillende methoden te horen! Ik dacht juist dat het geen zaag was maar meer een mengelmoes..?

En zn site is erg mooi! Vooral die sounds..

Nog meer pluck ideeën? Of andere bekende trance sounds bv..?
Je kan met de V-Station (en dus ook de KS5 e.d.) ook een zeer vette supersaw sound maken.
(melodie beetje gejat van Irawadi...aaah zooo mooi :halleluja)

Ik heb nog geen sounds op z'n site kunnen vinden. MAar eens even goed spitten zo dadelijk.

Die supersaw uit die V-station klinkt goed. Ook een mooi en vol accoordenspel trouwens.
Wist niet dat de V-station zulke dingen kon. Ik zie net de post van Yoozer (hulde !!) die gaan we vanavond maar eens even goed doornemen ;)

In mijn Waldorf XT heb ik een aantal mooie plucks zitten (evenals mooie leads).

Thx. Ja de V-Station heeft heel wat in zn mars. Alleen jammer dat ie maar 8 stemmig is. Als je de unison een beetje open zet en je speelt 1 nootje, dan zit je daar al aan! Dus voor die saw moest ik 5 V-Stations gebruiken :erm:
Maar nu moet ik het maar eens op mn KS5 proberen, die heeft 16 stemmen.

Kun je eens een sampletje plaatsen van je XT?

Zucht... ok dan :D

www.arksun.co.uk

tsjezus. wat een gave site is dat zeg kwa layout en navigatie en sounds.

:halleluja

Thx. Ja de V-Station heeft heel wat in zn mars. Alleen jammer dat ie maar 8 stemmig is. Als je de unison een beetje open zet en je speelt 1 nootje, dan zit je daar al aan! Dus voor die saw moest ik 5 V-Stations gebruiken :erm:
Maar nu moet ik het maar eens op mn KS5 proberen, die heeft 16 stemmen.

Kun je eens een sampletje plaatsen van je XT?

Hmm, hoe heb je dat precies gedaan dan, 5 V-stations om hem 5 stemmig te maken ?!?
En dan ieder 5 midisporen met data, of begrijp ik je nu verkeerd ;)

Sure, ik zal vanavond/morgen een paar XT (trancey) sounds plaatsen.

Back