novation a-station

t-con

chaoss designer
hey synthers,

Ik heb ff een een vraagje over de novation a-station.
Ik ben van plan om er zo een op zeer korte termijn te kopen maar ze hebben mij verteld dat je die alleen met midi kan aansluiten.gezien iknog helemaal een noob ben gezien midi weerhoud me dat wel enigzins.
kunnen jullie mij helpen?
ggroet jamy

Heeft niet specifiek met de A-station te maken.
Je hebt al een synth (rm1x) en als je de nieuwe synth wilt gaan aansturen moet je idd gebruik gaan maken van midi.

Waar moeten we je mee helpen? :confused:

Je kunt natuurlijk gewoon geluiden met de a-station maken en die samplen. Alle knoppen en functies zitten op de module zelf en je hoeft dus niet met software via midi het apparaat te bedienen!

Ik begrijp nog niets van midi en ik zou dus ook bij god niet weten hoe ik het moet aansturen.
moet ik dan een midi interface aanschaffen? of kan ik alles doorlussen? en hoe werkt dat instellen voor midi?
en kan je bv ook maar een 2 app. midi aanluiten en de rest gewoon?

Uhm, zoveel vragen.. je hebt in ieder geval nog totaal geen overzicht van wat midi inhoud heb ik het idee. Zoek eens op dit forum op midi aansluiten.

Ah joh, fluitje va een cent dat hele midi verhaal. Koop gewoon die A-station....

Je werkt nu alleen met je rm1x hé? Dus je gebruikt hem al sje sequencer..

Sluit gewoon een kabeltje van je rm1x MIDI-OUT naar je Novation's MIDI-IN

I.p.v. dat je bv track 1 naar je rm1x' synth laat gaan geef je in set-up aan dat hij naar zn midi out moet.. hij zend dan op kanaal 1.
Op je Novation kies je dan gewoon de juiste sound voor midi kanaal 1.

Simpel.

ok thnx ik zal het eens proberen zodra ik die novation heb. :okdan:

gegroet Jamy

In een beetje handleiding staat uitgelegd hoe je midi moet aansluiten. Kwestie van een paar kabels erin pluggen, 3 settings ofzo instellen en gaan met die banaan. Het wordt lastiger als je meerdere apparaten gaat doorlussen e.d. Daar heb je gelukkig een midi-pathbay voor.

Het enigste wat wel lastig is van midi is alle functies juist door laten sturen naar je sequencer en terug. Daar stoei ik nog wel eens mee. Gewoon een kwestie van veel tijd instoppen en goed de handleiding lezen.

wat houd zo`n midi patchbay dan in? :erm:

Je stopt er bijvoorbeeld 1 midi-kabel vanuit je sequencer in en je kan hem doorlussen naar 7 andere uitgangen. De bijbehorende 7 ingangen kan je dan weer doorlussen naar 1 ingang die je dan weer aansluit op de midi-ingang van je sequencer.

Zeg maar dat je allerlei lussen kan maken tussen al je apparatuur die aangesloten is op de pathbay.
Je moet gewoon even gaan www.google.nl gaan doen en zoeken op midi. Dit is echt basiskennis en er is veel over geschreven. Waarschijnlijk ook op midi.pagina.nl

succes,

hardstikke bedankt!

ik zal vanavond eens hard gaan leren!

thnx en als ik nog met vragen zit kom ik hier wel weer terecht! :halleluja :geslaagd:

ma_fig2.gif

Bron: midipage.nl Op deze site staat een duidelijke Nederlandse uitleg over midi.

P.S. Ik weet alleen niet of je gebruik maakt van een computer...

Laatst gewijzigd:
@ max

nee ik doe eigenlijk nix met mijn computer gewoon omdat hij veel te langzaam is (pentium 2 499mhz en een audigy 2)
Ik wil ook echt puur muziek maken voor live optredens en voor mezelf omdat ik het leuk vind natuurlijk!!
:yamaha:

Kijk ook eens in de handleiding vam je RM1X. Daar staat duidelijk in uitgelegd hoe je een ander apparaat via midi met de RM1X kunt verbinden. Mocht je die niet hebben dan kun je hier de Nederlandstalige versie downloaden.

Origineel geplaatst door t-con
@ max

nee ik doe eigenlijk nix met mijn computer gewoon omdat hij veel te langzaam is (pentium 2 499mhz en een audigy 2)
Ik wil ook echt puur muziek maken voor live optredens en voor mezelf omdat ik het leuk vind natuurlijk!!
:yamaha:

met die pc moet je toch wel wat muziek kunnen maken oa rebirth (bouwjaar 1998) snel zat, als je maar niet de nieuwste software gebruikt.

ik heb ook even een vraagje over de a-station (vond het overbodig om daar een nieuwe thread voor open te maken)

leest de a-station ook patches uit de supernova II?

Lijkt me van niet, de architectuur is te verschillend. Als voorbeeld - er zit maar 1 filtermodel op de A-station (lowpass) terwijl de Supernova II er meerdere heeft (lowpass, highpass, bandpass, bandreject). Alle sounds die op andere filtermodellen berusten zouden dus niet hetzelfde klinken (en dat zijn er wat). De modmatrix en de effectensectie verschillen ook; kortom, 't lijkt me gerust te doen om sommige sounds na te bouwen, maar conversie - denk 't niet.

Back