Track luider maken zonder clippen/pompen?

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo,

Hoewel ik redelijk geluidstechnisch onderlegd ben, een vraagje over compressie :

Ik heb gisteren een (trancejaja)nummer gemaakt met een kick die ik door mn JV1080-compressor heb gegooid om hem lekker te laten klinken...
Track opgenomen en ge-edit, alles OK..

MAAR NU :

Aangezien mn kick lekker crispy is, heeft hij dus een behoorlijke transient aan het begin van de kick...dus als ik mn track normalize, blijft de kick-attack er visueel "uitsteken"...heb geen plaatje bijdehand helaas...

Hoe krijg ik nu mijn nummer luider ZONDER dat de transient clipt OF de track gaat pompen??

Tips?

Origineel geplaatst door Ytse
Gooi er een limiter overheen of gebruik multibandcompressie. Als de kick er te veel bovenuitsteekt zit er iets mis in je mix.

De kick steekt er niet bovenuit, het is alleen de attack van de kick..

Re: Track luider maken zonder clippen/pompen?

Origineel geplaatst door Bass
Hallo,

Hoewel ik redelijk geluidstechnisch onderlegd ben, een vraagje over compressie :

Ik heb gisteren een (trancejaja)nummer gemaakt met een kick die ik door mn JV1080-compressor heb gegooid om hem lekker te laten klinken...
Track opgenomen en ge-edit, alles OK..

MAAR NU :

Aangezien mn kick lekker crispy is, heeft hij dus een behoorlijke transient aan het begin van de kick...dus als ik mn track normalize, blijft de kick-attack er visueel "uitsteken"...heb geen plaatje bijdehand helaas...

Hoe krijg ik nu mijn nummer luider ZONDER dat de transient clipt OF de track gaat pompen??

Tips?

Als je het echt hard wil hebben, zeg maar massive, dan raad ik je aan om bij mij te komen masteren.
De plugins die over het algemeen worden gebruikt staan niet in verhouding met de hardware die bij ons staat.

Overigens geen verkooppraatje.

ultra maximizer plugg in, en dan bescheiden gebruiken ....

Ik zou m sowieso een beetje compressen, zonder te laten pompen, scheelt al snel tot 4-6 db zonder echt hoorbaar verschil (afhankelijk tot de originelemix)

Bass aan de trance? Nu gaat het gebeuren!
Wel die JP8000 dus die supersaw moet te vinden zijn. ;)

*fuse houdt z'n kicks lentefris met een RNC compressor

En tracks normalizen is net zoiets als bier met een theelepeltje drinken.

Maar je compressor minder aggressief (dus attack korter) instellen en inderdaad zoals velen mij al voor gingen. Den EQ.

Origineel geplaatst door fuse

Maar je compressor minder aggressief (dus attack korter) instellen en inderdaad zoals velen mij al voor gingen. Den EQ.

vraagje tussendoor:

De attack kort, zorgt toch voor een compressie op de attack van de drumhit? (maw, agressievere compressie...)

PS: dit is niet betweterig bedoeld, want ik snap nog niet alles van compressie..vandaar de vraag ;)

Douw eens een kick op een track en jas daar en compressor overheen.

En ga dan eens met die attack lopen spelen.

Leuk en leerzaam.
maar denk wel even om je buren ajb

Re: Re: Track luider maken zonder clippen/pompen?

Re: Re: Track luider maken zonder clippen/pompen?

Origineel geplaatst door Errol
Als je het echt hard wil hebben, zeg maar massive, dan raad ik je aan om bij mij te komen masteren.
De plugins die over het algemeen worden gebruikt staan niet in verhouding met de hardware die bij ons staat.

Overigens geen verkooppraatje.

hoe wou je het noemen dan?:confused: Tenzij je het gratis doet natuurlijk.....

Origineel geplaatst door maxdox
vraagje tussendoor:

De attack kort, zorgt toch voor een compressie op de attack van de drumhit? (maw, agressievere compressie...)

PS: dit is niet betweterig bedoeld, want ik snap nog niet alles van compressie..vandaar de vraag ;)

ligt ook een beetje aan welke compressor je gebruikt denk ik. En ook wat je verstaat onder "aggressieve compressie" :)
Maar idd. hoe langer de attack, hoe meer er van het begin van het signaal uncompressed doorgaat.

Douw eens een kick op een track en jas daar en compressor overheen.

En ga dan eens met die attack lopen spelen.

Leuk en leerzaam.
maar denk wel even om je buren ajb

precies! en zet daarbij je sampleprogramma op opnemen zodat je direct op je scherm visueel waarneemt wat er met de kick gebeurd. Op deze manier bereid ik me altijd voor op een opname met beats en bassen.

Ik zet Cool edit op record, zet de boel aan en ga net zo lang stoeien met volumes/eq/compressie totdat ik niet alleen tevreden ben met wat ik hoor maar ook wat ik zie

En dan doe ik de rest van de track waar geen kicks of kick-achtige dingen in zitten

precies! en zet daarbij je sampleprogramma op opnemen zodat je direct op je scherm visueel waarneemt wat er met de kick gebeurd. Op deze manier bereid ik me altijd voor op een opname met beats en bassen.

Ik zet Cool edit op record, zet de boel aan en ga net zo lang stoeien met volumes/eq/compressie totdat ik niet alleen tevreden ben met wat ik hoor maar ook wat ik zie , want soms kan je het verschil in compressor-instellingen wel zien maar niet horen.

en vwb je opname, overnieuw doen of eq'en. 'k zou de parametrische eq gebruiken en met een hele nauwe Q net die frequentie iets zachter maken die die tik maakt. Ook hier is het handig te luisteren en te kijken wanneer je de juiste freq te pakken hebt. Of je kan hem eerst harder maken om te checken of je de juiste te pakken hebt. Maar dat zal je ongetwijfeld al eens gedaan hebben

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Bass
De kick steekt er niet bovenuit, het is alleen de attack van de kick..

Komt hij uit een sampler? Experimenteer dan eens met je KG filter (frequency en resonance) vanuit de basis dus.
Kun je heel simpel de attack van je kick modellen met de puntjes op de Ï ;)

Waarom een :slotje: ?

Trouwens, Bass hebbie die Waves plugins gekocht dan? Ze zijn best wel duur eigenlijk he. :duivels:

Maar er zijn nog zat trukje voor compressie over kicks toch?

Origineel geplaatst door Sander02
totdat ik niet alleen tevreden ben met wat ik hoor maar ook wat ik zie

Yep, dat is de goede manier om te mixen...;) :D

En tracks normalizen is net zoiets als bier met een theelepeltje drinken.

[/B]

Dit snap ik niet helemaal. Ik ben er altijd van uit gegaan individuele tracks zo hard mogelijk op te nemen en de relatieve volumes in de mix te bepalen. Dit om de signaal ruis verhouding zo groot mogelijk te houden. Ik neem nm ook aan dat bv een compressor plug-in intern met een hogere dynamische ruimte werkt, dus ook een genormalizeerde track correct can comprimeren zonder te vervormen.

Of heb ik je verkeerd begrepen?

zo kijk eens ... er worden weer met broodkruimels gegooit ;)

dancewaves werkt veel met computers maar ik heb leiver goede outboard ...

Back