[enquete] mp3 downloaden maakt de muziek business kapot

[enquete] mp3 downloaden maakt de muziek business kapot

• dankzij mp3 geef ik een stuk minder geld uit aan cds

Stemmen: 11 22,0%
  • dankzij mp3 koop ik nu cds die ik anders niet eens had leren kennen

Stemmen: 26 52,0%
  • ik download nooit mp3

Stemmen: 9 18,0%
  • ik download een cd en wacht met kopen tot hij zo oud is dat die in de aanbieding nog maar 8 euro kos

Stemmen: 4 8,0%

• Totaal aantal stemmers
    50

omc

boem
Als ik naar mezelf kijk dan ben ik dankzij mp3 downloaden CD's gaan kopen die ik anders nooit gekocht had. Het gaat hier dan wel voornamelijk om CD's van bands / pop artiesten. Ik download weleens een 538 summerhits CD maar die zou ik als ik hem niet zou downloaden zowiezo toch niet kopen. Ik denk dat vooral verzamel CD's last kunnen hebben van het downloaden van MP3.

Ik betrap mezelf overigens wel op zeer gevoelig te zijn voor de aanbieding CD's van 8 euro. Zo heb ik pas nog 3 prodigy albums aangeschaft voor 8 euro per stuk. Zou elke CD max. 10 euro kosten dan zou mijn verzamel verslaving wel weer enigzins los komen en zou ik per maand meer aan CD's uitgegeven dan ik nu doe, gegarandeerd. :)

What about you...

ppffffffffffffff
..we hebben net een enorme thread over dit alles gehad kortgeleden....
.ik denk niet dat er veel zijn op het forum die hier op zitten te wachten....

Arv

Dit topic wordt vast gesloten....:gaap:

Ik ga toch voor optie 2 trouwens, muziek die ik écht goed vind koop ik toch wel orgineel...het is ook zo dat ik wel eens muziek heb gedownload dat ik zo vet vond dat ik het orgineel er van ben gaan kopen.:)

Origineel geplaatst door Arv
ppffffffffffffff
..we hebben net een enorme thread over dit alles gehad kortgeleden....
.ik denk niet dat er veel zijn op het forum die hier op zitten te wachten....

Arv

pfff.. antwoord dan gewoon niet en laat het links liggen. :kont:

Ik download overigens nooit ILLEGALE muziek :engel: mp3s downloaden is hetzelfde als een winkel overvallen.. dit doe je toch gewoon niet! :slotje:

ik vind optie 2 eigenlijk een schijnheilig optie voor velen. ik ben zelf van mening dat als je over deze questie wilt lullen je beter niet de vraag kan stellen of die troep nou eindelijk niet eens gewoon een stuk goedkoper gemaakt moet worden. tweede probleem voor mij dan in dit geval is dat de muziek die ik luister hier gewoonweg niet te krijgen is en ik flink moet betalen om het te krijgen. ten derde vind ik mp3's gewoon fijn, omdat ik dan kan checken of een cd echt goed is, want het is ook nog eens zo dat ik tegenwoordig vaak tegenkom dat op een cd van 18 tracks ik er maar een stuk of 3/4 boeiend vind en de rest gewoon opvulling van de cd.

[gewoon mijn eerlijke mening]

tsja meneer Fatar... toen er nog geen mp3's waren was de prijs van een CD ook al 15 gulden te veel (t.o.v. plaat)... toen werd ons beloofd dat het 'uiteindelijk' nog wel eens qua prijs zou dalen tot op die van een elpee...
in die tussen tijd, dus van na de intrede van cd tot aan de mp3, is er geen zak veranderd qua prijs, nog duurder geworden...
terwijl het productie proces nix duurder of zelf goedkoper is dan het stukkie vinyl persen... duzze... waar ligt het nou an?

tita tovenaar mag het weten...

Dat het slecht gaat op de CD-markt heeft maar erg weinig te maken met het downloaden van Mp3, etc.
Het is veel meer de kwestie dat de 'consument', hoofdzakelijk kinderen tussen de 10 en 16 jaar, hun geld anders zijn gaan besteden.
Vooral het SMS'en en zo kost nu het volledige zakgeld.
Er is gewoon een verschuiving in de jeugdcultuur.
Dat melkkoetje voor de muziek-industrie is aan het verdwijnen.

En dat deze thread al een keertje geweest is, so what?
Daarmee is de waarheid niet vastgelegd!
Zijn er besluiten gemaakt? Zijn er conclusies?
Waarom mag je niet op een onderwerp terugkomen?

En als ik m'n mening twee keer schrijf, so what?
Ik werk in het onderwijs... Daar moet ik alles minstens twee keer zeggen...
Behalve m'n salaris, dan :)

En voor hen die vandaag hun Cito-toets gaan doen... Sterkte :D

Wout

op het journaal afgelopen week: bijna alle klassieke muziek winkels zijn de afgelopen tijd dicht gegaan in Nederland...komt vast door het downloaden, ik zie regelmatig pijprokende 50jarige whizzkids hun complete bach-collectie naar MP3 coderen en op P2P zetten, en andersom zie ik ook bijzonder veel klassieke-muziek liefhebbers brakke MP3's van hun favoriete klassieke muziek via kazaa downloaden......zie hier het grote bewijs!

