volume bepaling/mastering/afmix vraag

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Al vaker heb ik hier een topic over proberen te starten maar het kwam maar niet op gang, hoewel dit voor mij een heel groot probleem is! Dus ik ga nu even uitvoeriger mijn probleem voorleggen en hopen dat mensen me kunnen helpen..

Ik maak dus muziek in FL Studio. Op een gegeven moment zet je je versterker op een bepaalde volume stand waarbij je je fijn voelt. Je wilt natuurlijk wel dat je track lekker hard klinkt en niet als je hem als hij klaar is in je CD speler zet en in vergelijking met een commerciele CD, je de volume knop effe 10x hoger moet zetten.. je wilt dus dat de volume maximaal geperst wordt op je CD of plaat. Dus in je FL Studio ga je kijken hoe je je volumes zet. Zonder compressie klinkt het natuurlijk wat minder hard, dus met compressie gooi je er nog wat power in..

Wat doe ik; ik zet een eindcompressie op de master. Timeworks, die rode. Helaas kan ik nergens zien of hij onder de 0db blijft en dus niet gaat clippen. Je kunt volgens mij wel in die compressor instellen wat de output is en dan limit hij hem op 0db of eronder geloof ik. Ook de sporen zelf stel ik dan zo in dat het niet gaat clippen maar wel maximaal.

Het probleem blijft dat het me niet lukt om er een goede volle harde sound uit te krijgen zonder dat het gaat distorten of kraken of clippen..

Wat ik daarom dus doe, mede omdat de sound veel mooier is dan, ik exporteer de FX Tracks (de losse sporen met de totale lengte van de track) naar Logic. Daar zet ik alle sporen op Bus 1.. en op bus 1 zet ik de standaard compressor van Logic.. de instellingen van de compressor zijn vaak :

threshold -20
attack - (streepje op 12 uur)
release - (streepje op 9 uur)
ratio - rond de 6

Omdat ik nog vind dat ik mijn versterker vrij hoog moet zetten om er vol geluid uit te krijgen in vergelijking met een commerciele CD van bijv. Ilse de Lange ofzo.. zet ik aan het eind nog de AD Limiter van Logic.. daar doe ik niets aan, de standaard in stelling laat ik staan. ; input = 0db, raise van volume = +3db

Nu klinkt het aardig hard en vol.

toch snap ik nog steeds niet hoe ik tracks van CD af lees (hoe de volumes in winamp en wavelab zo hoog blijken maar mijn versterker staat gewoon middel matig en niet zo hoog als dat ik mijn eigen tracks afspeel in winamp en wavelab.

Ik wil dus weten hoe ik het beste met mijn volumes om kan gaan, hoe pomp ik mijn volumes nou lekker op zonder te clippen, hoe kan het zijn dat muziek uit de software programma's logic en FL studio niet zo hard zijn als van een CD of van een MP3 die ik soms download van producers alhier..

Mijn geluidskaart is de VXPocket v2 van DIGIGRAM (pcmcia kaart).

vragen zal ik beantwoorden, maar ik wil nu echt eens mijn instellingen enzo goed hebben
wie helpt me!!!!??

De truuk is een finalizer.

Een multiband (3 of 4 frequentiebanden) compressor met daaran gekoppeld een multiband (zelfde banden) limiting is essentieel.

Origineel geplaatst door Septic
De truuk is een finalizer.

Een multiband (3 of 4 frequentiebanden) compressor met daaran gekoppeld een multiband (zelfde banden) limiting is essentieel.

een limiter heb ik op de output zitten (eindkanaal).. een compressor zit op de bus, net voor de output dus..
waar moet ik gaan werken met de multiband compressor, moet ik de Bus1 compressor weg laten ? die limiting waar jij het over hebt, doe ik het goed of moet het anders..? Zit er in Logic een finalizer die doet waar jij naar toe wilt? Je praat over een multiband limiting..?????

