Origineel geplaatst door teknoudontknow
wat ik me afvraag is het volgende..
[
is een zelf te maken meubel een beetje ergonomisch te krijgen doormiddel van het afronden van hoeken??
mwoh, met ergonomie heb het niks te maken. het heb er eerder mee te maken dat ik het lekker vind als ik gewoon met me buik tegen een afgeronden hoek aan leun en het ziet er mooi uit.
als je mdf gebruikt voor het blad, is dat makkelijk te bewerken zodat je ronde hoeken krijgt waarmee je dan weer je polsen ontlast ofzo? dat lijkt me echt lastig met mdf.. maar als het wel kan, hoe krijg je dat dan een beetje gelijk over de gehele breedte van het blad?
Pak een rond voorwerp (zoals een emmer) ga bijv 20cm van de linkerkant af van de plaat en teken met potlood een rondje om de emmer. ga 20cm van de rechterkant van de plaat af en doe daar hetzelfde. trek met een meetlint een lijn van de bovenkant van de linker en rechtercirkel een streep en zag het netjes uit. daarna komt het gewoon op schuren aan. uitzagen doe je met een decoupeerzaag. ik zou het blad wel uit 1 plaat doen, aangezien je erop moet kunnen leunen en je geen milimeter verschil in hoogte wilt hebben. Zie bijlage onderaan (beetje snel gedaan, maar denk wel dat je het snapt)
en verder.. wat is de ideale hoogte van een tafelblad waar je achter zit? 75-80 cm?? en als je erachter staat?? een tafel voor draaitafels bijvoorbeeld?
hier bij de bouwmarkt zijn de tafelpoten 80cm. een burostoel is ook in hoogte verstelbaar trouwens. waar het bij ergonomie omgaat is het volgende..
a. je armen moeten volledig kunnen rusten op het buroblad.
b. een beeldscherm moet gemiddeld 90cm van je ogen afstaan en je moet er recht voorzitten.
c. rechtop in je stoel zitten.
foute voorbeelden zijn:
a. je toetsenbord op het randje van je buro.
b. lekker scheef in je stoel gaan hangen.
c. je beeldscherm om 20cm afstand.
op mijn werk destijds zijn deze adviesen gegeven door een arbo deskundige, die hier voorlichting over gaf. geloof me RSI of andere aanverwanten wil je niet hebben. ik zie zoveel foute buro's en mensen die erachter zitten die de schuld geven aan de computer, maar eigenlijk gewoon eens goed voorgelicht hadden moeten worden
dit was m'n ikea idee.. alleen jammer dat alleen de tafel al op €305,- kwam.. dan toch maar (gedeeltelijk) zelf maken..
tja ik bouw de mijn zelf voor nog geen eens 200euro. arbo technisch perfect. in een u-vorm, zodat ik lekker als een direkteur kan draaien met me stoel. zonder de halve kamer door te moeten of te bukken. net een vliegtuig cockpit
eeeeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiiwwwwwwwwwwww ratatatatatata *pfwoem* lol