is dit een goede laptop voor produceren

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik ontkom bijna niet aan de conclusie dat Centrino's gewoon opgefokte Pentium 3 processoren zijn, wat helemaal geen slecht nieuws is! Presteert gelijk aan een 2.6 GHz P4 kun je inderdaad wel zeggen, alleen niet in alle applicaties natuurlijk.

Waar haal je dat nu weer ?

Origineel geplaatst door bikkel
Ik ontkom bijna niet aan de conclusie dat Centrino's gewoon opgefokte Pentium 3 processoren zijn, wat helemaal geen slecht nieuws is! Presteert gelijk aan een 2.6 GHz P4 kun je inderdaad wel zeggen, alleen niet in alle applicaties natuurlijk.

jezus wat een ongeinformeerde poep wordt hier gepraat...doe es ff je best en zoek wat benchmark-tests uit..dan zie je hoe een centrino ECHT presteert..opgefokte P3's..duh....ja lekker overklokken zeker, is goed voor de warmteontwikkeling.duh...

OK, centrino is navenant even snel maar wel zuiniger.
Maar dat komt door een nieuwe chipset (met grotere geheugenbandbreedte) en een grotere cache.
PIV's hebben altijd al last gehad van sloom geheugen. (Rambus sloeg niet aan omdat het te duur was)

Als je voor 100 euri meer een Centrino kan scoren zodat je langer op de batterij kan klooien dan is dat dus interessant.
En dat verschil in frequenties is verneukeratief.

Weer wat geleerd vandaag. :)

gaat alles goed olaf ?

je loopt toch niet je eigen clock te overclocken he ?

de warmte ontwikkeling springt iig van het beedlscherm af ...

;) :D

ps die 1,3 ghz aanduiding kan nog weleens handig zijn
want misschien zullen ze daardoor minder aanslaan .. en dus in de opruiming gaan ...

:eureka:

Nou weet ik echt helemaal niet meer waar ik nou voor moet gaan :confused:

Als ik om mij heen kijk zie overal apples (vooral bij grote namen)?
wat is nou het grote verschil tussen apples en pc's.
Maakt het nou veel uit waar je muziek op maakt?

Origineel geplaatst door [TV]
Nou weet ik echt helemaal niet meer waar ik nou voor moet gaan :confused:

Als ik om mij heen kijk zie overal apples (vooral bij grote namen)?
wat is nou het grote verschil tussen apples en pc's.

Apple is gemakkelijker in gebruik en doordat er standaard goede (soms dure) componenten gebruikt worden geen (of veel minder) gezeik met drivers en andere compabiliteitstoestanden. Apple laptops zijn bovendien een stuk mooier dan de gemiddelde pc en powerbooks zijn superdun en superlicht (ik heb zowel een powerbook als dat ik een fervent pc gebruiker ben)...en de standaard hardware is direct uit de doos redelijk in staat om zonder extra geluidskaart etc. in te zetten (hoewel een goede externe usb or firewire geluidskaart natuurlijk nog mooier is)

Serieuze muzikanten willen niet klooien met drivers, sleutelen aan hardware of ander generd: die willen muziek maken, een mac is dan net wat gemakkelijker en betrouwbaarder dan de gemiddelde pc. Als je voor een duppie op de eerste rij wil zitten, lekker plugins wil downloaden op Kazaa en niet te veel wil betalen zou ik voor een pc gaan...als je niet teveel met computerdingen bezig wil zijn en op een mooie, snelle, gemakkelijk te bedienen en stijlvolle machine muziek wil maken...tja...ik moet zeggen dat ik wel een beetje verliefd ben geworden op mijn mac.

Oh, en geloof me een dikke, zware, warme (!) laptop is een vershrikking...om mee te zeulen of om op je schoot te hebben...en de veel goedkope laptops zijn dik, zwaar en worden erg heet aan de onderkant.

Maakt het nou veel uit waar je muziek op maakt?

