Kwalitatief controller keyboard

Steven V

Ouwe rot
Ik zoek een controller keyboard van goeie kwaliteit, en het mag wat kosten.

Liefst een 4 octaven versie met pitch bend wiel en modulatie wiel.

Bouwkwaliteit vind ik erg belangrijk; liefst een metalen casing en goede toetsen uiteraard (liever geen gewogen toetsen eigenlijk).

Een ingebouwde midi-usb interface heb ik niet nodig, ook extra functies zoals encoders en sliders moet ik niet hebben.

Wie kan mij helpen, alvast bedankt.

Oberheim MC1000

Oberheim MC1000

Deze Oberheim heeft wel veel van de extra's die je misschien niet echt nodig hebt, maar ik hoor van 'echte' toetsenisten' dat -ie heerlijk speelt en zeer degelijk gebouwd is. Kost nu € 599 bij musicstorekoeln.

The Oberheim MC 1000-88 is a lovely to play 88 key Hammermechanic-Masterkeyboard. It transfers all Midi Messages incl. Bank Select, has 8 settable Velocity-curves, controllable volume for the optional sound card, and can assign after touch each of the settable zones.
32 Midi channels are external, 16 of whichcan be optionally controlled via the internal sound card. After editing, the setup can be moved into one of the 128 memory spaces.

Features:
ï 2x splitbar
ï 88 key Hammermechanic-keyboard with Aftertouch
ï 32 ext. Midi-Out channels and 16 internal
ï MidiIn, Midi Thru and 2 separate Midi Out Ports
ï 2 assignable pedal connections
ï 8 different velocity curves and 8 different Aftertouch-Programs can be assigned to each zone
ï 2 programmable Realtime-Sliders
ï 1 internal Volume-Slider
ï Display with 3 x 7 letterso 128 memory spaces
ï Firmware-Update over Midi possible
ï An integrated Wave-blaster compatible Daughterboard-Connector makes it possible to build in an internal sound generator
ï measurements 1285 x 335 x 120mm

Keyboards in een 4 octaven uitvoering heb je niet veel in een metalen casing. De meeste echt solide bakken (qua behuizing dan) zijn de 88 gewogen toets versies van Kurzweil (PC2 en PC1x), Fatar (SL 880 -> serie) e.d.
In een 61 en 49 toets klasse zal je het bij merken van Evolution, M-Audio, Roland moeten zoeken, maar deze versies zijn wel wat minder solide voor optredens.
Wat misschien wel interresant is: de Roland A37 (76 licht gewogen toetsen) of de Kurzweil SP88 (88 licht gewogen toetsen), makkelijker mee te nemen dan hun grotere broers en toch vrij solide.
Ik zag hier geloof ik laatst ook nog een nieuw produkt van Fatar staan? Wellicht ook interresant.

Bedankt allemaal voor de vlugge reacties :)

88 of 76 toetsen lijkt me wat teveel van het goede, maar ik ga ze toch es checken.

Die Doepfer LMk2 leek me wel wat maar is toch te duur voor mij (€ 1000).

Hallo, even over de Oberheim MC1000:
Ik heb zelf een mc2000. Een aantal nadelen kleven aan dit master- over controllerkeyboard. Ten eerste is de handleiding nogal slecht. Daardoor wordt het programmeren van dit keyboard een stuk minder leuk.
Ten tweede, het klavier zelf is eigenaardig. Er zit een soort hamermechanisme onder elke toets, maar de 'terugslag' van elke toets, de snelheid waarmee de toets na het indrukken weer naar boven komt, is nogal rap. Alsof hij aan je vinger blijft kleven.
Het spelen op een keyboard is voor elke persoon weer anders. De één wil een lichte aanslag, de andere niet. Als je dit ding wilt kopen, zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je eentje ergens een keer bespeeld hebt. Een kat in de zak kopen is voor niemand leuk. (misschien voor degene die hem kwijt wil)

Origineel geplaatst door christopher

Het spelen op een keyboard is voor elke persoon weer anders. De één wil een lichte aanslag, de andere niet. Als je dit ding wilt kopen, zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je eentje ergens een keer bespeeld hebt. Een kat in de zak kopen is voor niemand leuk.

Dit is de nuttigste opmerking die ik tot nog toe gelezen heb in deze thread ! (no offence t.o. de andere posters trouwens)

Ieder (merk) klavier speelt anders, en als het puur en alleen gaat om een midi-klavier (en je dus niks met geluiden te maken hebt), zou ik ervoor kiezen om me bij een dergelijke keuze ALLEEN te laten lijden door het klavier.
Een klavier kan nog zoveel makkelijke extra's hebben, of nog zo'n mooie behuizing, als het kl*te speelt (naar je persoonlijke smaak), zul je er nooit veel plezier van hebben !

Testen, testen en nog es testen dus...

Back