Ik denk dat veel mensen problemen hebben met windows based systemen omdat ze te weinig er vanaf kennen. Windows wordt gemarketinged als een OS waar het kleinste kind mee kan werken, maar dat is het niet. Je moet je pc onderhouden en beveiligen met externe software en je moet veel prutsen tot je pc een goed, snel en stabiel systeem heeft. Een ander probleem is de overvloed aan crappy hardware. Je ziet door het bos de goede bomen niet meer.
Ik werk nu al een jaar op een amd athlon 3000+ desktop (ik ben niet echt voor laptops, ma ja) clone die ik zelf gebouwd en geconfigureerd heb. Ik koop gewoon alle elementen los en vijs hem zelf in elkaar. Installeer windows zoals ik het wil en zoek zelf alle drivers bij elkaar. MIjn systeem heeft in het laatste jaar messchien 2 kleine crashes en 4 virussen meegemaakt, maar ik heb hem nooit langer dan een paar uur moeten missen. Ma ik ben wel een beetje een computernerd. Ik gebruik zelfs mijn pc voor audio èn internet èn games en ... (wel met verschillende accounts met bijhorende aangepaste autoexec.bat's en beveiliging)
Het is een feit dat veel muzikanten van technische zaken niet zoveel weten, en daarom liever een mac kopen omdat die kant en klaar geconfigureerd is voor audio en grafische toepassingen. Maar met een beetje kennis van zaken kan je met een goed gebouwde en onderhouden pc hetzelfde bereiken... Ik heb het laatste jaar zo redelijk wat geld verdient door pc's van bevriende muzikanten op te kuisen en te herconfigureren naar muziekpc's, en voor de meeste was dit het einde van de pc ellende (als ze mijn aanwijzingen volgden toch)
trouwens, in mijn ervaring draait een amd athlon of athlon 64 toch net iets beter dan een p4, in tegenstelling tot vroeger (p3 vs amd k6)
Mijn huidig systeem (van eind 2003) is het volgende
AMD Athlon 3000+ processor met bijhorende koeling
450 w voeding
Asus A7N8X moederbord
1 GB DDR ram (2x 512MB)
2 x Maxtor S-ata 7200 toeren 120 GB (s-ata is veel beter dan ide) Ik gebruik een uitsluitend voor audio, en de andere voor de rest (systeem/spelletjes/internet/...).
1 x Plextor Plexwriter cd schrijver
1 x Samsung Writemaster DVD Schrijver (is zeer goed voor die prijs) is achteraf (een jaar later) toegevoegd
ATI radeon 9100
Tascam US -122 soundcard (moet nog verbeteren, ben aan het sparen voor een presonus firepod)
Windows XP pro OS
1 17" philips crt monitor (107x5)
als DAW Cubase SX 2.2
en het draait als niets, i heb juist wat meer ram en een goede dsp card (UAD-1 denk ik) nodig
ik werk voornamelijk met vsti en muzikanten opnamen.