Diskettestation MC-50 defect

manvsmachine

Electribe junk
Het diskettestation van mijn Mc-50 leest geen diskettes meer (Ik gebruik de goede DD diskettes). Elke keer als ik probeer een diskette te openen krijg ik de melding no disk dus ik denk dat het diskettestation kapot is. Is er hier iemand die weet of dit te vervangen is?
Het is een gewone MC-50 (geen mk2)
En het diskettestation is van panasonic.
mc-50_0020.jpg

mc-50_0022.jpg

Probeer eens te kijken of een gewone pc FDD werkt?
Meestal zijn die gewoon pin-compatible.

Soms moet je een jumpertje omsolderen op de pcb van de FDD...

Heb zo al vaak FDD's gefixt in app.

Enige waar je misschien mee blijf zitten is dat het frontje van de FDD niet meer past..

Kun je mischien ook vertellen wat voor jumpertje?
Ik heb dit namelijk al eens geprobeerd maar dat werkte ook niet. Mischien wel met dit jumpertje
Alvast bedankt

Soms zit er op het pcb al een pin header waar jumpers op kunnen.

Het kan ook zijn dat er op het pcb soldeer eilandjes zitten die je moet doorverbinden.

Lukt het als het kan om een scherp macro foto van de FDD pcb te maken?

ik zal het proberen ik heb alleen een erg goedkope camera dus of het goed gaat weet ik niet.

Ik heb mijn Mc-50 weer es opengeschroefd en de FDD van de MC-50 vergeleken met een FDD uit mijn pentium 1. Ik ben er achter gekomen dat de voedingsdraadjes bij de mc-50 niet hetzelfde zijn aangesloten. Waarschijnlijk is dit de reden waarom het niet wil lukken om een andere FDD in te bouwen. Nou is mijn vraag wat het verstandigste is? een nieuwe FDD halen en de voedingsdraden proberen te veranderen of een geschikte FDD te vinden?:confused: :stupid

als je besluit om een geschikte drive te gaan zoeken kan je eens hier kijken:

http://www.route66studios.com

heb hier zelf al een keer een een manual & drive besteld. Kost wel wat maar prima service, binnen 2 weken was het binnen.

voor mc-50 kost ie 68 dollar. Dat is ongeveer de helft van een nieuwe mc-50 en dan heb ik het nog niet eens over eventuele verzendkosten. Lijkt mij geen oplossing. Maar evengoed bedankt voor de link

iemand anders nog tips misschien?:confused:
:stupid :stupid :stupid

Kreeg dit mailtje van roland over defecte diskettestation:

Disk drives van de MC-50 zijn nog zeker te krijgen. Ze kosten ongeveer 50
a 60 Euro en zijn te bestellen bij een Roland dealer. Je kan natuurlijk
ook heel het toestel binnen brengen bij een dealer en deze zo door ons
laten nakijken.

Wat kan ik het beste doen?

Origineel geplaatst door manvsmachine
Kreeg dit mailtje van roland over defecte diskettestation:

Wat kan ik het beste doen?

Als je interesse hebt, dan wil ik er eventueel wel voor je naar kijken. Ik heb net een gloedjenieuwe standaard PC floppydrive in m'n Korg DSS-1 sampler geinstalleerd en de flatcable ietwat gemodificeerd en het werkt allemaal prima. Kosten aan onderdelen: minder dan 10 Euro. :)

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Als je interesse hebt, dan wil ik er eventueel wel voor je naar kijken. Ik heb net een gloedjenieuwe standaard PC floppydrive in m'n Korg DSS-1 sampler geinstalleerd en de flatcable ietwat gemodificeerd en het werkt allemaal prima. Kosten aan onderdelen: minder dan 10 Euro. :)
ok maar maaktje je DSS-1 ook gebruik van 720 kb disks en stamde die uit 1990?

Origineel geplaatst door manvsmachine
ok maar maaktje je DSS-1 ook gebruik van 720 kb disks en stamde die uit 1990?

M'n DSS-1 stamt zelfs uit 1986 en maakt inderdaad gebruik van 720 kB DD disks. :) Door de bandkabel hier en daar te wijzigen, heb ik de 720 kB DD diskdrive vervangen door een 1,44 MB HD drive, vers uit de winkel. Je kunt zonder problemen 720 kB disks in een 1,44 MB diskdrive gebruiken.