In software valt dat bijna niet te draaien (cpu) ik geloof dat waves wel bepaalde plugins heeft. Zelf gebruikt ik Creamware`s Optimaster (zie ook: http://www.creamware.de/en/Products/software/creamware/Optimaster/default.asp )

Hardware varianten zijn er zat maar zijn erg duur (1000 euro voor een goede betaal je zo)
Bijv. TC Electronic Finalizer 96K

Insert path voor masterchannel kan bijvoorbeeld zijn in logic;

A
-4 band parametric eq (kan logic plug zijn, let op niet te veel kleuring)

B
-3/4 band expander (bijvoorkeur hardware, maar anders optimaster, multipressor of andere plugs)
-3/4 band compressor
-3/4 band limiter

C
-4 band parametric eq (kan logic plug zijn)

D
-Softclip plugin (zet hem op -3db en clip op 100%, dit geeft de gevraagde drive met analoge feel zonder digitale clipping)

E
-Gate (dit om ruis te voorkomen na het oppompen van het geluid)

Probeer maar (het moeilijkste is het juiste afstellen van de frequentiebanden (crossover) en bepaalde van de threshold, ratio`s etc van de diverse onderdelen. Dit kan soms jaren ervaring vergen om dit goed te kunnen)

PS, het is zowieso beter om op ieder individueel zijn eigen eq en compressie te geven)

wat mij heeeel erg verbaast is dat je na de limiting nog eens EQ-d en zelfs daana nog verder gaat

kun je me eens vertellen hoe (streng) je de expander, compressor en limiter instelt .. en de instellingen van de vervolgende elementen..

met name de strengheid .. threshold, ratio etc..

heb je voor de parametric EQ ook een grens, bijv.. niet boven de 3db ophogen.. want dan zit je afmix gewoon n iet goed? of zijn daar geen "regels" voor..?

Mij lijkt het me dat je helemaal niet zo hard hoeft als de pro's. Als je ziet wat voor een rampenwerk die soms afleveren en supermooie muziek helemaal aan gort limiten dan zou ik zeggen doe maar wat dBtjes minder zodat het gewoon nog goed klinkt.

Een simpele compressor over de eindmix zal je alleen maar verder van huis brengen. En bijv een mastering limiter zal je meer bevallen. En als het toch dan hard moet is soft saturatie wellicht handig om optredende distortion ietwat te beteugelen/maskeren.
D'r is nog zat over te zeggen trouwens.

d'r is geen truuk

d'r is geen truuk

Hallo,

Wat betreft mastering/afmixen kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat er geen magische truuk bestaat. Het is een kwestie van veel geduld en geconcentreerd luisteren. Het uiteindelijke doel van mastering is ook niet om iets lekker hard te laten klinken maar een track wat betreft volume (1) en klank-kleur (2) een balans te geven waarmee een track goed overkomt in verschillende afspeel omgevingen (thuis, in de auto, via cd, via radio etc).

Je probleem met verschillende absolute volume niveaus - maar ook bv klank-kleur - fix ik zelf vaak door het direct gebruiken van een qua muziek soortgelijk referentie trackje van een bestaande commerciele productie (geen DJ-mix CD's gebruiken). (Die leg ik bv in cubase op een apart audio-trackje naast mijn eigen materiaal) Vaak speel ik dit referentie trackje in combinatie met mijn eigen materiaal om volume en klank-kleur te vergelijken.

Uitgaande van een CD productie beschik je over een total dynamsche ruimte van 20 log (2^16) is 96 dB. Uitgangsmateriaal voor het masteren kan op een 85-88 dB maximaal piek level zitten (dus -6db) en dit normalizeer ik na mastering op ongeveer -0.4 dB.

Af en toe een spectrum analyse van de track kan ook geen kwaad. Dit in kombinatie met een toon tabel van de belangrijkste frequenties van noten maakt het mogelijk rare pieken in het frequentie spectrum te identificeren en vervolgens met een fijnmazige equalizer er uit halen, werkt vaak beter dan een multi-band compressor. De laatste wil nog wel eens individuele instrumenten zoals bas en kick over elkaar heen smeren.

Misschien hebben nog meer mensen goede of betere tips, maar zoals gezegd: ik geloof niet in de magische truuk.

Re: d'r is geen truuk

Origineel geplaatst door cooper

Uitgaande van een CD productie beschik je over een total dynamsche ruimte van 20 log (2^16) is 96 dB. Uitgangsmateriaal voor het masteren kan op een 85-88 dB maximaal piek level zitten (dus -6db) en dit normalizeer ik na mastering op ongeveer -0.4 dB.

even in normale mensentaal; zeg je nu eigenlijk dat je dus je track masterd met de output op -6db , en dus zet je je versterker een stuk harder om het alsnog goed te kunnen horen..? en als je dat gedaan hebt, versterker in normale stand zeg maar.. en dan normlizeren in wavelab bijv..?? naar -0,4db..??

ik snap even niet wat je bedoelt met dat er een dynamische ruimte is van 96db, hoe kan ik daar mee omgaan? hoe moet ik dat zien?

