battery back-up system

homer

Nieuwkomer
Dag allemaal,

Ik heb even een vraagje. Ik heb sinds kort weer mijn juno 106 van zolder gehaald en heb toch
even een vraag betreffende de back-up batterij die in de juno 106 zit. In de gebruiksaanwijzing
staat dat deze om de 5 jaar verwisseld moet worden. Nu is deze batterij bij mijn juno106 nog nooit verwisseld en
toch heeft deze nog de geluiden die ik in het begin ooit veranderd heb... Mijn vraag is waarom die batterij dan
precies vernieuwd moet worden en of je deze ook zelf kunt verwisselen (kun je de batterij gewoon in de winkel
kopen?) Wie kan me er iets meer over vertellen?

ga naar de winkel en koop een 2032 3volt lithium battarij met soldeer lipjes
maak je juno open en je kan hem er zo uitsolderen en de nieuwe er in solderen

die battarijen kunnen langer meegaan dan 5 jaar soms gaan ze wel 12 jaar mee dus het is niet vreemd dat dat gebeurd

als je hem open hebt en je zet hem aan met de oude battarij erin kan je evt met de voltmeter nog zien hoeveel prik er in die batarij zit

moet lukken

Het is z,n soort batterij

Attachments

• poly 61.jpg
    poly 61.jpg
    69,1 KB · Bekeken: 119
en z,n batterij heb je nodig en een houder

Attachments

• batterij.jpg
    batterij.jpg
    29,9 KB · Bekeken: 120
marcuu ik denk dat je er even helemaal naast zit met die battarij

roland heeft standaard in de juno serie al een lithium knoopcel er in zitten dus je hoeft niets met houders te gaan werken al zou dat wel kunnen

de battarij die jij op de foto laat zien is uit de polysix en dat zijn nare jongens

Je kan ook een batterij houder gebruiken voor 3 penlites.. daar doe je dan 3 oplaadbare penlites in..

3x 1.2v = 3.6v

Eventuele noodoplossing..

bedankt voor de replies:

Ik heb even gekeken en met een voltmeter de lithium batterij opgemeten
en ik begrijp het niet echt. Echt leeg lijkt deze me niet (op standje 20V geeft
deze op het display nog 3,2 aan. Lijkt wel alsof deze nog vol is?? Het is trouwens
een batterij als op de tweede foto. Dat opmeten heb ik trouwens met spanning en zonder spanning
erop gedaan en is allebei hetzelfde (sorry als ik eventueel onzin mail, ik ben ook maar een leek)

Hoe kom ik trouwens aan die houders of soldeerlipjes. Zit die batterij eraan vast en zo ja, hoe
krijg ik deze er dan uit?

Lithium batterijen, zoals die in de Juno-106 zitten, gaan gemiddeld zo'n 10 to 15 jaar mee. De levensduur is afhankelijk van hoe lang de synth uit heeft gestaan, omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid, etc. Je Juno-106 is nu al zo'n 20 jaar oud, dus als je je dierbare zelfgemaakte geluiden nog langer wilt bewaren, dan doe je er verstandig aan om de batterij op korte termijn te vervangen. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout, dan kun je dit zelf doen. Het handigst is het om meteen een batterijhouder te installeren, zodat het vervangen van de batterij in de toekomst kinderspel wordt. Zo'n batterijhouder voor knoopcellen koop je bij een elektronicazaak en daar zijn ook nieuwe CR-2032 knoopcellen te verkrijgen. De oude batterij knip je er met een tangetje uit, gebruik hiervoor liever geen soldeerbout, omdat deze batterijen slecht tegen hitte kunnen. Verwijder daarna de restanten met een soldeerbout en installeer de batterijhouder. Let daarbij op de '+' en de '-' aansluiting. Nieuwe batterij in de houder monteren et voila! :)

Origineel geplaatst door homer
Echt leeg lijkt deze me niet (op standje 20V geeft
deze op het display nog 3,2 aan. Lijkt wel alsof deze nog vol is??

Lithium batterijen, zoals in de Juno-106 dus, werken volgens het 'sudden death'- principe. Ze geven tijden lang 3,2 Volt af en als ze op zijn schiet het voltage in één keer naar ongeveer 0 Volt toe.

