Radiohead-achtige synth

Doender

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Ik weet helemaal NIKS van synthesizers etc.
Ik zit in een band a la Radiohead (denk aan Kid A en Amnesiac) en
wat betreft vage elektronische geluiden gebruik ik het programma Reason.
Nu willen wat meer die vintage electronische sound, en ik weet niet of dit te bereiken in met software.
Heeft iemand hier misschien tip wat betreft hardware of software voor het bereiken van zo'n geluid
(voor een redelijk klein budget :) )

Alvast bedankt!

Re: Radiohead-achtige synth

Origineel geplaatst door Doender
Hallo allemaal,

Ik weet helemaal NIKS van synthesizers etc.
Ik zit in een band a la Radiohead (denk aan Kid A en Amnesiac) en
wat betreft vage elektronische geluiden gebruik ik het programma Reason.
Nu willen wat meer die vintage electronische sound, en ik weet niet of dit te bereiken in met software.
Heeft iemand hier misschien tip wat betreft hardware of software voor het bereiken van zo'n geluid
(voor een redelijk klein budget :) )

Alvast bedankt!

Neem de output van Reason op op een cassette-recorder. Dat kan een 4-track zijn, maar in geval van nood kan het ook gewoon die van je stereo wezen. Voor een nog groezeliger effect kun je dat proces nog eens herhalen (track terug op je compie, nog eens opnemen... of gewoon cassette-op-cassette).

Als je dat teveel gedoe vindt, kun je ook eens klooien met het Screamer effect in Reason, alhoewel deze soms wat digitaal klinkt.

Hmmm, vage electronische geluiden...

Radiohead maakt veel gebruik van effect-modules, zoals bv. een Kaoss-pad van Korg.

Kwa software zou je iets kunnen proberen als de Absynth 2 of FM7 van Native Instruments
in combinatie met een aantal FX-modules waarmee je bv. delays, filters, distortion e.d. over
je geluiden te zetten (hardware danwel software). Verder voor een vintage geluid kan
je proberen ergens een 2e hands analoge synth op te snorren, daar is op dit forum genoeg
over te vinden!

Ik weet natuurlijk alleen niet wat je onder een "redelijk klein budget" verstaat.......

Download maar eens een zooi ensembles van de reaktor/native instruments site. Daar zitten heel veel voorbeelden tussen van hoe je vintage achtige effecten kunt krijgen.

Maak gebruik van de meest el cheapo gitaar fx pedaaltjes die je kan vinden in de muziekzaak. Ik zie altiijd een batterij van die dingen op het podium als ik weer eens bij een concert van hun ben.

Ik stond afgelopen concert niet echt dicht bij het podium, maar ze hebben iig een minimoog, ik dacht een juno, en de electronische drums komen uit een analogue solutions modulair ding. Maar eigenlijk ben ik alleen zeker over de mini.... ;)

Back