[enquete] mp3 downloaden maakt de muziek business kapot

[enquete] mp3 downloaden maakt de muziek business kapot

• dankzij mp3 geef ik een stuk minder geld uit aan cds

Stemmen: 11 22,0%
  • dankzij mp3 koop ik nu cds die ik anders niet eens had leren kennen

Stemmen: 26 52,0%
  • ik download nooit mp3

Stemmen: 9 18,0%
  • ik download een cd en wacht met kopen tot hij zo oud is dat die in de aanbieding nog maar 8 euro kos

Stemmen: 4 8,0%

• Totaal aantal stemmers
    50
Origineel geplaatst door Bass
Mp3 maakt de muziek-bizniz NIET kapot...

DAT doet de platenwereld zelf door het hoog houden van de CD-prijzen!!!:duivels:

Daar hebben de platenmaatschappijen nix mee te maken peins ik. Is dit niet de overheid die veel te veel tax eist?!

Origineel geplaatst door dione
Ja hoorrrrrr......daar gaan we weerrrrr....

hiero

;)
Inderdaad. De helft van de mensen beweren dat we deze discussie al gehad hebben, dus sluit ik hem.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Op verzoek van de starter heb ik hem weer geopend. Er is al een thread over maar dit is een enquete dus vandaar dat ik hem weer open.

Discussies over dit onderwerp kunnen hier gedaan worden: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=24414
Tnx, dankzij de statistieken vd enquete kunnen we nu ook zien hoe het hier verdeeld is op synthforum.

Origineel geplaatst door olafmol
... verder werden er nog wel meer rare dingen gezegd, whitenoise uit utrecht (een prijsvechter, parallel/grijze import, met vnl 'alternatieve' muziek in het schap) ging ermee stoppen, kwam volgens de eigenaar vanwege de komst van de mediamarkt in utrecht...

Dat is wel een reden, omdat die grote zaken hun waren veel goedkoper kunnen leveren, concureren ze de speciaalzaken weg. Zo'n medfiamarkt is uiterst slecht voor het totale aanbod...

Mp3 heeft daar niets mee te maken...

Wout

Ik koos de laatste optie: MP3 totdat ze in de aanbieding gaan.
Vind ze gewoon te duur nieuw, en vaak als ik een CD vaak gehoord heb, draai ik 'm zelden meer.
De echt goeie koop ik dan orgineel na een tijd.

Origineel geplaatst door ikke
mp3s downloaden is hetzelfde als een winkel overvallen..

Ow, als we die analogie even volgen... leg jij in de winkel ook alles onder een kopieerapparaat en ren jij dan met de kopietjes van de goederen weg? :D

Origineel geplaatst door Yoozer
Ow, als we die analogie even volgen... leg jij in de winkel ook alles onder een kopieerapparaat en ren jij dan met de kopietjes van de goederen weg? :D

:)
bwa kijk, ik overdrijf natuurlijk een beetje maar het principe is hetzelfde.. Je steelt een zelfstandige zn brood (met of zonder geweld). Af en toe een mp3'tje downloaden kan natuurlijk mij niet zon kwaad, maar ik ken mensen die zich dagelijks bezighouden met p2p proggies om zo volledige cd's te bekomen.

voor mij is t ook dankzij mp3 koop ik nu cds die ik anders niet eens had leren kennen

voorbeeldje:

een paar jaar terug alweer vroeg een klasgenoot of ik zin had om mee te gaan naar dido in de melkweg. ik kende dido niet zo, dus heb een aantal mp3's gedownload, vond 't leuk, ben meegegaan en heb daarna haar album en ook nog 's het album van tom mcrae (het voorprogramma) gekocht...niks mis mee :)

ik vind goede muziek op mp3 hebben niks aan, wil dan altijd het origineel

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Dat is wel een reden, omdat die grote zaken hun waren veel goedkoper kunnen leveren, concureren ze de speciaalzaken weg. Zo'n medfiamarkt is uiterst slecht voor het totale aanbod...

Mp3 heeft daar niets mee te maken...

Wout

klopt..MP3 heeft daar nix mee te maken..maar als je voor de gein het aanbod van de mediamarkt en van whitenoise naast mekaar legt wordt het wel een vreemd verhaal.....whitenoise richt zich op de "alternatieve" muziek-scene, mediamarkt op de top10 van de top40 zeg maar......

......zelfde verhaal bij Djax (Upbeats) die gaat stoppen met nederlandstalige hiphop, en de reden die wordt gegeven: komt door het internet en downloaden..terwijl iedereen in de muziekscene al zo'n paar jaar vindt dat de kwaliteit van hun releases zwaar beneden de maat is.... kortom: lekker makkelijk zo met die zondebok genaamd internet.....

Het is misschien zo dat djax weinig bijzondere hip hop releases uitgebracht heeft de afgelopen jaren. Maar ik denk dat in dit genre toch zeker wel gewezen kan worden naar het downloaden. Er zijn tegenwoordig in hiphop zoveel kids die gewoonweg geen geld uitgeven aan de muziek die ze leuk vinden omdat ze het kunnen downloaden. Miss djax gaf aan dat het moeilijk is om 500 cd's verkocht te krijgen. En ik denk dat ze daar groot gelijk in heeft. Wat is het nut van 500 cd's voor een platenlabel ? Je moet je promotie kunnen betalen, productiekosten, distributie en artiest; en daar kom je met 500 niet mee uit. Hip hop moet het vooral hebben van goedkope cd'tjes die bij optredens verkocht worden. Zo brengt def p onder zijn ramp records cd'tjes voor 8 euro uit, en dan verkoopt het al iets beter (maar dan moet je er nog een berg verkopen, wil het interessant zijn). Ik zelf koop elke maand 3 a 4 cd's .......en dan kijk ik nog naar de prijs. Maar zo vond ik gisteren journeys by dj (mix album van coldcut) afgeprijsd voor 11 euro, of de hefner reworks voor 11 euro op cd.