Nee, het is vooral de stijl, het gemak en het gevoel...

famindex_bottom_09162003.jpg

Sexy eh?

hoor hier waarom PC laptop met XP zuigt: (in mijn geval dell inspiron 8100)

mr. gates vindt het nodig om in XP energie besparende dingen in te bouwen waar JIJ helemaal nix kan aan doen. het meest frapante waar ik problemen mee had was dit: XP beheert volledig eigenhandig de IRQ's voor de hardware. vroeger was dat zelf te doen in de BIOS, maar nu kan je er nix nada noppes aan veranderen. en wat wou het toeval, mijn USB soundcard moest ƩƩn IRQ delen met een stuk of 10 (serieus!) andere apparaten, terwijl er wel nog andere IRQ's vrij waren. resultaat? gestotter bij elke mogelijke bitrate en latency.

wil je dit niet? windows herinstalleren en met ƩƩn of andere toetsencombo een verborgen menu oproepen waarin dat kan uitgeschakeld worden. of op zeer riskante wijze een bestaand systeem omswitchen van ACPI (of was het APCI?) naar standaard PC. was gelukkig voor mij wel gelukt.

geen last meer van pops (alhoewel ik nog niet handmatig IRQs kan instellen, want BIOS laat t niet toe), MAAR geen batterij meter meer, de volume en playknoppen bij mn keyboard doen het niet meer, en ik heb het vermoeden dat mn CPU alleen nog op 731Mhz werkt ipv. 1000Mhz max (moet daar s achteraan zitten)

het grappige(?) is dat het op puur toeval berust, ik kan het probleem hebben, maar jij helemaal niet... wat zegt u over apple?

(mijn gok is dat dat er met centrino niet beter op geworden is)

Da's gek, mij lukt het wel. ;)

Nou ja, moet eerlijk toegeven dat het te fixen niet altijd even gemakkelijk is.
Maar denk maar niet dat elk ander OS zo z'n nukken heeft hoor.
Want ook bij OSX zie je soms door de patches het bos niet meer hoor.

Origineel geplaatst door divi
hoor hier waarom PC laptop met XP zuigt: (in mijn geval dell inspiron 8100)

mr. gates vindt het nodig om in XP energie besparende dingen in te bouwen waar JIJ helemaal nix kan aan doen. het meest frapante waar ik problemen mee had was dit: XP beheert volledig eigenhandig de IRQ's voor de hardware. vroeger was dat zelf te doen in de BIOS, maar nu kan je er nix nada noppes aan veranderen. en wat wou het toeval, mijn USB soundcard moest ƩƩn IRQ delen met een stuk of 10 (serieus!) andere apparaten, terwijl er wel nog andere IRQ's vrij waren. resultaat? gestotter bij elke mogelijke bitrate en latency.

wil je dit niet? windows herinstalleren en met ƩƩn of andere toetsencombo een verborgen menu oproepen waarin dat kan uitgeschakeld worden. of op zeer riskante wijze een bestaand systeem omswitchen van ACPI (of was het APCI?) naar standaard PC. was gelukkig voor mij wel gelukt.

geen last meer van pops (alhoewel ik nog niet handmatig IRQs kan instellen, want BIOS laat t niet toe), MAAR geen batterij meter meer, de volume en playknoppen bij mn keyboard doen het niet meer, en ik heb het vermoeden dat mn CPU alleen nog op 731Mhz werkt ipv. 1000Mhz max (moet daar s achteraan zitten)

het grappige(?) is dat het op puur toeval berust, ik kan het probleem hebben, maar jij helemaal niet... wat zegt u over apple?

(mijn gok is dat dat er met centrino niet beter op geworden is)

tja..alsof je hier op een mac of ander platform geen last van kan hebben......op een laptop heb je uberhaupt meestal geen mogelijkheid om via de BIOS irq's hard te zetten........ACPI is idd soms een hassle, maar meestal werkt het gelijk de 1e keer goed.....je hebt toch wel pech gehad vermoed ik...verder zijn er patches te vinden die het powerbeheer op dell laptops kunnen uitschakelen...linux gebruikers (bv FS gebruikers) hebben daar ook last van gehad...dus niet specifiek een winXP ding.....

ken veel mensen die pro een inspiron met bv RME hammerfall tot volle tevredenheid gebruiken