James,

je verward 2 dingen. Hoe hard je je versterker zet heeft niets te maken met je mastering. Laat die gewoon altijd even hard staan. Je hebt immers een monitoring kanaal (waar je naar luistert) en je masterchannel. Die dingen wil je apart hebben.

96 db aan dynamische ruimte betekent dat tussen het zachtse geluid in je track (stilte) en het hardste maximaal 96 Db verschil zit. Je kan dus dingen niet steeds harder blijven maken omdat op een gegeven moment je ruimte 'op' is.

Met 24 bits audio heb je meer ruimte. 20 log 2 ^ 24 = 144. Meer ruimte dus om hard te gaan en zacht te gaan. Dat is dynamiek. Jammergenoeg zijn CD's nog geen 24 bit.

hey nolet,

bedankt voor de verheldering, ik snap hem!!
maarre, als ik mijn OUTPUT in logic en dus de allerlaatste schakel, zeg maar, zachter zet dan gaat het geluid door mijn monitors ook zachter hoor.. ik heb geen monitor kanaal die ik dan harder kan zetten.. ook in fruity heb ik dat niet

toch? :stupid

ai ai, das erg onhandig. Je monitoort dus door je computer heen. Wat handiger is, is je output van je PC in een hardware mixer douwen en dan via die mixer de boel afluisteren. Hoe hard je dan iets luistert staat los van hoe hard de track (in dB's
) uiteindelijk wordt gemasterd. Ik kan thuis een track LOEIHARD afmixen terwijl ik er vrij zachtjes naar luister. Scheelt een hoop ellende en is erg flexibel.

Origineel geplaatst door Nolet
ai ai, das erg onhandig. Je monitoort dus door je computer heen. Wat handiger is, is je output van je PC in een hardware mixer douwen en dan via die mixer de boel afluisteren. Hoe hard je dan iets luistert staat los van hoe hard de track (in dB's
) uiteindelijk wordt gemasterd. Ik kan thuis een track LOEIHARD afmixen terwijl ik er vrij zachtjes naar luister. Scheelt een hoop ellende en is erg flexibel.

je hebt gelijk, dat is inderdaad veel handiger. mmmm ik heb geen hardware dus moeilijk op te lossen voor mij

Origineel geplaatst door Nolet

Doe ik ook altijd zo ja.. Bespaart je een paar oren.

Ik loop ook nog steeds behoorlijk te stoeien met de eindmix. Ik merk dat het idd een kwestie is van heel goed luisteren en de tijd nemen (met bv LinMB van Waves), zodat alle parts goed in de mix liggen.

nou moet ik zeggen dat het volume waarmee in bep. seqeuncers wordt afgespleet nogal verschilt vind ik

ik gebruikte altijd orion, en daar moest ik standaard eerst het master volume, bijna dicht draaien anders kraakte alles. terwijl in cubase dit niet hoeft.

persoonlijk vind ik afmixen toch wel het moelijkste onderdeel van produceren.

Amen.

Masteren is een vak apart. Zelf gebruik ik altijd de TC finalizer in m'n 02R.

Het voordeel hiervan tov plugins is dat je tijdens het componeren, arrnageren, mixen al een idee kunt krijgen van hoe het eindresultaat zou kunnen klinken.

Meestal stel ik een ratio van 1:1.2 in, doe de threhold omlaag tot ik zo'n 6 dB compressie krijg. Stel de spectrale balans op gehoor bij en stel ik de limiter in op -3dB.

Verder besteed ik er niet teveel tijd aan omdat commerciele realeases zo goed als altijd door de platenmaatschappij gemasterd worden (door echte pro's). Hier kun je zelf toch niet tegenop. (Als anderen hier anders over denken hoor ik het graag!)

