Cut-off van 2 kanten?

kGk

4 Bit über-micro
Zijn er ook synths met 2 (of meer) cut-off filters zodat je zeg maar de freqs binnen een bepaald gebiedje of juist daarbuiten hebt (als dat überhaubt al kan)? Zo ja, graag wat namen :).

Je bedoelt hi-pass en low-pass tegelijk? Tientallen synths kunnen dat...
Het effect wat je dan krijgt heet een band-pass filter, trouwens! :)

Tip: als je houdt van spelen met filters is de Clavia (Micro) Modular een leuke synth!

Mijn Nord Modular heeft zowel lowpass, bandpass, highpass als bandreject filters...

Re: Cut-off van 2 kanten?

Origineel geplaatst door kGk
Zijn er ook synths met 2 (of meer) cut-off filters zodat je zeg maar de freqs binnen een bepaald gebiedje of juist daarbuiten hebt (als dat überhaubt al kan)? Zo ja, graag wat namen :).
BPF en NRJ (notch reject) bedoel je... een D-50 bijv. heeft een EQ waarbij je o.a. ook kan 'notchen' maar dit is wel fixed (dus niet over een envelope)... BPF is meer gangbaar, NRJ zal je veel minder vinden hoewel bijv. een MS-20 zowel een LPF als HPF heeft, daarmee is het dus mogelijk om bepaalde filtering in die trent te maken...

Aha, had eerlijk gezegd ook wel gedacht dat ik niet de eerste was die dit bedacht had, wist alleen niet dat het een band-pass filter was. Maar goed, waar anders ben je noob voor? ;)

het aantal db's/oct. van een BPF of NRJ is over het algemeen de helft zo sterk als die van een LPF of HPF omdat anders het gebied waarin word gefiltered dan wel erg small word, dit type filter moet immers 2 kanten op: naar boven en beneden, een LPF of HPF is dus 'eenrichtings verkeer'... meest gangbaar is een BPF of NRJ van 12db...

de SID-chip van de C64 bijv. heeft een 12db LPF en HPF en maar een 6db BPF of NRJ :)

Re: Re: Cut-off van 2 kanten?

Re: Re: Cut-off van 2 kanten?

Origineel geplaatst door 6 trak
een D-50 bijv. heeft een EQ waarbij je o.a. ook kan 'notchen' maar dit is wel fixed (dus niet over een envelope)

Wat bedoel je hier eigenlijk precies mee? Doet ie dan eerst de cut-off voordat je de envelope verandert of iets in die richting?

ik bedoel gewoon equalizing over het totale geluid maar dan statisch, dus eigenlijk hetzelfde als dat je met een mixer doet, een eenmalige instelling zonder modulatie/tweaking...

qua envelope bedoel ik eigenlijk het *PAAAAAOOOOWWW* effect (bass-geluid bijv.)... dus dat het filter qua frequency veranderd over een bepaalde tijdsduur...

Origineel geplaatst door Hanz
hi-pass en low-pass tegelijk? Tientallen synths kunnen dat...
Het effect wat je dan krijgt heet een band-pass filter, trouwens! :)
pcies het omgekeerde, NRJ dus :)

ik denk dat ik het snap, de NRJ zelf heeft dus geen "envelope". Maar is dit synth-specifiek, dus alleen voor de D-50 of is het gewoon uberhaupt onmogelijk (ik vermoed het eerste :))?

Zijn er ook synths met een variabele hellingshoek van het filterafkappunt (slope van de filter cut-off)? Ik kan wel switching tussen 18,12 en 24 db per oktaaf op bijvoorbeeld mijn nova, maar niet traploos....wat helemaal mooi zou zijn als je de niet alleen de frequentie van het afkappunt kan instellen, maar ook de hoek 360 graden zou kunnen draaien..... je kan dan sweepen van een hi-pass naar een lo-pass filter....als je dit verdubbeld (dus 2 filters) kan je zelfs sweepen tussen een BPF en een BRF....zijn er synths die DAT allemaal kunnen?

tedzu...digitaal is zoiets misschien wel na te maken. Met een steilere slope gaat trouwens wel de vlakke respons van de rest van het signaal naar de haaien. Ook wel lekker hoor zo'n mega-mess-up filter. 96dB filters rulen, sound demolition!

96 db???????????????
24 4 pole is zo onwijs veel
Je haal alleen maar geluid weg hoor
Doe mij maar een lekkere 2 pole 12db filter dan hou je teminste geluid/oscilatos over

Ik heb trouwens op me sem dat traploos van lp naar hp te draaien is en in het midden is die gewoon bp
Teven kan je hem nog in band reject mode klikken helaas heb je geen traploze envelope van + naar -
Anders had je er aardig mee in de buurt gekomen van bazi zijn wensen

Back