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
tja..alsof je hier op een mac of ander platform geen last van kan hebben......op een laptop heb je uberhaupt meestal geen mogelijkheid om via de BIOS irq's hard te zetten........ACPI is idd soms een hassle, maar meestal werkt het gelijk de 1e keer goed.....je hebt toch wel pech gehad vermoed ik...verder zijn er patches te vinden die het powerbeheer op dell laptops kunnen uitschakelen...linux gebruikers (bv FS gebruikers) hebben daar ook last van gehad...dus niet specifiek een winXP ding.....

ken veel mensen die pro een inspiron met bv RME hammerfall tot volle tevredenheid gebruiken

Olaf
daar twijfel ik niet aan, maar mijn perceptie is dat apple de muzikant meer au sƩrieux neemt dan winbugs. getuige investeringen in Emagic, en dingen als Garageband

in elk geval heb ik door deze toestanden 0% zin om nog PC te kopen voor audioproductie. of t zou een desktop moeten zijn, daar kan je die shit uitschakelen zonder problemen, maar ik wil mobiel blijven. je doet er mee wat je wil

daar twijfel ik niet aan, maar mijn perceptie is dat apple de muzikant meer au sƩrieux neemt dan winbugs. getuige investeringen in Emagic, en dingen als Garageband

in elk geval heb ik door deze toestanden 0% zin om nog PC te kopen voor audioproductie. of t zou een desktop moeten zijn, daar kan je die shit uitschakelen zonder problemen, maar ik wil mobiel blijven. je doet er mee wat je wil

en ik ben het eens dat als je geen verstand/tijd/zin hebt om met computers te stoeien je idd het beste voor een Mac oplossing kan gaan...die componenten zijn allemaal netjes getest ed voor de software..dus daarmee geen gezeik..mits je natuurlijk OS X prettig vindt om mee te werken..op wonderbaarlijke manier laat ik onze iMac altijd crashen, en ik haat het mac OS hahaha...naja..ieder z'n ding..... ohja..budget is natuurlijk ook een kwestie....als je toch voor een PC gaat kies daarom ook voor de meest gangbare componenten, intel stuff dus....dan weet je dat het daar in ieder geval op getest is..

Alsof MS haar meuk niet test?
Dat geloof je toch zelf niet? Die testen zich ook helemaal het leplazarus daaro.
Maar zij zijn ook afhankelijk van al die hardware bakkers die drivers voor hun eigen produkten maken.
Niet voor niets dat MS dat hele gedoe met gecertificeerde drivers aan je loopt op te dringen.
Zij krijgen al zoveel gezeik over zich heen en ook heel vaak terrecht.

Maar dat neemt nog niet weg dat sommige dingen buiten hun schuld om fout gaan.
Want die chipbakkers uit azie kunnen er ook wat van hoor.
Daarom is het ook zo belangrijk om goede hardware te kopen en niet van die cheapo meuk.

En als gebruiker zul je ook de moeite moeten nemen om een apparaat waar je meer dan een leuke tweedehandse synth voor hebt betaald om onder de knie te krijgen. Heb je daar geen zin in laat het dan door iemand doen die het wel kan. Kan je die ook op z'n flikker geven als het niet werkt. (daarom worden er in de ICT ook zoveel externen aangetrokken zodat zij die zwarte piet kunnen krijgen)

Maar je vind het wel heel normaal als je de koppelingsplaten van je auto laat vervangen in de garage en dan wel zelf een OS gaat installeren en tweaken? Dat MS groot is geworden dit 'makkelijker' te maken neemt nog niet weg dat je nog steeds moet weten wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Want MS geeft ook diverse cursussen voor het beheersen van haar software producten (niet voor niets, en ook niet zo goedkoop overigens).