Ja, die batterij zit er zeker al 20 jaar in... Krijg je trouwens nog een melding op
het display als de batterij bijna op is en ben je alle geluiden kwijt of alleen je
eigen geproduceerde sounds?

Is zo'n batterijhouder trouwens zo'n houder die ook in een computer zit?

Tijdens het plaatsen van de nieuwe batterij moet de 106, neem ik aan, gewoon
aanstaan, anders ben ik alsnog al mijn geluiden kwijt....

Tijdens het plaatsen van de nieuwe batterij moet de 106, neem ik aan, gewoon
aanstaan, anders ben ik alsnog al mijn geluiden kwijt....

Bij de montage van een nieuwe batterij is in dit geval de kans zeer groot, dat de geluiden verloren gaan. Voordat je een nieuwe batterij gaat installeren, is het daarom verstandig om je geluiden te bewaren met de 'Tape Save' funktie van de 106. Met deze funktie kun je je geluiden via de 'Tape Save' uitgang van de 106 op tape of via de line in van je geluidskaart op de harddisk van je PC zetten. Verbind in het laatste geval de 'Tape Save' uitgang van de 106 met de line in van je PC, zet de PC op opnemen, let erop dat bij de 106 je 'Bank' op 'A' staat, druk bij de 'Tape'-opties op 'Save' en stop de opname als de 106 klaar is. Zet je 'Bank' nu op 'B' en herhaal het bovenstaande verhaal. Om er zeker van te zijn, dat de gegevens goed bij de PC zijn aangekomen, verbind je vervolgens de line out van de PC met de 'Tape Load' ingang van de 106. Kies 'Bank A' en zet de 106 op 'Verify'. Speel op de PC de opname van Bank A af en als de opname goed is, dan zal de 106 terugspringen in manual mode en anders verschijnen de letters 'Er' in het display. Als dit laatste gebeurt, verander dan het afspeelvolume van de PC en probeer het nogmaals. Als na meerdere malen nog steeds 'Er' in het display verschijnt, dan is er waarschijnlijk iets mis met de opname (te zacht of te hard). Herhaal deze 'Verify'-procedure vervolgens ook voor Bank B en de bijbehorende opname. Hierna kun je de nieuwe batterij gaan installeren en daarna kopieer je de geluiden vanuit de PC weer terug naar de 106 met in dit geval de 'Load' optie (let erop, dat de memory protect achterop de 106 op 'Off' staat).

Laatst gewijzigd:
Krijg je trouwens nog een melding op het display als de batterij bijna op is en ben je alle geluiden kwijt of alleen je
eigen geproduceerde sounds?

Als de batterij op is, dan ben je alle geluiden kwijt. Er verschijnt verder geen melding op het display.

Hadden ze in de Juno 60 ook moeten doen ;)

Origineel geplaatst door matrixxx
marcuu ik denk dat je er even helemaal naast zit met die battarij

roland heeft standaard in de juno serie al een lithium knoopcel er in zitten dus je hoeft niets met houders te gaan werken al zou dat wel kunnen

de battarij die jij op de foto laat zien is uit de polysix en dat zijn nare jongens

Klopt die is van een polysix.

de juno 60 heeft ook een 3volt lithium battarij alleen de uitvoering lijkt op die van een polysix
de polysix is totaal een andere battarij wat er standaard in zit

Nou ik heb vandaag een batterij en een bios batterij houder gehaald en heb deze net ingebouwd,
de geluiden terug gezet en hij doet het weer als vanouds, alleen nu met een volle batterij.
Bedankt voor alle informatie, die kwam erg goed van pas:okdan:

veel plezier met je juno106 ik heb er net weer een gemaakt en die persoon is ook weer blij

Origineel geplaatst door matrixxx
de juno 60 heeft ook een 3volt lithium battarij alleen de uitvoering lijkt op die van een polysix
de polysix is totaal een andere battarij wat er standaard in zit

geen lekkende batterijen dus in de juno 60. hoe zit het met de Casio's?

Back