Zelfbouweffecten

jaxxon

\\\Rock Hard & Prosper///
Ik ben eens gaan kijken op internet naar zelfbouw effecten en ben aardig wat tegen gekomen. Nou wil ik simpel beginnen omdat ik nog redelijk nieuw ben in het zelf solderen/bouwen van dit soort dingen. Veel van de bouwschema's op internet zijn echter voor de gitaar bedoeld.
Het is bekend dat gitaareffecten gebruiken in combinatie met je synth ruis oplevert. Nou wil ik graag weten waardoor die ruis dan wordt veroorzaakt? En is dit te verhelpen door het effect aan te passen zodat je het met synths kan gebruiken? Volgens mij heeft het dus iets te maken met de sterkte van het signaal. Synths werken geloof ik met een LINE signaal en dat van een gitaar is een zwakker signaal of zoiets(dat heb althans begrepen uit andere threads hier op het forum)

Wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven? :geslaagd:

Alvast bedankt:)

Als je slim bent gebruik je een gebalanceerd signaal, en natuurlijk goed geselecteerde componenten, in principe hoeft het niet zo te zijn dat gitaareffecten ruisen met je synth en mocht dat wel zo zijn, kan het misschien nog creatief verantwoord zijn

Let ook op verbindingen met solderen.

Wat voor effecten zit je aan te denken?
Mono of stereo (gitaarspul is meestal mono)?

Het signaal van een gitaar is inderdaad zwakker, daarnaast is de impedantie (wisselstroomweerstand) van een gitaar veel hoger. Gitaar effecten en versterkers hebben dus een gevoelige ingang met een zeer hoge ingangsimpedantie. De hoge ingangsimpedantie maakt het geheel storingsgevoelig.
Gebalanceerd signaal is niet beter(1), maar wel de definitieve oplossing voor storingen door instraling en aardlussen.

Zelf bouwen heeft naar mijn idee trouwens alleen zin als je iets heel goeds of iets heel bijzonders wilt maken. Ik speel zelf met de gedachte om een voorversterker met buizen en Lundahl uitgangstrafo's te bouwen voor m'n synth's.

(1) Mastering Audio, Bob Katz

Back