Dan zou ik dit ook meenemen als je kijkt naar een computer voor het produceren. (om maar even on topic te blijven)

aan onwetendheid over mn PC ligt het bijlange niet. ben er vrij zeker van dat ik er een pak meer van weet dan de gemiddelde forummer hier.

wel, die kennis doet me hoe langer hoe meer zin krijgen om te kijken of het gras aan de overkant echt groener is (bij apple) dus

probleem is bij mij natuurlijk ook dat je in een laptop veel minder je ding kan doen, je kan geen interne apparaten enzo aanpassen/vervangen/toevoegen, en BIOS toestanden zijn in grote mate vastgelegd. en nu met die ACPI shit van XP is het helemaal om zeep

ik denk/hoop dat dat bij apple beter geregeld is, heb spijtig genoeg niet de centjes om het aan den lijve te ondervinden. en ken niet meteen iemand die met zn i/powerbook muziek maakt

<intermezzo>
frisse opmerking van collega: "da s bullshit dat OS X beter afgesteld is op de hardware, is XP ook"
ik: "oja? die ACPI fuckt wel mooi met mn USB audio interface"
collega: "oh USB geeft wel wat problemen"
ik: " i rest my case"
</intermezzo>

ik heb tijdje geleden min win98SE bak in de studio naar win XP pro geupdate, met ACPI (na me in de materie verdiept te hebben)....ik heb een delta44 kaart, firewire PCI etc...en alles werkt als een zonnetje....dus ik ben geheel niet ontevreden met ACPI.....

Ik heb laatst een inspiron 5150 aangeschaft (3.06G hyperthreading, intel chipset, 512ram, dualhead videokaart 64mb, usb2.0 en firewire) met een echo indigo DJ als geluidskaart. Dit werkt als een zonnetje, ik gebruik de laptop tegenwoordig ipv mijn desktop in de studio door er op de 2e video output een 19 inch monitor en keyboard en muis aan te hangen. Ik heb er wel een 120G 7200rpm 8mbcache externe harde schijf aan gehangen. Ik zal de komende jaren zeker blijven werken met xppro en de inspiron 5150

ik heb tijdje geleden min win98SE bak in de studio naar win XP pro geupdate, met ACPI (na me in de materie verdiept te hebben)....ik heb een delta44 kaart, firewire PCI etc...en alles werkt als een zonnetje....dus ik ben geheel niet ontevreden met ACPI.....
jij niet nee! maar hoe goed is een OS als het bij de ene wel goed werkt en bij de andere niet?

jij niet nee! maar hoe goed is een OS als het bij de ene wel goed werkt en bij de andere niet?

what else is new? zo kan ik van alle OS'en wel een voorbeeld gaan noemen...sorry hoor....ik ken ook genoeg mensen die problemen hebben met audio hardware aan een Mac (OS9, OS X etc.) ..maar zegt dat iets over de kwaliteit van het apple OS? lijkt me een combinatie van erg veel factoren die hier spelen....... dus ik vindt het een beetje suggestief om aan te geven dat ACPI en/of Win XP niet goed is, of zelfs buggy, omdat jij (en/of anderen) persoonlijk wat negatieve ervaringen hebben gehad met bepaalde hardware in combi met win XP....

maargoed, to each his/her own ;)

:luv:

what else is new? zo kan ik van alle OS'en wel een voorbeeld gaan noemen...sorry hoor....ik ken ook genoeg mensen die problemen hebben met audio hardware aan een Mac (OS9, OS X etc.) ..maar zegt dat iets over de kwaliteit van het apple OS? lijkt me een combinatie van erg veel factoren die hier spelen....... dus ik vindt het een beetje suggestief om aan te geven dat ACPI en/of Win XP niet goed is, of zelfs buggy, omdat jij (en/of anderen) persoonlijk wat negatieve ervaringen hebben gehad met bepaalde hardware in combi met win XP....

maargoed, to each his/her own ;)

:luv:
precies! ik zeg maar dat het voor mij niet werkt. van mij mag jij daar gelukkig mee zijn:luv:

<en ze leefden nog lang en gelukkig...>

Vind het ook zwaar irritant dat software en hardware bouwers in de muziek sfeer zo weinig doen om te testen enzo.

Uitzondering zoals RME en Steinberg daargelaten. En die zelfs nog tips over ea geven.

En als een bedrijf als bijv Dell zorgt dat die mensen laptops kunnen gebruiken om te testen dan zullen die ook eerder beweren dat het op een Dell goed werkt. Beetje commercieel denken kan dan ook geen kwaad zou ik zeggen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back