Vraagjes over analoog tapedeck

demian

Ojee
Ik heb een Analoog tapedeck gekocht van de week bij een fotozaak, en wel een Sony TC-850.
Dit is een 2 sporen recorder met mogelijkheid tot bandecho. (vanwege die mogelijkheid heb ik hem gekocht)
Nu zit ik met de lastigheid dat de recorder nogal bromt en ruist en kraakt en niet alle knoppen reageren zoals ik verwachtte en hoopte.
Deze recorder heeft waarschijnlijk een klein servicebeurtje nodig, vandaar mijn eerste vraag :

Waar kan ik goed een taperecorder laten nakijken zonder dat ik gelijk getild wordt en dat het toch nog goed gebeurt.

Mijn tweede vraag, kan iemand mij uitleggen hoe ik de bandecho zou kunnen toepassen op een synth als effect.
Ik heb wel iets gevonden, namelijk hier:

http://www.dantiques.com/tapedecks/sos.htm

Maar ik weet niet of dit dus de manier is. Iemand die hier ervaring mee heeft? Of gewoon wat tips heeft?

thnx!

Nog effe een foto'tje zodat we allemaal weten om wat voor recorder het gaat. :)

Ditzijn de knoppen die niet goed werken,

-tape/monitor schakelaars, kraken en 1 schakelaar laat geen geluid door in de monitor stand.
-SOS/ECHO schakelaar werkt misschien wel goed, maar ik hoor geen effecten
-Volume van de SOS/ECHO schakelaar kraakt en wanneer deze op nul staat hoor ik alleen links geluid.
-Als ik ga recorden klinkt het niet echt super zullen we maar zeggen en signaal is heel snel overstuurd.

Voor de rest werkt het wel goed allemaal. (mechanisch dus)

Attachments

• sony tc850.jpg
    sony tc850.jpg
    71,7 KB · Bekeken: 102
hoe zie de koppen eruit?

is wel belangrijk

als die rot zijn (ingesleten) dan heb je een probleempje

Volgens mij is deze recorder er een die bekend staat vanwege onverwoestbare koppen, maar ik zal er ff naar kijken, thnx!
Ik moet ook zeggen, dat als ik de tape afspeel (waar muziek op staat) dat dat prima klinkt :)

Ha, ik kan je niet echt verder helpen, maar ik reageer toch even. Stukje nostalgie voor mij.

Die Sony's, leuk overigens dat er nu over een analoog tapedeck wordt gesproken, vroeger was het gewoon een tapedeck, haha. Die Sony's waren eigenlijk best al wel heel lawaaierig. Het was consumenten elektronica, waar een stoer uiterlijk eigenlijk belangrijker was dan een goed geluid. Nu waren de hifi systemen toendertijd ook nog niet zo geweldig, dus het paste wel lekker op elkaar.

Het voordeel van zo'n bak is dat er nog gewone elektronica inzit, dus gewoon transistoren, elco's, etc. Geen IC's. Dat maakt service van zo'n ding eigenlijk redelijk eenvoudig voor een elektronica hobbyist. Zolang het loopwerk het nog goed doet, is er hoop.

Die echo, was toendertijd natuurlijk behoorlijk spectaculair. Voor de gewone consument was er eigenlijk niet zo veel te koop wat op effecten leek. De studio apparatuur was eigenlijk ook allemaal analoog en vreselijk duur. En hoewel die echo toen heel erg spectaculair was, denk ik toch dat het nu wat tegen zal vallen. Parameters instellen was er nauwelijks bij, je kon wat experimenteren met de bandsnelheid, vingertje tegen de spoel. Erg fraai was het voor hedendaagse begrippen niet.

Toepassen is eenvoudig. Sluit je geluidsbron aan op de ingang, zet de boel op opnemen, echo aan, en de uitgang, de monitor, naar je mengtafel.

Veel zal het apparaat je niet gekost hebben, er moeten er ook nog vreselijk veel van zijn. Een goed werkende machien te vinden zal echter niet meevallen. Ze zullen allemaal last hebben van de problemen zoals jij ze beschrijft: Uitgedroogde elco's. Slechte en smerige en ingesleten contacten.

Probeer een elektronica hobbyist te vinden, die kan er nog wel iets van maken. Of je er erg veel gebruik van gaat maken, zeker als je de hedendaagse geluidskwaliteit gewend ben, betwijfel ik. Toch blijft het een fantastich apparaat op je dressoir, het blijft er spectaculair uitzien.

