Early Hardcore Oldskool rave-synths

KeesVerkerk

Ouwe rot
Ik zat net van die ouwe For THose WHo like to groove mixtapes te luisteren en ik vraag me nog steeds af waar ze van die typische hardcore geluidjes vandaan hebben. Ookal luister ik nu meer naar UK beats,,, en nusoul achtige dingen,,, gaat mijn 1991-1993hardcore hartje toch even sneller tikken als ik tracks hoor ala Joey Beltram ( My sound) en Rave generator..

Uit welke synths komen van die geluidjes zoals LA Style,,, Beltram,, die Piano van 88to piano,, etc etc..

denk dat er een hoop samples tussen zitten ... zoals 88 to piano.
Beltram heeft oa. een alpha juno gebruikt natuurlijk (mentasm) net als human resource.

Denk dat je zo'n beetje alle oude synths langs zal zien komen als je graaft, van korg poly's tot natuurlijk de hele roland lijn die tot dan toe uit was.

Ik weet niet,, ik kom die sounds bijna nooit tegen, dat Mentasm geluid natuurlijk wel,, ALpha juno toch??

Welke rolands nog meer dan?? Ik ken iemand met een d50, maar daar zitten die sounds ook niet , zelfs niet met uitgebreid tweaken.

Maar bv dat geluidje uit My Sound van Beltram,, je weet wel,,, uhhhh hihiihiiiiii uhhhhh hihiiiiii, ik heb echt in de verste verte geen idee waar je dat mee zou kunnen maken.

Dat geluid in Beltrams my sound is gewoon een gesampled dissonant akkoordje...waarschijnlijk haalde ze dat van een plaat. Maar dat soort sounds kan je echt uit iedere boerekool synth krijgen...het zou een juno kunnen zijn met chord memory maar er zit een digitaal randje aan wat komt omdat het gesampled is in een lofi sampler. En het heeft iets choir-achtigs...wellicht gelayerd met een roland u220 of Korg M1 of Waldorf Microwave. Een D50 zou het HEEL goed kunnen zijn overigens...je moet natuurlijk wel het juiste akkoord aanslaan...zo een geluid krijg je niet uit 1 toets...(duh 8) )

Maar het grootste geheim van die sound is dat je het sampled in bv een Roland W30 workstation of s900 in 12 bit et voila ...en je moet natuurlijk ook een dun snorretje en een mat laten groeien.

Dat vraag ik me dus ook al tijden af, het "My Sound" geluid. Het lijkt een soort van orgelpatch te zijn die in een accoord is gespeeld, dat accoord heb ik wel gevonden, maar het geluid heb ik nog niet kunnen bereiken.

heel veel geluiden uit die tijd zijn samples....wat Smackos ook al zei ; met de samplers uit die tijd gesampled klinkt het anders (Roland W30,misschien zelfs MKS-100...en oude Akai's )....
het "My Sound" geluidje lijkt me ook gesampled,er is zo te horen geen filter gebruikt op het geluidje,iets wat Beltram in die tijd wel vaak deed met z'n synth-soundjes...( Mentasm,Energy Flash )

als je jaren '80 (synth-)pop gaat luisteren kom je veel samples tegen die in die oude house-tracks gebruikt zijn...

veel gebruikte synths zijn idd Roland Junootjes en Jupiters...

De JX-8P is ook een feest van herkenning, al heb ik die zelf nog niet in handen gehad.

Poefff wat een vette track,, MY SOUND haahahhhhhaaahahaaaaaaa,,,

Volgens mij is dat geluidje wel een sample, er zit nog een hele dot laag onder dat geluidje.
Het is mij wel gelukt om zo'n geluidje als Jenaime Qui Tois-Angel Eyes uit de prophet vs te halen. Veel chord memory gebruiken, dan klinkt het al heel snel 1991.
Die piano van 88to Piano is dezelfde piano als Bingo Bongo-Minuteman. Volgens mij is dat ook fm.
Veel van die Rave tracks zijn idd samples,, maar ze samplen dit dan wel weer van platen waarin het origineel wel uit een synth komt.
BV Close your eyes- Acen,, die is helemaal vol gesamled met geluidjes uit LA-Style, Mentasm, T99.