Origineel geplaatst door C-Code
Het is misschien zo dat djax weinig bijzondere hip hop releases uitgebracht heeft de afgelopen jaren. Maar ik denk dat in dit genre toch zeker wel gewezen kan worden naar het downloaden. Er zijn tegenwoordig in hiphop zoveel kids die gewoonweg geen geld uitgeven aan de muziek die ze leuk vinden omdat ze het kunnen downloaden. Miss djax gaf aan dat het moeilijk is om 500 cd's verkocht te krijgen.

deze discussie is ook al geweest op het LOW forum, en iedereen was het daar over eens dat Saskia gewoon grotendeels prut heeft uitgebracht de laatste jaren......waarom kan dat niet gewoon de reden zijn? man die nederhop was een grote hype en Saskia heeft er slim op meegelift, maar op een gegeven moment is er de klad in gekomen , maar ze is gewoon doorgegaan met benedenmaatste rotzooi uitbrengen..tja..dan vinnik niet gek dat ze geen 500 CD's meer verkoopt....je moet toch kiezen waar je geld naartoe gaat, en dan moet het album wel erg vet zijn, vol met goede nummers, zo niet, dan gaat het geld ergens anders heen..zo simpel is dat, maar tegenwoordig begint iedereen gelijk te gillen over downloaden dit en dat....

ik zie ook zeker wel een interessante ontwikkeling in de added value die DVD kan geven...een DVD-A kan bv onafhankelijk van de muziek video en afbeeldingen laten zien.....stop je DVD-A in je dvd-speler, en op je scherm komen allerlei interessante inline-notes, artwork, etc.etc....beetje wat je vroeger met die mooie grote LP hoezen had....

klopt..MP3 heeft daar nix mee te maken..maar als je voor de gein het aanbod van de mediamarkt en van whitenoise naast mekaar legt wordt het wel een vreemd verhaal.....whitenoise richt zich op de "alternatieve" muziek-scene, mediamarkt op de top10 van de top40 zeg maar......

Dat wil niet zeggen dat 'WhiteNoise' niet van de top 40 leeft :)
Maar die verkoopt'ie duurder omdat daarmee de de 'alternative' scene gesteund wordt.
De Mediamarkt verkoopt lekker veel voor goedkoop...

Wout

Dat wil niet zeggen dat 'WhiteNoise' niet van de top 40 leeft :)
Maar die verkoopt'ie duurder omdat daarmee de de 'alternative' scene gesteund wordt.
De Mediamarkt verkoopt lekker veel voor goedkoop...

Wout

tuurlijk verkoopt whitenoise wel de top 40..ten dele dan.....maar Wout, je snapt toch wel wat ik zeg? tis net alsof een smartshop ineens failliet zegt te gaan omdat er een apotheek om de hoek komt, of het lokale alto-kafe omdat er een hippe lounge-tent om de hoek komt....ze richten zich op een ander segment...

Het hele patent-recht en intelectueel copyright is diefstal van het
universum. Ego-tripperij.
Mensen moeten dankbaar zijn dat ze aan het geluk van anderen bij
kunnen dragen door middel van hun creaties en gedachten en alles gratis weggeven.
Laat deze voorgaande gedachte een geschenk aan allen zijn, die het waard vinden haar
te overdenken en met dat proces hun leven te verrijken.

Uw dienaar,
ISPdeRuiter

ze richten zich op een ander segment...

Maar ze hebben het andere segment nodig om het ene te laten overleven.
Er is gewoon een bepaalde omzet snelheid van voorraad nodig om goed te draaien.
De top 40 levert die snelheid.
Anders heb je óf een geweldig inzicht in je klantenkring nodig óf je houdt winkeldochters, die je de nek omdraaien.
Gaat je burman die top 40 inpikken, dan ga je kapot.

Wout

Origineel geplaatst door Racy Dieven
Het hele patent-recht en intelectueel copyright is diefstal van het
universum. Ego-tripperij.
Mensen moeten dankbaar zijn dat ze aan het geluk van anderen bij
kunnen dragen door middel van hun creaties en gedachten en alles gratis weggeven.
Laat deze voorgaande gedachte een geschenk aan allen zijn, die het waard vinden haar
te overdenken en met dat proces hun leven te verrijken.

Uw dienaar,
ISPdeRuiter

...

geloof dat 6 echt volgeling word van deze wonderschone proza... :D

Maar ze hebben het andere segment nodig om het ene te laten overleven.
Er is gewoon een bepaalde omzet snelheid van voorraad nodig om goed te draaien.
De top 40 levert die snelheid.
Anders heb je óf een geweldig inzicht in je klantenkring nodig óf je houdt winkeldochters, die je de nek omdraaien.
Gaat je burman die top 40 inpikken, dan ga je kapot.

Wout

als ze bij whitenoise zo afhankelijk waren van de omzet in top40 shit hadden ze hun tent allang dicht kunnen gooien....want dan hadden ze een onverkoopbare voorraad van ongeveer 98% van hun complete assortiment..lijkt me niet handig

Back