Solina String Ensemble verschillende uitvoeringen

Ik heb 1 van de laatste versies die er gemaakt waren (die dingen waren niet aan de straat stenen
kwijt te raken hoorde ik van de man waarvan ik hem overnam).
Het is dus de versie met leds en heb er ook een originele flightcase bij gekregen voor een
scheet en 3 knikkers.
Ik ken het geluid van de andere versies niet dus kan geen vergelijking maken maar voor mij
heeft deze versie toch wel het solina string ensemble geluid. Precies zoals ik hem wil hebben.

Over de studio van Air...een paar jaar geleden was er een special op tv (welke zender weet
ik niet meer, volgens mij tv5) en daar zag je uitgebreid hun studio en hoe ze speelden etc.
Heb het toen opgenomen, maar of ik het nog ergens heb staan. Duurde zeker een uur.

Marcel

Origineel geplaatst door Tadream

Over de studio van Air...een paar jaar geleden was er een special op tv (welke zender weet
ik niet meer, volgens mij tv5) en daar zag je uitgebreid hun studio en hoe ze speelden etc.
Heb het toen opgenomen, maar of ik het nog ergens heb staan. Duurde zeker een uur.

Marcel

Het zou helemaal te gek zijn mocht je die video nog hebben :halleluja

ac/dc gate zijn volgens mij twee triggertypes voor resp. positieve (b.v.roland) en of negatieve (korg/ moog) triggers/gates.
ik vond dat er niet zoveel verschil zat tussen de types twee en drie en prefereer de stereochorus versie.
enigszins geschokt ben ik overigens wel door maurits' mededeling dat de solinamidikit niet meer leverbaar is; maurits 't is toch niet waar zeker??! hoe moet dat nu verder met alle solinafans en niet te vergeten korgcx3 fans e.a.???;{

Zeg ik heb een vraagje of jullie daar ook last van hebben: ik kan de preset Trumpet gewoon gebruiken in combinatie met Viola en/of Violin, maar zodra ik de Horn aanzet dat verdwijnt het Trumpet geluid. Dit is sowieso het geval als ik de Trumpet aan heb en ik doe de Horn er ook bij aan. Anyone?

Origineel geplaatst door Orabidoo
Zeg ik heb een vraagje of jullie daar ook last van hebben: ik kan de preset Trumpet gewoon gebruiken in combinatie met Viola en/of Violin, maar zodra ik de Horn aanzet dat verdwijnt het Trumpet geluid. Dit is sowieso het geval als ik de Trumpet aan heb en ik doe de Horn er ook bij aan. Anyone?

Bij mij doet hij dat ook :) . Ik had er eigenlijk nog nooit opgelet.

Weten jullie trouwens van wanneer de Versie 1 vervangen werd door V2?

Ik zal nu een geluidsample posten. Mijn solina is de V1, en zoals je zal kunne horen klinkt die heel vet. Maar niet zoals je ze hoort in sommige platen. Het heeft wel veel weg van het solina geluid van de Cure, dat 'sterk' en 'scherp' karakter van deze solina.

Dus hier is het
Het is de Violin en Viola patch tesamen. Heb het wel flink moeten compresseren EN afgekort zodat hij zou passen als bijlage

Update: voor sample zie mijn volgend bericht! Heb het verplaats door een langere.

Laatst gewijzigd:
Nou ja, zo klinkt mijn V1 dus ook. :D Maar goed, hij klinkt op veel platen nooit zo vet omdat ze het gebruiken als achtergrond akkoorden, en dat mixen ze dan heel zacht in.

Op deze sample hoor je de mooie 'Viola' patch, die wordt dan aangevuld door de 'Violin' patch. Dat geluid is GROOTS en mooi!!

Laatst gewijzigd:
Hoi Orabidoo, is het niet zo dat er een versie is die 'hoger' klinkt. De hoge noten op die clip is eigenlijk het hoogste octaaf. Graag zou ik een V2 horen ter vergelijking.
Ik moet wel zeggen, hoe meer ik mijn solina hoor hoe minder ik moet 'klagen' En ik zal mijn solina wellicht niet wegdoen, maar misschien een tweede kopen voor dat ander geluid.

