Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Ik ben niet echt een dnb liefhebber, maar ik vind de compositie redelijk goed in elkaar zitten. Opbouw lijkt me prima, sounds klinken goed, alhoewel ik niet zo weg ben van die square lead die in het begin te horen is en die op 3:17 weer terug komt. Ik had overigens wat meer gedaan met die overgang rond 3:17, een of andere vette break inbouwen ofzo. Beat loopt nu een beetje te constant door, je zou het geheel nog wat interessanter kunnen maken door de groove nog wat dymaischer te maken. Als je nou ook nog eens een vette climax ergens inbouwt dan krijg je best wel een heftig nummer...
ik ben wel een drum en bass liefhebber.
ik vind de drums juist goed, en of ze te eentonig zijn weet ik niet echt. ik vind van niet. bij een technotrack zeg je toch ook niet: "mmm.. het is wel leuk, maar die 909 bassdrum loopt een beetje te constant door". dat is gewoon een kwestie van stijl, en mij stoort het niet. je zou wel inderdaad iets meer met variaties kunnen spelen.. af en toe de beat weg voor 1 maat en dan weer terug en dat soort dingen.
het punt van de climax ben ik het wel mee eens.. het nummer is eigenlijk een grote climax, en er zit weinig rust ingebouwd.. rust hoeft niet te betekenen dat je de dansvloer leegmaakt, maar even iets afbouwen zodat je later het publiek weer opnieuw kunt opzwepen. een geluid uitfaden en dan ineens weer er in klinkt vaak heftiger dan het geluid de hele tijd aanhebben.
ik denk dat je bepaalde geluiden een beetje als verassing in het nummer moet houden. wanneer je alles al in het begin verklapt, dan klinkt het leuk in het begin, maar aan het eind van het nummer heb je het dan wel gehoord.
na 2,5 minuut heb je alle geluiden gehoord. als je dan nog berekent dat een dj door het doormixen het eerste deel van het nummer afkapt, dan betekent het dat je een nummer zonder verassingen te horen krijgt.
ik ben zelf niet zo kapot van het gefilterde synth/bas geluid dat in deze track zit. het is zo'n typisch modegeluidje dat al heel snel oud en cheezy gaat klinken. als je deze track over twee jaar afspeelt, dan kun je duidelijk horen: oh dat is een typische 2003 track, en als er niet iets bijzonders in zit dan is de waarde van het nummer tegen die tijd ook weg.
als je zo'n geluidje gebruikt dat in 9 van de 10 drum en bass platen van dit moment zit, dan moet je er zeker van zijn dat je op de een of andere manier uitsteekt boven anderen.
als je voor deze geluiden kiest, dan zijn de enige opties die je hebt om uit te blinken dat je of een hele goede en strakke melodie hebt, of het moet super strak geproduceerd zijn, of allebei. als die dingen van gemiddelde kwaliteit zijn, dan kom je er niet met het gebruik van modegeluiden.
nog een puntje.. het geluid op 2:11 staat misschien wat hard, en ik vind het te zenuwachtig. misschien zou je de velocity per aanslag iets kunnen varieren zodat het iets funkier wordt.
dus op dat front kan het nog wel iets gebruiken denk ik, maar verder vind ik het goed om te zien dat er in nederland goede muzikanten bezig zijn met drum en bass. keep it up!
nog iets. als je muziek maakt, luister dan regelmatig op je koptelefoon, op andere boxen, in de auto, op je walkman, op de ghettoblaster van je zusje, en op de cheap ass yoko stereo van je vriendin.
en, de geheime truc:
zet even superveel galm over de hele track. verdrink de track er in. pas dan datgene aan wat ineens irritant klinkt. je zal dan al snel belangrijkrijke lessen leren: dat je stiltes moet inbouwen. soms moet de bas even ophouden, al is het maar voor een halve maat. de snaredrum moet niet te hard staan. doorlopende geluiden moeten niet minutenlang op de voorgrond doorgaan.. dat soort dingen.. en sommige frequenties die te hard staan vallen ineens op met de galmtruc.
zet de galm uit, en voila! alles klinkt ineens een stuk frisser en beter.. magische verbeteringen aan je track die je nooit gemaakt zou hebben gemaakt als je er op een gewone manier naar geluisterd had.
verder is nummer in galm verdrinken ook de beste simulatie voor hoe het in een discotheek over grote boxen gaat klinken. als het vet klinkt met superveel galm, dan kun je er wel ongeveer vanuit gaan dat het overal wel ok zal klinken.
ik hoop dat je iets met mijn feedback kan.
wouter (drum origins)
ben benieuwd naar je andere producties