Hoi Bert,

dank je voor je reactie, erg verfrissend!
Ik zal eens kijken of ik er voor kies om het apparaat te laten opknappen en het vervolgens te gaan gebruiken, of anders dat ik hem terug breng naar de winkelier, (hij zou goed moeten zijn).
btw> ik heb er 150 euro voor betaald, dat is toch ook weer niet niks. :)

thnx!

ik heb er 150 euro voor betaald, dat is toch ook weer niet niks
Oef, dat is inderdaad niet niks. Denk dat die terugbreng actie dan toch wel het beste alternatief is. Voor 150 euro kun je digitaal als betere echo's kopen dan je ooit uit de Sony zult halen.

Toch blijft het een mooi apparaat om te zien, maar of dat zoveel geld waard is, kan je alleen zelf beslissen natuurlijk.

Re: Vraagjes over analoog tapedeck

Origineel geplaatst door demian
Ik heb een Analoog tapedeck gekocht van de week bij een fotozaak, en wel een Sony TC-850.
Dit is een 2 sporen recorder met mogelijkheid tot bandecho. (vanwege die mogelijkheid heb ik hem gekocht)
Nu zit ik met de lastigheid dat de recorder nogal bromt en ruist en kraakt en niet alle knoppen reageren zoals ik verwachtte en hoopte.

=( Had nou een Revox gekocht !

Voor 150 Euro heb je praktisch een A77...:okdan:

Re: Re: Vraagjes over analoog tapedeck

Re: Re: Vraagjes over analoog tapedeck

Origineel geplaatst door Bass
=( Had nou een Revox gekocht !

Voor 150 Euro heb je praktisch een A77...:okdan:

tja, het schijnt toch echt wel een goed deck te zijn :

http://www.dantiques.com/tapedecks/whichdeck.htm

Ohja, vanmorgen die winkel gebeld, die kerel wil de recorder wel terugnemen (zodat ik mijn geld terugkrijg)
Maar als ik eens servicemanual kan regelen van dat apparaat, wil hij hem ook gratis repareren.

Die manual kan ik voor $20 krijgen (geloof ik)

Kan ik gelijk een derde vraag toevoegen aan deze thread, wat is een lekker tapedeck om mee te masteren?
(de bandecho maar even achterwege latend)

Goede masters:

Revox B77mkII
Teac X2000R
Tandberg TD20

Goede multies:

Fostex G16S (of 24)
Tascam MSR16S (of 24)

Origineel geplaatst door dob
Da's een leipe opmerking op dit forum.... :P

sorrie voor deze opmerking, ik heb daarna ff de thread zitten terug lezen.... het is nog vroeg.... *kuch*

hmmm zal mn tape deck weesr uit de kast trekken ,...maar 150.- eu betalen :confused:
ok jou model demian is misschien redelijk / beter dan de resty van die ouwe analoge zooi
waar de r 100.00.00 van zijn verkocht maar je kan ze praktish over gratis krijgen ik had eerst een 2 track akai as new ,...van de "kraak ",...na das gartis zeg maar en een keer entje gekregen van iemand ,..ik begon erover en die man zei asjebelieffff neeem m mee ,..
met die telefunken mic ,..in een ander draad meer

ik ga dr mee aan de slag al ist aleen maar om te compressen

graits
:z

telefunken M10 of M15, meest gerenomeerde machienes ter wereld , meer van gebouwd dan er mensen zijn bij wijze van en de wereld aan onderdelen en zeer robuust en ook zeer betrouwbaar, .. zijn alleen LOEI zwaar!!
en overigens voor een prikkie te krijgen mits je weet waar..

Origineel geplaatst door Capstan cappy
telefunken M10 of M15, voor een prikkie te krijgen mits je weet waar..

En weet jij waar toevallig? :D
Ik wil ooit nog eens een m15 kopen.

i love it, die bandrecorders, hopen op een interface die met cubase samenwerkt , virtueel met echte sporen.
oeh
:okdan:

met ooit neem ik aan dat je budget groter is dan 150 euro

dit pluk ik zo van het net

http://www.inbrengwinkel.nl/index.html en ff op buizencomponten2 klikken en naar beneden scrollen

wat je domweg kan doen is informeren bij de grotere radio staions of ze nog van die dingen hebben staan, ze weten vaak van gekkigheid niet wat ze er mee aan moeten als ze ze weg willen doen, maar ook vaak werken ze er nog gewoon mee, het wel een kwestie van contacten hebben of gewoon met een stijfe kop op zoek gaan maar met een beetje wilskracht en vragen lukt het wel, als je op het punt bent om ECHT 1 te kopen dan meld je maar dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen..
kijk wel uit voor versleten machienes, gereviseerd is prima dan zegt het klokje wat erop zit helemaal niks, die zijn als nieuw, het zijn vaak de rollers en snaren die dan vervangen zijn, de motoren lopen eindeloos door dus das geen probleem...

boven de 400 euro is eigenlijk te duur, ik heb ze ook gezien van 4000 euro maar das vast met platinum rollers en gouden handvaten lol

Back