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Solina String Ensemble verschillende uitvoeringen

Re: Re: Solina String Ensemble verschillende uitvoeringen

Origineel geplaatst door Jos de Lange
Hoi TheSoulguru.

Ik heb geen antwoorden op je Solina-vragen (hoewel ik er in de 80-ger jaren wel eentje heb gehad.

Ik wil antwoorden op je 'bijvraag'. Daar heb je volgens mij nog geen antwoord op gehad. Mike O. overrulde
je oorspronkelijk vraag volgens mij....:-)

Ik speelde in begin 80-jaren op een Moog Prodigy (geen Midi, geen sequencer aansluiting).
Een goed jaartje nadat de Prodigy uit was gekomen, kwam er een 'bouwpakketje' voor op de markt,
waarmee je de Moog voorzag van aansluitingen voor een sequencer.
(Als je een beetje handig was met boormachine en soldeerbout dan kon je dat zélf.)
Deze aanpassing gaf de Prodigy 4 jackaansluitingen;
- AC trigger in en uit
- DC trigger in en out.
Deze aansluitingen gaven aan een sequencer (ik weet de naam van de mijne niet meer) de toonhoogte en
de lengte van de toon door aan de squencer via AC- en DC-uit.
Als de sequencer op afspelen werd gezet dan kwam de info via de AC- en DC-in de Prodigy binnen.
That's all.

Dus..... jouw aansluitingen hebben volgens mij daarmee te maken.
(Wel vreemd dat je er niet 4 hebt...overigens.)

Jos

Hoi Jos, dank u zeer voor de info!!

Origineel geplaatst door TheSoulguru
Hoi Orabidoo, is het niet zo dat er een versie is die 'hoger' klinkt. De hoge noten op die clip is eigenlijk het hoogste octaaf. Graag zou ik een V2 horen ter vergelijking.

Nou daar zeg je me wat... op het album van Oldfield, "Ommadawn", vind ik ook dat de Solina veel hoger klinkt dat mijn V1 solina aankan. Hoe ie het voor elkaar krijgt... het enige wat ik kan bedenken is dat ie het op halve snelheid op tape opnam en daarna weer op normale snelheid draaide, waardoor je een verhoogd geluid krijg.

Origineel geplaatst door Orabidoo
... het enige wat ik kan bedenken is dat ie het op halve snelheid op tape opnam en daarna weer op normale snelheid draaide, waardoor je een verhoogd geluid krijg.

Verdubbelling van de tapesnelheid geeft inderdaad één oktaaf verhoging.

wat je ook zou kunnen doen zonder externe hulp is de solina stemmen mbv het draaiknopje links vh instrument, zodat het keyboard een algemeen hoger bereik heeft, maar dan moet je wel letten dat je andere instrumenten ook op dezelfde manier stemt, en het scheelt ook minder dan een octaaf.

Maar misschien bestaat toch zo'n Solina ?

Origineel geplaatst door TheSoulguru
.....maar dan moet je wel letten dat je andere instrumenten ook op dezelfde manier stemt, en het scheelt ook minder dan een octaaf.

Het bereik van de tuningknop is meestal niet meer dan 2 a 3 halve tonen.
Als je zeker weet dat de andere intrumenten ook zoveel kunnen verstemmen, dan kan dat een oplossing zijn.
Maar als je b.v. met blaasinstrumenten samen moet spelen....
(Mijn dwarsfluit b.v. kan hooguit 1 halve toon verstemd worden.)

Origineel geplaatst door Mennomoog
Wacht eens even: ik heb datzelfde plaatje in een boekje van een 4 LP album en ik zie daarop dat er geen modulation knop opzit. :confused:
dat zou heel erg vervelend zijn... want zonder modulatie geen fatsoenlijk string geluid nutuulk...

Mja, hij heeft hem kennelijk toch op modulation, want hij klikt wel zo op z'n albums :D

Was die modulatie knop er niet om de modulatie juist UIT te zetten?
Dus standaard staat-ie aan... ;)

Back