wie kan me helpen? (vervanging voor andere synths)

the captain

key-kieken
HOI.
Wie kan me helpen?
Ik gebruik momenteel een roland xp-80 en een kurzweil K2000(ja,die worden nog gebruikt...) voor live-optredens,repetities en dergelijke.
Na jaren,optredens,repetities en kilometers beginnen die wel hun tanden te tonen.
-De roland waarvan de eerst si-toets niet meer werkt,de "patch","F1"-knoppen werken ook niet meer en de linker-uitgang kraakt wanneer er een vlieg erop wil landen....
-De kurzweil die aan een zeldzame variant van altzeimer blijkt te lijden:hij moet eerst een kwartiertje tot een half uur opwarmen want anders doet hij het tegenovergestelde van wat je eigenlijk van plan was....en ik moet regelmatig mijn sustainpedaal opnieuw solderen omdat de k2000 het plezant vindt om zomaar even de polariteit te veranderen.....snik
Jawel,na al hun jaren zijn ze dus dringend aan pensioen toe....
De vraag is:met wat vervang je die instrumenten nu?
Ik heb natuurlijk al eens gepolst naar de vr-760,k2600,k2661,promega3,triton,fantom,v-synth en andere andromeda's maar ik weet bij god niet wat te kiezen...
Ik zoek een wijd aanbod aan (goeie) klanken:piano's,hammond's,rhodessen,strings (nee,geen lingerie vetzakken!!) maar ook schokkende synthesizer-sounds die het haar op je armen doen rechtstaan...
Het liefst maak ik gebruik van twee klavieren maar zie het niet zitten om nog eens een rack te moeten versleuren met
15 modules.
Dus gewoon 2 toestellen mét klavier zonder rack's....
WIE KAN ME HELPEN?

Welkom captain,

Het eerste wat in me opkwam toen ik je "slijtage aan je spullen" las, was: hoe krijgt hij het voor elkaar ??
Ik moet ook altijd alles meezeulen, alles wordt neergekwakt, ingeplugd, afijn, je kent het, maar alles blijft maar werken !
Aangezien je spullen nog niet ZO oud zijn en van (naar mijn smaak) fijne kwaliteit, zou ik zeker in eerste instantie reparatie overwegen.

Mocht je dan toch iets willen vervangen, kan ik je als vervanging voor de XP zo'n nieuwe RS van Roland aanbevelen. Veel geluiden komen overeen, edit-mogelijkheden zijn niet veel minder, er zit alleen geen sequencer op (maar die zul je live toch niet gebruiken). Wat uitgebreider is natuurlijk de fanthom, die qua sound nog ietsje beter is maar niet mijn voorkeur heeft in live-situaties, omdat het allemaal nèt niet makkelijk genoeg te bedienen is. De V-Synth is amper te vergelijken met de anderen. (en kl*te te bedienen...)

voor de kurzweil wordt het moeilijker, ben ik bang...

WAt dacht je hiervan:

Korg TRITON PRO X met het MOSS-Board erin(MOSS is Virtual Analog scheurijzer al la Z1 en OASYS ;) )
Roland Fantom met een paar leuke boardjes erin?
Korg KARMA met MOSSboard?

èèn van die dingen samen in combinatie met de reparatie van je steengoede Kurzweil, want die zou ik toch echt niet wegdoen, maar soit...

eerste dat bij mij opkomt:

Clavia Nord Electro/E-MU Vintage Pro keys & een Virus KC

Ik moet alleen bekennen dat ik de Clavia niet gehoord heb nog..

De nieuwe Korg Triton Extreme zet je veilig qua rompler (160MB) & sampler (96MB) of
anders maar terug een Roland RS of een Fantom...

Een Clavia Nord (Lead of Modular) is volgens mij nog altijd de beste virtual analog. Staat ook wel op het podium ;)
Ik heb, eerlijkheidshalve, ook wel veel positiefs gehoord over de Alesis Ion of de Nord Electro.

En die string moet je zelf maar zoeken... :D

Ooit van Yamaha gehoord? Ik zie geen Motifs en zo voorkomen in je lijstje, maar die dingen (Motif, Motif SE, S90) klinken echt ontzettend goed: warm en vol. Vooral goede strings, piano's, el. piano's (beste Rhodes en Wurlitzer uit een rompler!) en leads (geen vintagekyes meer nodig dus). Een SY99 is ook ontzettend uitgebreid: FM, rompler en RCM. Als je die echt doorhebt kun je er bijna alles wel mee maken. Je kunt het ook nog combineren met een XP-30, dan heb je wel alles wat jij opsomde. Maar voor de veelzijdigheid kun je er misschien beter een VA-synth bijnemen, hoewel je er dan wel één zult moeten nemen met ingebouwde effecten; een NordLead is wel leuk, maar daarbij zul je toch echt een extra effectenmodule moeten meenemen, en een ION heeft bijvoorbeeld geen (of maar amper?) reverb.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Maar voor de veelzijdigheid kun je er misschien beter een VA-synth bijnemen, hoewel je er dan wel één zult moeten nemen met ingebouwde effecten; een NordLead is wel leuk, maar daarbij zul je toch echt een extra effectenmodule moeten meenemen, en een ION heeft bijvoorbeeld geen (of maar amper?) reverb.
Een Access Virus dan enne ... reverb heeft de PA-man wel bij hoor :P