Origineel geplaatst door dione

het "My Sound" geluidje lijkt me ook gesampled,er is zo te horen geen filter gebruikt op het geluidje,iets wat Beltram in die tijd wel vaak deed met z'n synth-soundjes...( Mentasm,Energy Flash )

Ik weet niet hoor, maar Energy Flash en Mentasm zijn echt niet gemaakt met samples,, je hoort zo duidelijk dat het uit een synth komt. BV bij mentasm hoor je die filter op de envelope triggeren, dat kan niet zo goed met samplers uit die tijd.En jeeeetje dat WAHH WAHH WWAHHH geluid uit energy flash gaat nog steeds door merg en been dat was echt geen sample

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik weet niet hoor, maar Energy Flash en Mentasm zijn echt niet gemaakt met samples,, je hoort zo duidelijk dat het uit een synth komt. BV bij mentasm hoor je die filter op de envelope triggeren, dat kan niet zo goed met samplers uit die tijd.En jeeeetje dat WAHH WAHH WWAHHH geluid uit energy flash gaat nog steeds door merg en been dat was echt geen sample

dat zeg ik toch ook ??

Kent iemand Playing with Knives-Bizarre INC,,,,, ergens in de break komt er zo'n lofi pianosound in, dat vind ik zo'n tegekke sound, ik hoop dat iemand weet waar je dat uit kan halen.

Volgens mij zijn die beltram tracks geen samples hoor, je hoort het idd aan de envelope structuur (die statisch is),

het "My Sound" geluidje lijkt me ook gesampled,er is zo te horen geen filter gebruikt op het geluidje,iets wat Beltram in die tijd WEL vaak deed met z'n synth-soundjes...( Mentasm,Energy Flash )

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Kent iemand Playing with Knives-Bizarre INC,,,,, ergens in de break komt er zo'n lofi pianosound in, dat vind ik zo'n tegekke sound, ik hoop dat iemand weet waar je dat uit kan halen.

Volgens mij zijn die beltram tracks geen samples hoor, je hoort het idd aan de envelope structuur (die statisch is),

Geen samples en dan een statische env?..die snap ik niet
Die chord sound van playing with knives zul je zelf moeten kunnen maken,gewoon een beetje knutselen:D
Zo hebben hun het waarschijnlijk ook gedaan.

Ken die plaat wel.....kan 'm alleen niet vinden zo snel...

Nogmaals ; als je een oude sampler zoals de W30 gebruikt,kun je dat soort samples makkelijk maken...als je dan de pitch van de sample veranderd gaan ze al snel zo lo-fi klinken...

Re: Early Hardcore Oldskool rave-synths

Ik zat net van die ouwe For THose WHo like to groove mixtapes te luisteren en ik vraag me nog steeds af waar ze van die typische hardcore geluidjes vandaan hebben. Ookal luister ik nu meer naar UK beats,,, en nusoul achtige dingen,,, gaat mijn 1991-1993hardcore hartje toch even sneller tikken als ik tracks hoor ala Joey Beltram ( My sound) en Rave generator..

Uit welke synths komen van die geluidjes zoals LA Style,,, Beltram,, die Piano van 88to piano,, etc etc..

Ik zou zeggen; Vraag het aan 1 van die meesters?! 1 daar van zit iig op het Forum!:D

Ken die plaat wel.....kan 'm alleen niet vinden zo snel...

Nogmaals ; als je een oude sampler zoals de W30 gebruikt,kun je dat soort samples makkelijk maken...als je dan de pitch van de sample veranderd gaan ze al snel zo lo-fi klinken...

Die piano chord is vaak gesampled in van die UK Breakbeat platen, in Playing with Knives is ie volgens mij echt uit een synth gehaald,,, Dat geluidje wat ik bedoel zit ook in: Dream Party-Digital Excitation. Frank De WUlf had zoveel gear toentertijd dat ie echt geen akkoordjes ging samplen.

Die Piano van Playing with Knives is de Korg M1 Piano patch, een hele bekende en veel gebruikte. Zit ook in alle Kniteforce platen, die bedoel je toch? Die Hoover uit Mentasm is zekers wel gesampled, maar dan wel als volledige loop uit zijn eigen Alpha Juno. Je hoort nl. een filter erover heen en dit is niet de typische Alpha Juno filter, daarnaast heeft hij het zelf ook ooit gezegd.

Vele stabs klinken ook zo rauw omdat ze als chord zijn gesampled en dan op andere noten zijn gespeeld. Vaak komen deze dan van platen (je hoort zelfs veel van orchestrale composities terug als je goed luistert), maar je kan het ook uit een eigen synth halen natuurlijk. Een chord memory werkt inderdaad ook, maar klinkt dan minder rauw, sample-achtig.

De lead van James Brown is Dead is trouwens een Jupiter-8 heb ik mij laten vertellen. My Sound ken ik vast wel van horen maar niet van naam... :o:

P.s. ik ben wel dan niet 1 van 'de Meesters' maar ik maak ook Old Skool UK Breakbeat [is aan 't terugkomen, in Engeland dan].

Ik ben ook bezig met oldskool,, veeeeeeeeeeel vetter dan die electro revival. Laat eens horen wat je maakt.

Back