Ben aan het cicuit benden. Heb een vraagje..

ikke

Ouwe rot
Ik heb mn Casio SK-1 opengevezen en met een bananenstekkertje interressante contactjes gezocht. So far so good! Nu is het dus de bedoeling dat ik tussen die contacten een pot/ knop zet. (uiteraard..) Hoe gaat dit nu precies in zn werk? Moet ik gewoon tussen de gesoldeerde draadjes een knop plaatsen? Of moeten er nog electronische snufjes tussen?

Alvast bedankt, syntherz!

De grap van circuit benden is toch dat je je niet aan de electronica regels houd om creatieve geluiden te creeren? Dus doe wat leuk klinkt en dan is t goed lijkt me.
toch?

Met een soldeerbout?

Gewoon twee draadjes aan die contacten solderen, en een potmeter aan de andere uiteindes en klaar ben je. :)

Wel zorgen dan die draadjes lang genoeg zijn om de pot te krijgen waar je wil.
Gaatje boren in de case, en daar de pot in zetten, en dan kijken hoe lang je draden moeten zijn.

aha! Dus toch.. Ok, bedankt! Kwou het ff zeker weten, voordat ik de knoppen enzo ging kopen.

Thx :okdan:

Ik ga binnenkort ook aan de gang met een sk-1(in de concertmate uitvoering). Ik weet dat het een kwestie is van trial en error maar kan iemand aanschatten aan welke waardes van potmeters ik moet denken, 500k ofzo?

Dan heb ik ook nog een vraag over bodycontacts. Op internet vindt je veel circuit-bendprojecten waar bodycontacts zijn gebruikt. Wat doen die dingen? Je moet ze aanraken maar wat gebeurd er dan precies. En als ik naar de electronicaboer ga en ik vraag naar bodycontacts weet hij dan ook waar ik het over heb?

BTW volgens mij beginnen steeds meer mensen aan het circuitbenden!

-Edit-
Ik heb nou die site van Reed ghazala nog eens goed bekeken. Meeste van mijn ragen zijn er al mee beantwoord.

Origineel geplaatst door jaxxon
BTW volgens mij beginnen steeds meer mensen aan het circuitbenden!
Sorry, maar dit noem ik geen circuitbenden.. Of zijn circuitbenden en modden twee verschillende dingen.

Dit is gewoon luk raak korsluitingen maken. Dit heeft niets met modden te maken. Modden is in mijn gedachten, nadenken en stukken functionaliteit toevoegen. Extra cv-in en outputs maken.

Modden vind ik geweldig. Circuitbenden vind ik geweldadig.

Mijn persoonlijke mening.

[wijsneus]
Volgens mij heb je die 909 gemod en niet gecircuitbend. Er is een verschil! :geslaagd:

[/wijsneus]

Damn JB was me weer net voor!

Ach zolang het speelgoed is wat je bend!

Re: Ben aan het cicuit benden. Heb een vraagje..

Origineel geplaatst door ikke
Ik heb mn Casio SK-1 opengevezen en met een bananenstekkertje interressante contactjes gezocht. So far so good! Nu is het dus de bedoeling dat ik tussen die contacten een pot/ knop zet. (uiteraard..) Hoe gaat dit nu precies in zn werk? Moet ik gewoon tussen de gesoldeerde draadjes een knop plaatsen? Of moeten er nog electronische snufjes tussen?

Alvast bedankt, syntherz!

1-De Casio open schroeven.
2-Een stukje draad aan beide einde vertinnen.
3-De pootjes van de chip kortsluiten en zoeken naar een bizar soundje cq. dat de Casio lekker smerig gaat klinken.
4-Gevonden, Dan het draadje op de print vast solderen tussen de twee pootjes.
5-Schakelaar tussen de lus vast solderen en een gaatje boren in de behuizing van de Casio om de schakelaar te bevestigen en vast schroeven.

En het hele verhaal begint weer opnieuw.
Ook andere elektronische componenten tussen de bestaande componenten vast solderen kunnen voor verassingen zorgen.

:duivels: :duivels:

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Sorry, maar dit noem ik geen circuitbenden.. Of zijn circuitbenden en modden twee verschillende dingen.

Dit is gewoon luk raak korsluitingen maken. Dit heeft niets met modden te maken. Modden is in mijn gedachten, nadenken en stukken functionaliteit toevoegen. Extra cv-in en outputs maken.

Als ik er een knop tussen zet die een bepaald effect geeft. Heeft die knop toch een functie en heb ik er toch over nagedacht!?

Al doende leert men..

Zoals ik het altijd begrepen heb:

Modden: is bijvoorbeeld een weerstand vervangen door een potmeter. Ook toevoegen van extra uitgangen/poorten/backlights enzo is modden

Circuitbenden: nieuwe verbindingen maken op de printplaat om zo nieuwe geluiden en effecten te creeren.

Beide begrippen overlappen elkaar ook wel een beetje. Circuitbenden is meer experimenteren en modden meer een wetenschap.
Vaak worden beide dingen toegepast in projecten.

Off course.. Circuit benden is modden. Maar modden is niet altijd circuit benden..

JB kletst uit zn nek.

Origineel geplaatst door Arv
Hoe kan je DIT nou geweldadig noemen? Dit is gewoon art/kunst..

http://www.anti-theory.com/soundart/instruments/gallery/
http://www.audible-ism.com/custom.html

Ik ken het..

Als het met speelgoed te maken heeft maakt het ook niet zoveel uit, maar als het echt om synths gaat is het altijd wat pijnlijk voor mij.. Het is alsof je een persoon een derde arm geeft zodat ie een GX-1 beter kan bespelen... Op zich goed, maar toch.. Blijft voor mijn gevoel moeilijke materie..

Een kinder keyboard van 9 euro kortsluiten, okee... Een 707 kortsluiten... aaaaaaaaaaaaaaaaaaargh!

Bij een 707 nadenken over hoe je het hihat geluid kunt regelen (al dan niet doormiddel van het kortsluiten van circuits) is alweer twijfelachtig.

Is een indianenstam blij met een houtbewerkings bedrijf op de hoek omdat die een ziekenhuis bouwen?

Luister maar eens naar een gecircuitbende 707 JB...............haha die laat een gewone 707 in z'n broek poepen.

Zo'n beetje alle jaren 80 synths en drumcomputers (PCM based) kunnen gebend worden........................DOEN!!!!!
Ken zelfs iemand die z'n cz101 gebend heeft..........YEEEEEAHHH

Als je het goed doet kan het geen kwaad en meestal blijft de originele werking ook betsaan.

Ik heb zelf een Alesis HR16 gebend en dat ding klinkt echt te gek, 14 schakelaars en ontelbare geluidsverneukcombinaties, midi aanstuurbaar.

Back