Origineel geplaatst door r.5
Een Access Virus dan enne ... reverb heeft de PA-man wel bij hoor :P

Okee, maar Access is een tikje duurder (hoewel, A en B niet meer zo natuurlijk). Maar wat betreft de PA-man: ik wil toch wel érg graag mijn eigen reverb instellen (hoort toch bij je klank? :confused: ); en daarbij: bij repetities heeft niet iedereen een PA-man langs de lijn staan...

is zo'n "virus" geen analoge synth?
de reverb zou eigenlijk geen probleem kunnen zijn(zowel live als op repetitie)omdat we er wel meerdere gebruiken voor drum,zang,acous.gitaar en dergelijke..maar ik denk dat het dan toch beter is als ik eigen efx-module voor mijn eigen aanschaf,zodat ik mijn eigen presets kan blijven gebruiken.
Natuurlijk heb ik al van yamaha gehoord maar ik persoonlijk hou er niet zo van,maar dat ligt natuurlijk in smaken,héé.
alhoewel dat ik de motif-series wel leuk vind...maar ik ze nog niet geprobeerd...
het is natuurlijk ook geen slecht idee om ze te laten repareren wat voor de roland weinig probleem zou mogen vormen maar waar hier in belgie kan je een kurzweil laten herstellen als er bij niemand in kurzweil dealt....
volgende feit is ook dat ik de key's niet lang kan missen wegens wekelijkse optredens....
alvast allemaal bedankt voor de nuttige info!!!!!

Yep, Virus is analoog, of beter: virtueel analoog (=VA). Ook visueel analoog trouwens, maar dat terzijde. ;)

Misschien is dat eigenlijk niet wat je zoekt, maar als je een bijzonder uitgebreide rompler hebt met gevarieerde klanken (zoals een Triton, XP, Phantom, Motif, SY99, enz.), dan voegt nog een rompler daar weinig aan toe, en een VA-synth juist wel veel, omdat dat gewoon een ander type synth is (ander doel, andere geluiden, andere editing).

En ik kan je toch echt aanraden zo'n Motif eens uit te proberen! 8)

koffers

koffers

Het eerste waar ik aan moest denken toen ik dat las was die jongen die van zijn vakantiegeld een dure Motif gekocht had, nog net genoeg geld over voor een gigbag en daar ging ie mee met de fiets naar de band :stupid
Weet je zeker dat zoiets hier ook niet het geval is?

Ik zou zeggen: laat je relatief jonge synths helemaal reviseren en koop voor de rest van het geld waar je anders andere synths had willen kopen stevige koffers.

Als je ze al in stevige koffers meeneemt, hoe krijg je het dit dan in Godsnaam voor elkaar???????

Het enige waar ik echt warm voor kan lopen als "1 fits all" instrument voor optredens is de nieuwe Motif, de Fantom en de Triton. Waarbij ik de Motif arpeggiators fantastisch vind, ideale speelhulpen voor de luie toetsenist.

natuurlijk zitten mijn huidige keys altijd in een op maat en handgemaakte flightcase wanneer ze on the road gaan...
maar (naar mijn schatiing) 600repetities en 150 optredens in sigarettenrook,bierlucht en andere vettigheid....een mens gaat er al dood van dus waarom zouden synths er niet onder lijden???

Origineel geplaatst door the captain
natuurlijk zitten mijn huidige keys altijd in een op maat en handgemaakte flightcase wanneer ze on the road gaan...
maar (naar mijn schatiing) 600repetities en 150 optredens in sigarettenrook,bierlucht en andere vettigheid....een mens gaat er al dood van dus waarom zouden synths er niet onder lijden???

Dan nog is jou slijtage (sorry, die van je synths) voor mij onbegrijpelijk....
Ons gebruik (of misbruik) komt aardig overeen en ik doe het zonder flightcases, maar met gigbags (made by mama).

Hoe doe je het toch......
:confused:

Wat betreft de slijtage: die zeldzame vorm van Alzheimer heeft mijn Kurz ook, en ik weet zeker dat ik er behoorlijk zuinig mee omga. Maar kijkend op de fora kom je al snel tot de conclusie dat Kurzweils behoorlijk wat mankementen kunnen gaan vertonen, zo is er bijvoorbeeld ook het zwakker wordende lcd scherm (euvel komt ook bij de wavestations voor, maar die worden tegenwoordig minder intensief gebruikt dan de K2000's) en zat van dat soort dingen. Heeft allemaal niets met misbruik te maken maar met techniek.
Ook de dial wheels op de JV en XP serie worden wat lam na verloop van tijd, ook bij normaal gebruik, het enige om dit soort slijtage te remmen is gebruik te maken van pc editors.
Verder kan er geen flight case tegenop. Live gebruik is zowiezo altijd veeleisender van je apparatuur dan sec gebruik in de studio.

Nieuwe Roland Fantom lijn schijnt ook veelbelovend te zijn.

De kurzweil K2600 staat sinds kort ter demo bij feedback, maar het veel me zeer tegen, zeker voor het absurde bedrag.

S90, Motif, supersynth. De Korg Triton X valt de meeste korg liefhebbers wat tegen, aangezien het weer meer van hetzelfde is.

Back