Tweakable Filter Slope?

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
De meeste filters kun je switchen tussen 12 en 24dB, als je mazzel hebt behoort ook 12dB of 18dB tot de mogelijkheden. Maar bestaan er eigenlijk ook (synths met) filters die je helemaal vrij in kan stellen? Want vaak vind ik 12dB te weinig en 24dB te veel. En 't is ook wel kewl lijkt me om mee te tweaken :)

Een equalizer, misschien? Of anders E-mu's Z-plane filters, die zijn ook wel freaky. Maar de allerbeste manier is misschien om gewoon met een additieve synth te werken, daar kun je vrijwel elke denkbare slope maken (omdat je elke harmonische apart kunt instellen). Het hele idee achter die filterslopes zijn "poles" of in goed ABN "ordes" is dat je 't aantal kan introduceren in stapjes van 6db. Je zou dus met een listig DSP-programma misschien een traploze-orderslider kunnen maken...?

Interessante vraag. Ik laat binnenkort een synth modificeren zodat ie kan switchen tussen 18 en 24dB maar ga nou ff vragen of het mogelijk is om traploos van 18 naar 24 te gaan. het zou dan helemaal tof zijn als je die functie ook nog eens kon moduleren:D

Zodra ik antwoord heb laat ik het wel weten.

Origineel geplaatst door synthiaks
Interessante vraag. Ik laat binnenkort een synth modificeren zodat ie kan switchen tussen 18 en 24dB maar ga nou ff vragen of het mogelijk is om traploos van 18 naar 24 te gaan. het zou dan helemaal tof zijn als je die functie ook nog eens kon moduleren:D

Zodra ik antwoord heb laat ik het wel weten.

Juist, dat is nu precies wat ik bedoel. Natuurlijk kun je met additief alles toevoegen of weghalen wat je maar wilt, maar dat werkt toch op een iets ingewikkeldere manier dan gewoon een filtertje met tweakable slope. Zou bijv. wel kewl zijn als je daar gewoon een LFOtje of zo aan aan hangen

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Juist, dat is nu precies wat ik bedoel. Natuurlijk kun je met additief alles toevoegen of weghalen wat je maar wilt, maar dat werkt toch op een iets ingewikkeldere manier dan gewoon een filtertje met tweakable slope. Zou bijv. wel kewl zijn als je daar gewoon een LFOtje of zo aan aan hangen
Als je nu een 12db en een 24db filter pakt, de cutoff frequentie koppelen en dan beide uitgangen naar een mixertje.. Dan kun je met het mixertje switchen tussen 12 en 24 db... cv mixertje en dan kun je het met een LFO.. En dan kom je erachter dat het niet interessant is.. Denk ik dan..
Vanavond toch ff proberen..

Ik las toevallig gisteren in de spec's van de jomox sunsynth (die ik als arme man natuurlijk niet heb) dat de filters van die synth traploos in te stellen zijn van 12 naar 24 db.

Slightly Off Topic (SOT):

"Wat betekent "2nd to 12th order" op filtergebied?

Origineel geplaatst door the red eye
Ik las toevallig gisteren in de spec's van de jomox sunsynth (die ik als arme man natuurlijk niet heb) dat de filters van die synth traploos in te stellen zijn van 12 naar 24 db.
Ow?? zo staat het niet precies op de website van jomox. Zoals ik het begrijp kun je gewoon verschillende filters aan elkaar koppelen:

The filter section contains a fully configurable 4 pole true analog filter. On each pole, high/lowpass characteristics and coefficients (i.e. the basic cutoff frequency for each pole) can be adjusted individually. So you have the possibility to crossfade continously from a typical Moog 4pole to an 18db - 303 lowpass to an Oberheim-like 2pole filter.

The filter section contains a fully configurable 4 pole true analog filter. On each pole, high/lowpass characteristics and coefficients (i.e. the basic cutoff frequency for each pole) can be adjusted individually. So you have the possibility to crossfade continously from a typical Moog 4pole to an 18db - 303 lowpass to an Oberheim-like 2pole filter

Je kan de afzonderlijke poles van hetzelfde filter aanpassen staat er, dus het gaat over 1 filter, maar eigenlijk is een filter met meer dan 1 pole een serieschakeling van meerdere 1 pole filters, dus....

