geheugen mc-202

Het geheugen van de MC-202 is volatile, oftewel als je de spanning eraf haalt, dan is de informatie in het gehuegen verdwenen. Weet iemand hoe je het geheugen non-volatile kunt maken?

In de gebruiksaanwijzing staat daar niets over. Je kunt wel met batterijen de spanning erop houden, maar die zijn volgens de gebruiksaanwijzing na een uur of 8 al weer leeg.

Ik ben echt op zoek naar geheugen dat zonder spanning zijn informatie vasthoudt. Zoiets als een USB-stick dus. Het is dus in zekere zin een mod aan de MC-202. En nu hoop ik dat iemand daar ervaring mee heeft.

De TB-303 houdt zijn info wel vast. En aangezien die 2 niet super ver uit elkaar liggen, zou je verwachten dat er vast wel mensen zijn die hier wat mee hebben zitten klooien.

Het geheugen in de 202 is ram-geheugen, en volgens mij werkt dat op een hele andere manier dan flash-geheugen...ik denk niet dat de andere hardware in de 202, de memory controller en de cpu flash-geheugen snappen...het ding is tenslotte al 20 jaar oud, en flash geheugen bestaan nog niet zo lang (anders hadden ze dat er wel ingezet ipv ram)

In de 303 zit denk ik ook gewoon ram geheugen en een batterij. En zo'n batterij houd het echt wel langer vol dan 8 uur. Wat denk je van die Roland M64 cassettes, die je voor oa. de 909 en jx-8p gebruikt? das ook ram-geheugen en een batterij, en die dingen houden het ook 20 jaar uit :)

De 303 en 606 schijnen het zelfs zonder batterijen nog een behoorlijke tijd vol te houden (qua geheugen dan)

Dat klinkt aannemelijk. Het enige dat ik dan nog zou moeten aanpassen is het aanbrengen van een batterijtje bij het geheugen. De batterijen die in de achterkant gaan, net als bij de TB-303, leveren volgens mij spanning via de aan/uit knop. Dus die zou omzeilt moeten worden.

Als iemand er ervaring mee heeft, hoor ik het graag. Anders ga ik zelf eens koekeloeren en dan zal ik ergens in de toekomst wel een verslagje hier posten.

Anders gebruik je toch gewoon deze:

MC202_Template_Steve_Huber.jpg

Sorry, 't gaat natuurlijk over sequences :) Mijn fout :bekdicht:

...dat was dacht ik iets van de stroom (via externe adapter dus) d'r af halen maar de power-knop wel ingedrukt laten. d'r stond op de 'unofficial MC-202 page' wel 'n beschrijving van maar die site is ff down; http://w3.citenet.net/noise/202/

staat dat trouwens niet in die .doc op dat schijfje dat ik erbij had gedaan? zou op zich nog wel 's kunnen...

Het geheugen (als ik mij niet vergis) van de MC202 blijft bewaard zolang er batterijen in zitten. Zodra je die er uithaalt (of de adapter er uit trekt) is het leeg.

Ik kan me voorstellen dat je niet via de cassette-interface wilt werken (kan wel handig zijn, maar tegenwoordig erg omslachtig).

Waar je naar zou moeten zoeken is de geheugenchip voor het noten-/pattern geheugen en daar een batterij overheen zetten (en dan wel hopen dat je 'm daarmee niet opblaast). betreffende het hoe-en-wat kan ik je niet helpen.

Je zou met oplaadbare batterijen (voor zover je dat al niet doet) kunnen werken en bij het wisselen de spanning met een adapter erop houden tot de nieuwe erin zitten.

Zoals al gezegd, het is al een vrij oud beestje, en (betaalbaar) flash-geheugen bestond nog niet...

Suc6

Maar zo lasting is die cassette interface toch niet? je kan dat ook gewoon opnemen op je computer als .wav, en dan weer afspelen als je em wilt terugzetten...

Origineel geplaatst door deep base mine
De batterijen die in de achterkant gaan, net als bij de TB-303, leveren volgens mij spanning via de aan/uit knop.

De batterijen in de SH-101, MC-202, TB-303, TR-606 hebben twee funkties:

- ze zorgen ervoor dat je de apparaten zonder netadapter kunt gebruiken.
- als het apparaat uit staat, dan zorgen ze ervoor dat het geheugen bewaard blijft.

De geheugens blijven niet bewaard als je alleen een netadapter gebruikt die je steeds in het stopkontakt laat zitten.

Als je niet van plan bent om je x0x-box zonder adapter te gebruiken, dan zou je in het batterijcompartiment een Lithium knoopcel of iets dergelijks kunnen bevestigen en die op de batterijpolen aan kunnen sluiten. Daarnaast zal er nog een printspoortje onderbroken moeten worden om te voorkomen dat de geheugenbatterij leeggetrokken wordt als het apparaat zonder adapter aan wordt gezet.

Ik wist niet dat je met batterijen het geheugen van een 202 kon bewaren.

Ik heb wel eens met een sampler sequencejes bewaard. Dat doen onze vrienden in belgie geloof ik ook of niet?

heheheh die chinetti .. das om je patches te bewaren jah ;)

ik heb een aparte apple voor de sequences .. maar nog niet opgesteld eerlijk gezegd ..

Origineel geplaatst door MadR
heheheh die chinetti .. das om je patches te bewaren jah ;)

ik heb een aparte apple voor de sequences .. maar nog niet opgesteld eerlijk gezegd ..

haha, tja, foutje. Desondanks toch handig lijkt me, zo'n patch sheet. Ik zou er bijna een MC202 voor kopen, zo mooi vind ik die sheet.

Maareh, nu je het er toch over hebt... Hoeveel charme verliest zo'n ding nu als je 'm met midi -> CV aanstuurt? Ik ken eigenlijk heel dat apparaat niet, wat ik begrijp is het een (verontschuldig mij voor mijn lasterlijke taal) 'veredelde' 101 met een 303 seqeuncer?

Origineel geplaatst door Chinetti
haha, tja, foutje. Desondanks toch handig lijkt me, zo'n patch sheet. Ik zou er bijna een MC202 voor kopen, zo mooi vind ik die sheet.

Maareh, nu je het er toch over hebt... Hoeveel charme verliest zo'n ding nu als je 'm met midi -> CV aanstuurt? Ik ken eigenlijk heel dat apparaat niet, wat ik begrijp is het een (verontschuldig mij voor mijn lasterlijke taal) 'veredelde' 101 met een 303 seqeuncer?

een 303 werkt toch zeker anders ...
de steps van de 202 zijn geloof ik iets van 1/92ste ofzow
en werkt met gate en afstand tot volgende noot tijden
niet een tr/tb sequencer waar je de fysieke steps voorbij ziet komen maar op het display als noten

en cv/gate gaat redelijk
maar echt veel heb ik nog niet getest
heb ook nog zo'n kenton kit er voor liggen

morgen maar eens met me pro2000 er aanhangen

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik wist niet dat je met batterijen het geheugen van een 202 kon bewaren.

Ik eigenlijk ook niet. :o: Ik had een beetje teveel soldeerdampen gesnoven, denk ik. Een correctie dus: de batterijen in de MC-202 worden niet gebruikt om de patterns te bewaren. Het is waarschijnlijk wel mogelijk om de 202 te modden zodat de batterijen voor geheugen backup gebruikt worden, maar daar komt meer bij kijken dan alleen even een enkel printspoortje onderbreken.

volgens mij als je de 202 via cv aanstuurt moet dat eerst via een interne logische chip die de boel redelijk blijkt te vragen, zo heb ik ooit op ah enzo gelezen... maar das behoord offtopic.

Back