Das nou toevallig, mijn diskdrive van de psr1700 keyboard heeft het ook net begeven. Het lijkt wel of het motortje niet op de goeie snelheid wil komen.
Het is een 720 kb diskdrive met een heel andere aansluiting dan een standaard 1.44 mb
Hij heeft een 24 pins connector en geen eigen voedingskabel.
Weet iemand hoe ik een 1.44 mb diskdrive hieraan kan hangen? Die kosten namelijk maar €9,-

XP gebruikers LET OP
JE kan geen disks op 720 kb formateren met XP, als je dit hebt geprobeerd ziet hij de diskette helemaal niet meer.

Origineel geplaatst door wiener303
Das nou toevallig, mijn diskdrive van de psr1700 keyboard heeft het ook net begeven. Het lijkt wel of het motortje niet op de goeie snelheid wil komen.
Het is een 720 kb diskdrive met een heel andere aansluiting dan een standaard 1.44 mb
Weet iemand hoe ik een 1.44 mb diskdrive hieraan kan hangen? Die kosten namelijk maar €9,-

XP gebruikers LET OP
JE kan geen disks op 720 kb formateren met XP, als je dit hebt geprobeerd ziet hij de diskette helemaal niet meer.

zo'n diskdrive zonder voeding heb ik in mijn 386er ook zitten maar die was voor de mc-50 dus niet bruikbaar
want daar heb je er juist wel weer een met voeding voor nodig.

Ik denk dat je een 26-pins connector bedoelt of niet? Dat soort connectors met ingebouwde voeding worden meestal gebruikt bij laptop-floppydrives, maar je komt ze ook af en toe tegen in gewone PC's. Als je zo'n drive door een nieuwe PC floppydrive van 9 Euro wilt vervangen, dan zul je de draden van de 26-pins flatcable op de goede plaats in een nieuwe 34-pins connector moeten steken en daarnaast zul je een aparte voedingskabel voor de floppy drive aan de voeding van de PSR-1700 moeten solderen. Lijkt me op zich wel te doen, toch? Maar kijk eerst eens of zo'n nieuwe floppy drive wel past op de plaats van die laptop drive, want de laatste zijn meestal een stuk kleiner van omvang dan hun grotere PC-broers.

Zoals ik op de eerste foto van manvsmachine kan zien is de aansluiting inderdaad toch weer anders dan die van mij.

Ik heb net de koppen met alcohol schoongemaakt en ga hem vanavond weer eens inbouwen. Dit kan waarschijnlijk ook een oplossing zijn. Als dit niet zo is zal ik morgen weer eens verder gaan zoeken naar de pinaansluiting van die diskdrive en zal ik zelf wat gaan solderen. Ik laat wel horen of het gelukt is of niet.

Zoals ik op de eerste foto van manvsmachine kan zien is de aansluiting inderdaad toch weer anders dan die van mij.

Ik heb net de koppen met alcohol schoongemaakt en ga hem vanavond weer eens inbouwen. Dit kan waarschijnlijk ook een oplossing zijn. Als dit niet zo is zal ik morgen weer eens verder gaan zoeken naar de pinaansluiting van die diskdrive en zal ik zelf wat gaan solderen. Ik laat wel horen of het gelukt is of niet.

Is bij mij geen oplossing. Het station is helemaal kapot. en er zitten een paar van die platte kabeltjes los. een daarvan is beschadigd dus hij zal het nooit meer doen. en die vervangen is me te veel werk. Zou misschien mogelijk zijn met standaar bandkabel en het losmaken van de connectors. maar dit zou ik op mijn stage moeten doen met de heteluchtbout. anders lukt dat nooit bij SMD printjes:D

Nee, het schoonmaken van de koppen heeft geen zin gehad. Hij leek het even te doen, maar na 95% van de formating bleef hij weer hangen. Vervolgens zag ik wel het motortje draaien, maar niet dat wieletje langs die optocoupler. Dus het lijkt mij dat die snaar uitgelebberd is. (zie foto)
Ik heb nog gekeken of ik wat kon vinden over de aansluitingen van de floppy disk controller (Hitachi HD63266F die zit op een andere printplaat) maar die is zo obsolete dat er niks te vinden is van aansluitingen. Zoals je op de foto links onder kunt zien heeft de connector echt 24 pinnen. Weet iemand of dit een standaard is?

Ik zou het leuk vinden als ik hem kan hacken en een gewone standaard diskdrive met 34 pins connector ereraan kan hangen.

Attachments

• diskdrivepsr-1700_klein.jpg
    diskdrivepsr-1700_klein.jpg
    55,2 KB · Bekeken: 121
ts, als alleen je molex aansluiting anders is id at wel overkomenlijk.. zoek een multimeter en meet welke voltages er uit die molex van je synth komen. bij een PC floppy heb je 4 pinnetjes, van links naar rechts moeten daarop.. 12Volt, Ground, Ground, 5Volt

Back