Magut, ik weet er het fijne niet van.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Als je nu een 12db en een 24db filter pakt, de cutoff frequentie koppelen en dan beide uitgangen naar een mixertje.. Dan kun je met het mixertje switchen tussen 12 en 24 db... cv mixertje en dan kun je het met een LFO.. En dan kom je erachter dat het niet interessant is.. Denk ik dan..
Vanavond toch ff proberen..

Een Sherman Filterbank bestaat uit twee 12db filters die traploos van parallel naar serieel te draaien zijn. En de cutoff frequentie kun je koppelen. Dan ben je er toch al? Aangezien 2x12=24...

Het wordt pas echt leuk als je, zoals op de sherman, de relatie tussen beide cutoff frequenties in intervallen kan instellen; bijv. het ene filter 'n octaaf onder het andere filter. Maar goed dat hoef ik Johnny niet uit te leggen. :)

(ik dacht trouwens toen ik de titel van de thread las dat iemand 'n tweakable filter wilde slope.... Als je van m'n sherman maar afblijft!)

Origineel geplaatst door the red eye
Je kan de afzonderlijke poles van hetzelfde filter aanpassen staat er, dus het gaat over 1 filter, maar eigenlijk is een filter met meer dan 1 pole een serieschakeling van meerdere 1 pole filters, dus....

Magut, ik weet er het fijne niet van.

Niet altijd. Je kan namelijk een filter hebben met 2 reële polen of 2 toegevoegd complexe polen. Zet je 2 1-polige schakelingetjes achter mekaar heb je 2 reële polen dacht ik, dus 2 kantelfrequenties. Met 2 toegevoegd complexe polen heb je echter één kantelfrequentie en is de filter helling dus direct bv. 40dB/dec.

Elektronisch lijkt het mij niet mogelijk om de helling traploos te verstellen tenzij je 1000 filterschakelingen bouwt, wat dus redelijk kostelijk is (en nog altijd niet echt traploss). Digitaal zal het wel kunnen zeker?

hoei, nu wordt het interessant..

reele en complexe polen??? Is dat zoals in reele en complexe getallen???? Leuk!

Dat was het punt waar ik afhaakte met getallentheorie toen ik nog technische natuurkunde studeerde.

Origineel geplaatst door Toon
Elektronisch lijkt het mij niet mogelijk om de helling traploos te verstellen tenzij je 1000 filterschakelingen bouwt, wat dus redelijk kostelijk is (en nog altijd niet echt traploss). Digitaal zal het wel kunnen zeker?

analoog misschien niet, maar zou het virtueel wel uit te voeren zijn?

Origineel geplaatst door conso
Slightly Off Topic (SOT):

"Wat betekent "2nd to 12th order" op filtergebied?

2*6 (12) tot 12*6 (72) db flanksteilheid :).

M'n Waldorf Q gaat al tot 48 db (2 x 24 serieel - maar da's niet hetzelfde als 1 x 48). De ION heeft er een nog extremere filter in zitten, en een FutureRetro 777 zou als 't goed is ook een 7e orde-lowpass moeten hebben.

Zou het niet kunnen dat dit muzikaal gezien weinig interessant is om in een synth te steken. Zoals iemand hier al gezegd heeft kun je zo'n effekt met een grafisch EQ benaderen. Daar zijn dus equalisers voor.

Ik heb anders vaak genoeg dat ik een 12dB filter te zwak vind en een 24dB filter te sterk. Het zou toch veel handiger zijn als je de slope gewoon geheel handmatig, traploos in kan stellen?

Ik heb anders vaak genoeg dat ik een 12dB filter te zwak vind en een 24dB filter te sterk. Het zou toch veel handiger zijn als je de slope gewoon geheel handmatig, traploos in kan stellen?
Hoe hoor jij dit? Kun jij twee samples plaatsen?

eh? hoe bedoel je?
Wanneer ervaar jij een filter 'te zwak' en een filter 'te sterk' in combinatie met slopes. Ik vind dat vaak moeilijk te horen..

Back