Origineel geplaatst door cooper
Hallo,

Wat betreft mastering/afmixen kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat er geen magische truuk bestaat. Het is een kwestie van veel geduld en geconcentreerd luisteren. Het uiteindelijke doel van mastering is ook niet om iets lekker hard te laten klinken maar een track wat betreft volume (1) en klank-kleur (2) een balans te geven waarmee een track goed overkomt in verschillende afspeel omgevingen (thuis, in de auto, via cd, via radio etc).

Je probleem met verschillende absolute volume niveaus - maar ook bv klank-kleur - fix ik zelf vaak door het direct gebruiken van een qua muziek soortgelijk referentie trackje van een bestaande commerciele productie (geen DJ-mix CD's gebruiken). (Die leg ik bv in cubase op een apart audio-trackje naast mijn eigen materiaal) Vaak speel ik dit referentie trackje in combinatie met mijn eigen materiaal om volume en klank-kleur te vergelijken.

Af en toe een spectrum analyse van de track kan ook geen kwaad. Dit in kombinatie met een toon tabel van de belangrijkste frequenties van noten maakt het mogelijk rare pieken in het frequentie spectrum te identificeren en vervolgens met een fijnmazige equalizer er uit halen, werkt vaak beter dan een multi-band compressor. De laatste wil nog wel eens individuele instrumenten zoals bas en kick over elkaar heen smeren.

Misschien hebben nog meer mensen goede of betere tips, maar zoals gezegd: ik geloof niet in de magische truuk.

Hoi,

Het is grappig dat dit onderwerp ter sprake komt, ik heb ook hier iedere keer duidelijk problemen mee door onervarenheid.
Waarom klinken van anderen nummers kanon hard en die van mij maar middelmatig.
Even uitleggen wat ik heb is een terratec EWX 24/96 (1 paar ingangen) een mengtafel waar al mijn modules op aan gesloten zijn.
Ik maak een arrangement in midi en neem daarna elke midi track op als wav.
Ik neem dus de tracks 1 voor 1 zo hard mogelijk op als wav.
Als dat gebeurt is dan bepaal ik de onderlinge volume verhoudingen en mix het down tot 1 track. Gevolg het klinkt middelmatig qua hardheid.
Begrijp ik nu goed dat je elke track niet tot het maximale niveau moet opnemen maar wat ruimte moet overlaten om daarna door middel van compressie de mixdown wav op te pompen? Ik doe dus duidelijk iets totaal verkeerd, maar wat?

ik ben hier gisteren ook mee gaan experimenteren.. en wat schept mijn verbazing.. misschien is het wel toeval maar dan hoor ik dat ook graag

gisteren heb ik een track gemaakt die ik gisteren ook gepost heb:
www.groovefanatics.com/JaimieFanatic-TheSweetnessOfYourTouch.mp3

hier moet nog zang over maar dat is een ander verhaal. Wat heb ik gedaan wat ik normaal niet doe.. ik heb nu alle volumes vrij laag gehouden, dus de master in fruity.. daar heb ik een TRacks compressor over gegooid met een INPUT level van -7 ofzo.. en een OUTPUT level van -3 ofzo.. daarop heb ik een EQ van TRacks gedaan en die output standaard laten staan.. daarnaast een StereoExpander gezet op +30.. tot slot een DB meter en die sloeg uit tot -3 ongeveer..

Toen de track ge-exporteerd en in Wavelab binnen gehaald.. daar Normalize tot 0db, ik hoorde weinig verschil.. MAAR!!! de track klonk even hard als niet harder dan wanneer ik in Logic mijn track op +3Db had met een compressor erover (dus in feite is de input van de compressie +3db) en daarnaast nog een ADlimiter die +3DB op de 0db output van mijn compressor zette..

:eureka:

in de auto ging ik ze beide testen.. en ja hoor.. die fruity track klinkt gewoon zelfs BETER dan die Logic track.. even hard, en mooi rond..

ksnap er niets van, maar zeker weten dat ik voortaan mijn tracks zo afmix/master!!!

Origineel geplaatst door Septic
PS, het is zowieso beter om op ieder individueel zijn eigen eq en compressie te geven)
Vergeet dit ook eventjes niet...

Origineel geplaatst door djsirjamez
elke spoor zijn eigen compressie snap ik nog niet helemaal

een compressor(plugin) op elk kanaal als send. Werkt prima als je de compressie niet overdrijft

Back