Origineel geplaatst door olafmol
op het journaal afgelopen week: bijna alle klassieke muziek winkels zijn de afgelopen tijd dicht gegaan in Nederland...komt vast door het downloaden, ik zie regelmatig pijprokende 50jarige whizzkids hun complete bach-collectie naar MP3 coderen en op P2P zetten, en andersom zie ik ook bijzonder veel klassieke-muziek liefhebbers brakke MP3's van hun favoriete klassieke muziek via kazaa downloaden......zie hier het grote bewijs!
Waar staat dat downloaden de reden is van het sluiten van dat type winkels? Dat downloaden een reden is dat de verkoop minder wordt dat wil niet zeggen dat dat altijd de reden is. Ik denk dat klassieke muziek altijd een vak naast de 'reguliere' muziek was en dat de komst van DVDs in elke winkel de schuldige is aan het instorten van heel die markt. DVDs beslaan vaak meer dan de helft van het winkeloppervlak en dan vervallen bakken die minder liepen en die een winkel vaak wel meerwaarden gaven, zoals instrumentaal, filmmuziek, jazz en klassiek.
Waarom klassiek-speciaal zaken over de kop zijn gegaan is voor mij net zo'n raadsel als al die kroegen in Friesland die te koop staan. Een slechte, zeer slechte zaak! Maar of dat door het downloaden komt? Misschien komt het wel doordat elke kroeg voortaan zo'n computer heeft staan. Dat heeft als gevolg dat alle kroegen geen CDs meer kopen (slecht voor de CD business) en dat alle kroegen saai zijn en dezelfde muziek hebben (slecht voor de kroeg business)

Origineel geplaatst door ikke
pfff.. antwoord dan gewoon niet en laat het links liggen. :kont:

ah.. je wil ook is wat te zeggen hebben zo te zien? Dikke kont in je eigen smoel zou ik zeggen :(

Arv

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Waar staat dat downloaden de reden is van het sluiten van dat type winkels? Dat downloaden een reden is dat de verkoop minder wordt dat wil niet zeggen dat dat altijd de reden is. Ik denk dat klassieke muziek altijd een vak naast de 'reguliere' muziek was en dat de komst van DVDs in elke winkel de schuldige is aan het instorten van heel die markt. DVDs beslaan vaak meer dan de helft van het winkeloppervlak en dan vervallen bakken die minder liepen en die een winkel vaak wel meerwaarden gaven, zoals instrumentaal, filmmuziek, jazz en klassiek.
Waarom klassiek-speciaal zaken over de kop zijn gegaan is voor mij net zo'n raadsel als al die kroegen in Friesland die te koop staan. Een slechte, zeer slechte zaak! Maar of dat door het downloaden komt? Misschien komt het wel doordat elke kroeg voortaan zo'n computer heeft staan. Dat heeft als gevolg dat alle kroegen geen CDs meer kopen (slecht voor de CD business) en dat alle kroegen saai zijn en dezelfde muziek hebben (slecht voor de kroeg business)

ik denk ook dat het niet veel met mekaar te maken heeft, was ook ironisch bedoeld....maar op het NOS journaal werd het wel met elkaar in verband gebracht (de RIAA en BS enzo hebben dus wel succes met hun brainwash campagnes)....verder werden er nog wel meer rare dingen gezegd, whitenoise uit utrecht (een prijsvechter, parallel/grijze import, met vnl 'alternatieve' muziek in het schap) ging ermee stoppen, kwam volgens de eigenaar vanwege de komst van de mediamarkt in utrecht..yeah right, alsof whitenoise het van de verkoop van Frans Bauer, Dido en Marco Borsato moest hebben......zelfde verhaal bij Djax (Upbeats) die gaat stoppen met nederlandstalige hiphop, en de reden die wordt gegeven: komt door het internet en downloaden..terwijl iedereen in de muziekscene al zo'n paar jaar vindt dat de kwaliteit van hun releases zwaar beneden de maat is.... kortom: lekker makkelijk zo met die zondebok genaamd internet.....

Ik mis de optie 'geen mening'.

+1 daarvoor overigens.

ik heb: dankzij mp3 koop ik nu cds die ik anders nooit zou kennen... gestemd

gewoon weg omdat dit waar is. Tja het is waar dat kids van 15-18 misschien minder van de pupulaire bulk kopen door de downloads en mp3, maar in mijn tijd kopieerde ik bandje na bandje en kocht ook weinig op lp..... (alweer iets ouder he)
ik denk dat er niks veranderd is eigenlijk....

ik vind zo hier en daar ineens een mp3 waarvan ik dan als ik het goed vind ook wel de orginele cd van wil bezitten en ik denk dat mp3's de aankoop van cds voor mij in ieder geval bevord heeft.

ok ik heb ook albums gedownload die ik anders niet zou kopen...tja daar loopt de business dan ook geen geld door mis. hoogstens levert het nog meer artiest bekendheid op.

artiesten die blij mogen zijn dat ik anders nooit cds van hen gekocht zou hebben maar via mp3 deze bands goed ben ga vinden:

nine inch nails, hooverphonic, infected mushroom, front 242, aphex twin etc etc

mp3 maakt de muziek business niet kapot..... de prijzen van orginele cds en winsten van platenmaatschappijen doen dat!!! ik heb een tijdje in Kentucky gezten waar cds 6-9 dollar kosten....vergelijk die prijs met de euro's hier. op een cd van 8 euro verdient en de artiest en de platenmaatschappij beide genoeg en ik garandeer dat iedereen dan te lui wordt ook maar iets te downloaden

Mp3 maakt de muziek-bizniz NIET kapot...

DAT doet de platenwereld zelf door het hoog houden van de CD-prijzen!!!:duivels:

Back